سهم ناچیز شبکه‌های اجتماعی ایرانی در فروش کسب‌وکارهای آنلاین

مجازیست–طبق گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران سال ۹۹، حجم تجارت الکترونیکی در شش‌ماهه دوم سال ۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته، رشد ۱۵۹ درصدی نشان می‌دهد. ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ حدود ۱۵٫۹ میلیارد تومان برآورد شده که با رشد ۸۳ درصدی همراه شده است.

طبق برآورد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، در سال ۹۹، ضریب نفوذ اینترنت در ایران با ۲۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته، به ۱۱۲٫۴ درصد رسید. در این دوره ضریب نفوذ تلفن همراه با ۱۰ درصد رشد، به ۱۵۵٫۹ درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند با ۲۸ درصد رشد، به ۶۹ درصد رسید.

در نیمه دوم سال ۹۹، بیش از ۵۸۹ هزار گواهی امضاء الکترونیکی صادر شد که رشد ۲۲۴ درصدی نشان می‌دهد. تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی حدود ۳ میلیارد فقره ثبت شده است که ۱۰۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

در گزارش جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مشاهده می‌کنیم که تعداد نمادهای اعتماد الکترونیکی اعطاشده در سال ۹۹ با ۱۱۰ درصد رشد، به بالای ۳۱ هزار عدد رسیده است.

تعداد کل واحدهای تجارت الکترونیکی برابر با ۳۵۰ هزار وب‌سایت است و از این میان، حدود ۸۹ هزار واحد تجاری ای‌نماد دریافت کرده‌اند؛ این به‌ معنای سهم ۲۵ درصدی کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی از کل واحدهای تجاری الکترونیکی است.

بیشترین زمینه فعالیت واحدهای تجاری داری ای‌نماد، به‌ترتیب، فروش کالا، آموزش، برنامه‌نویسی و کامپیوتر، تبلیغات و بازاریابی و خدمات مسافرتی و گردشگری است.

سهم شبکه‌های اجتماعی در معرفی کالا و خدمات

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در زمان رونمایی از گزارش نیمه نخست سال ۹۹ در بهمن‌ماه، اعلام کرده بود ۸۱ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد علاوه بر وب‌‌سایت از شبکه‌های اجتماعی و ۴۶ درصد آن‌ها از پیام‌رسان‌ها برای ارائه کالا یا خدمت خود استفاده می‌کنند. بااین‌حال رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به خبرنگار زومیت گفته بود که استفاده از پلتفرم ایرانی یا خارجی توسط این سازمان بررسی نشده؛ حال، در گزارش کامل سال ۹۹، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، پلتفرم‌های مورد استفاده کسب‌وکارها را به‌صورت دقیق مشخص کرده است.

بر این اساس، ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای ای‌نماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی، ۳۴ درصد از پیام‌رسان‌ها و ۲۸ درصد از اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده کسب‌وکارها، همان‌طور که انتظار می‌رفت، اینستاگرام با ۸۳ درصد، سپس واتس اپ با ۵۲ درصد، تلگرام با ۴۳ درصد، فیس بوک با ۸ درصد و سیگنال با یک درصد است. جالب آنجا است که برخی از این پلتفرم‌ها در ایران فیلتر شده‌اند و حتی بیم فیلتر شدن اینستاگرام نیز می‌رود.

البته پلتفرم‌های ایرانی هم سهمی در معرفی کالا و خدمات کسب‌وکارهای الکترونیکی به کاربران خود دارند. پیام‌رسان سروش با ۵ درصد در مقام اول، ایتا ۳ درصد، بله ۳ درصد، گپ ۲ درصد و در آخر آی‌گپ با ۲ درصد ایستاده است.

طبق گزارش سال ۹۹ تجارت الکترونیکی کشور، ۷۷ درصد کسب‌وکارها از سرویس‌های شرکت پست برای ارسال کالای خود استفاده می‌کنند، درحالی‌که ۳۰ درصد آن‌ها نیز از خدمات شرکت‌های باربری بین‌شهری و ۲۶ درصد از خدمات شرکت‌های پست خصوصی استفاده می‌کنند. ۲۸ درصد از این کسب‌وکارها نیز سیستم توزیع خود را در مجموعه‌شان شکل داده‌اند. شما می‌توانید گزارش کامل تجارت الکترونیکی ایران را در وب‌سایت این مرکز مطالعه کنید.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول