کتاب‌ها، مهجور از جستجوی کاربران

مجازیست–بازار به رسم هر سال، گزارش تبلیغات خود برای سال ۹۹ را منتشر کرده و در آن با بررسی عملکرد سه شیوه تبلیغاتی در این پلتفرم، شامل تبلیغات در جستجو، تبلیغات در گشت و گذار و تبلیغات در ویدیو آمار و ارقامی کاربردی را در اختیار مدیران بازاریابی و دیجیتال مارکترها گذاشته است.

هر کدام از این سه شیوه با توجه به هدف برند در زمان، رفتار و مخاطب هدف، این امکان را دارند که به هدف مورد نظر برندها نزدیک‌تر شوند. گزارش سال ۱۳۹۹ رسانه‌های «تبلیغات در بازار» ابتدا ظرفیت‌های موجود در بازار را مطرح کرده و سپس داده‌های مربوط به هر شیوه‌ بازاریابی را به نمایش می‌گذارد.

در ادامه به مرور مهم‌ترین آمار و ارقام و اطلاعات مطرح شده در گزارش سال ۹۹ تبلیغات بازار خواهیم داشت.

ظرفیت‌های بازار

تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد کل نصب فعال بازار به بیش از ۴۴ میلیون نفر رسید. بازار در این مدت نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در این سال تعداد کاربران ثبت نامی یا کل کاربرانی که در بازار حساب کاربری ساخته‌اند به بیش از ۵۱ میلیون نفر رسیده است.

به نظر می‌رسد قرنطینه‌های اجباری و تغییر رویکرد بسیاری از کسب و کارها به دورکاری، نقش مهمی در افزایش نیاز به اپلیکیشن‌ها و بالطبع افزایش دانلود و مراجعه به بازار ایفا کرده باشد.

شیوه‌های تبلیغات در بازار در یک نگاه (سال ۱۳۹۹)

بازار در حال حاضر سه شیوه تبلیغاتی را در اختیار کسب و کارها و دیجیتال مارکترهایی که تمایل به فعالیت در این پلتفرم دارند قرار می‌دهد: تبلیغات در جستجو، تبلیغات در گشت‌و‌گذار و تبلیغات در ویدیو.

«تبلیغات در جستجو» که عموم کاربران در گشت و گذار خود در این اپلیکیشن به آن برخورد می‌کنند به این نحو است که یک اپلیکیشن را به عنوان اولین نتیجه جستجو و بالاتر از سایر نتایج به نمایش می‌گذارد؛ البته اگر کلمه خاصی جستجو شود که خود آن اپلیکیشن خواسته باشد کاربر در حین جستجوی این عبارت به آنها برخورد کند. به عنوان مثال یک تاکسی اینترنتی نوپا می‌آید و با پرداخت مبلغی به بازار کاری می‌کند که حین جستجوی کلمه «اسنپ» یا «تپسی» اپلیکیشن آنها بالاتر به نمایش در بیاید، درستی چیزی مانند سیستم Ad Word در گوگل.

تبلیغات در گشت‌و‌گذار نیز اپلیکیشن تبلیغ‌دهنده را در قسمت برنامه‌های پیشنهادی برای کاربر به نمایش می‌گذارد و تبلیغات در ویدیو که جزو پرطرفدارترین نوع تبلیغات در پلتفرم بازار است، در بخش تقریبا تازه تاسیس ویدیوی بازار به صورت پیش از ویدیو و میانه ویدیو به نمایش گذاشته می‌شود که در افزایش آگاهی از برند تأثیرگذار است و تبلیغات با هدف نصب را دنبال می‌کند.

گزارش سال ۹۹ تبلیغات بازار حاکی از آن است که تعداد نصب های به دست آمده از روش «تبلیغات در جستجو» در سال گذشته ۲۳ میلیون نصب بوده است.

همچنین در ردیف «تبلیغات در گشت‌و‌گذار» آمار میانگین بازدید روزانه ۲۶ میلیونی بدست آمده است. مضاف بر این بازار در سالی که گذشت با هدف نصب یا آگاهی از برند، در قسمت «تبلیغات در ویدیو» بالغ بر ۷۴۲ میلیون آگهی پخش کرده است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که تبلیغات ویدیویی جزو محبوب‌ترین و احتمالا تأثیرگذارترین شیوه‌های تبلیغاتی در پلتفرم بازار به شمار می‌آیند.

تبلیغات در جستجو در سال ۹۹

بازار برای تبلیغات در جستجو آمار و ارقام تفکیکی نیز منتشر کرده است. بر اساس این آمار تعداد کل جستجوها در بازار در سال گذشته رقمی بالغ بر دو میلیارد و هشتصد میلیون جستجو بوده است.

از این تعداد جستجو نیز بیش از ٢٣٬۰۰۰٬۰۰۰ نصب بدست آمده که نشان از تأثیرگذاری این مکانیزم در پلتفرم بازار دارد. تعداد برنامه‌هایی که با استفاده از «تبلیغات در جستجو» موفق به گرفتن نصب شده‌اند نیز به ١٬١۵٩ مورد در سال رسیده است.

در بخش تبلیغات در جستجو رکوردهای قابل توجهی نیز در سال ۹۹ بدست آمده که از جمله آن‌ها می‌توان به بیش از ۱۱۴ هزار نصب در طول یک روز اشاره کرد.

یکی از آمار و ارقام مهم سالیانه پلتفرم بازار، آمار مرتبط با دسته‌بندی‌های مختلف برنامه‌هاست. طبق گزارش سال ۹۹ بیشترین میانگین جستجوی برنامه‌های بازار مربوط به دسته «ابزار» بوده که دسته‌بندی‌های شبکه‌های اجتماعی و عکاسی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این در حالیست که «کتاب‌ها و منابع» کمترین میزان جستجو را به خود اختصاص داده‌اند.

اما از طرف بازی‌ها، بیشترین میانگین جستجوی بازی‌های بازار مربوط به دسته «بازی‌های اکشن» بوده که بازی‌های تفننی و رانندگی در مقام‌های بعدی قرار گرفته‌اند. ضمنا جالب است که دسته «کلمات و دانستنی‌ها» که زمانی با وجود عناوینی مثل آمیرزا و کلماتیک جزو محبوب‌ترین بازی‌ها بودند، حالا به قعر جدول میانگین جستجوی بازی‌های بازار سقوط کرده‌اند که می‌تواند نشانه‌ای از اشباع چنین عناوینی در مارکت بازی‌های کشور باشد.

همچنین در دسته ٢٠ جستجوی برتر اسم برنامه که منجر به نصب شده به ترتیب نام «اسنپ»، «فیلیمو» و «دیوار» بالاتر از سایرین قرار گرفته و کلمات «بازی»، «اینستاگرام» و «واتساپ» و «بازی جدید دخترانه» بیشترین جستجوها را به خود اختصاص داده‌اند.

در بحث توزیع قیمت نصب (CPI) نیز در حوزه بازی، بیشترین میانگین متعلق به بازی‌های اکشن بوده و در برنامه‌ها نیز محصولات حوزه پزشکی بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده‌‌اند که در این زمینه دوران پاندمی کرونا به وضوح تأثیرات مستقیمی گذاشته است.

نرخ تبدیل در «تبلیغات در جستجو»

بر اساس داده‌ها، تبلیغات در بازار برنامه‌ها را به جامعه‌ی هدف خود متصل می‌کند. از هر ۱۰۰۰ تبلیغ نمایش داده شده، ١٢.۴ برنامه و بازی به مرحله‌ی نصب رسیده‌اند.

نرخ تبدیل در کلمات گسترده و نرخ تبدیل برای کلمات پیشنهادی سیستم در «تبلیغات در جستجو»

بر اساس کلماتی که در نتایج جستجو انتخاب می‌کنید، آگهی شما نمایش داده می‌شود؛ اما همواره کلمات مرتبط دیگری نیز وجود دارند که انتخاب نشده‌اند. این کلمات یا عباراتی که در بازار جستجو شده‌اند و ارتباط معناداری – از نظر رفتار کاربر در جستجو – به موارد انتخابی شما دارند و به کلیدواژه‌ی انتخابی شما مرتبط هستند، به عنوان Broad Match در نظر گرفته می‌شود.

مثلا اگر ترکیب «همراه بانک» را جستجو کنید، ترکیب‌های دیگری مثل کارت به کارت، واریز آنلاین یا Bank هم در نظر گرفته می‌شوند. دقت و کیفیت این کلمات با کلمات اصلی انتخاب شده، اختلاف کمی با یکدیگر دارند و نرخ تبدیل این گزاره را کاملا نشان می‌دهد.

همچنین بر اساس آمارهای بازار، کلمات انتخاب شده توسط سیستم دقت و کیفیت بیشتری نسبت به کلمات انتخاب شده توسط تبلیغ‌کنندگان داشته است.

تبلیغات در گشت‌و‌گذار در سال ۹۹

در قسمت «تبلیغات در گشت‌و‌گذار»، بازار در سال ۹۹ به یک رکورد جدید دست یافته است. رکورد نمایش آگهی تبلیغات در گشت‌و‌گذار در یک روز (متعلق به یک بازی) بیش از ٨٬٧۰۰٬۰۰۰ مرتبه بوده است که آمار قابل توجهی برای یک بازی به نظر می‌رسد.

همچنین نسبت بازدید روزانه از صفحه جزئیات در سال ۱۳۹۹ در دسته بازی‌ها به کل بازدید روزانه مقدار ٪۵۹ بوده است.

تبلیغات در گشت‌و‌گذار بازار در قسمت صفحه جزئیات برنامه‌ها و بازی‌ها به نمایش درمی‌‌آیند. بر همین اساس بیشترین میانگین بازدید روزانه صفحه جزئیات برنامه و بازی به تفکیک دسته‌بندی‌های موجود در بازار متعلق به بازی‌های اکشن، و سپس بازی‌های تفننی و رانندگی بوده و در رتبه چهارم دسته ابزار از حوزه برنامه‌ها ایستاده است.

دسته‌های آب و هوا و پزشکی کمترین میانگین بازدید روزانه را به خود اختصاص داده‌اند که نشان می‌دهد تبلیغات در گشت‌و‌گذار برای اپلیکیشن‌های این حوزه انتخاب مناسبی نبوده است.

تبلیغات در ویدیو در سال ۹۹

تبلیغات در ویدیو به عنوان محبوب‌ترین نوع تبلیغات در پلتفرم بازار، آمار و ارقام قابل توجهی به خود اختصاص داده است. در سال ۹۹ بیشترین کاربر غیرتکراری ماهانه که تبلیغ یک برنامه را دیده‌اند به بیش از ٢٬٢۵۰٬۰۰۰ نفر رسیده است.

همچنین رکورد مجموع نصب به دست آمده در یک روز از تبلیغات در ویدیو ۱۲٬۰۰۰ نصب بوده است.

بخشی از تبلیغات ویدیویی در بازار با هدف آگاهی از برند انجام می‌شوند. از جمله آمار و ارقام مهمی که در این زمینه در سال ۹۹ بدست آمده می‌توان به ۱ میلیارد دقیقه تماشای ویدیو توسط کاربران بازار در ماه اشاره کرد.

با این حساب روزانه در بازار بالغ بر پنج میلیون دقیقه تبلیغات ویدیویی تماشا می‌شود.

در بالا نمودارهای مرتبط با نمایش سالانه و ماهانه آگهی در تبلیغات ویدیویی بازار را مشاهده می‌کنید.

آمار و ارقام ویدیوها در کافه بازار

بخشی از گزارش سال ۹۹ بازار به آمار و ارقام ویدیوهای این پلتفرم اختصاص داده شده است که رقیب مستقیم سرویس‌های VOD حاضر در کشور به حساب می‌آید. «ضریب نفوذ تبلیغات ویدیویی به تفکیک استان» یکی از پارامترهای مورد بررسی قرار گرفته در سال گذشته بوده که به معنی این است که در هر استان چه میزانی از جمعیت تبلیغات ویدیویی بازار را تماشا کرده‌اند.

بر اساس ضوابط ساترا، تبلیغ‌های نمایش داده شده پیش یا در حین نمایش محتوای مربوط به کودکان دستورالعمل خاصی دارد. طبق این دستورالعمل تبلیغ‌های نمایش داده شده قبل، حین و بعد از پخش محتوا باید متناسب با سن کودکان و نوجوانان باشد، علاوه بر آن با محتوای اصلی نیز هماهنگ باشد و الزامات شیوه رده‌بندی سنی در آن رعایت شده باشد. تبلیغات در حوزه کودکان بازار نیز باید همین اصل را رعایت کنند.

بر ین اساس بیشترین تعداد نمایش آگهی نسبت به جمعیت استان به ترتیب متعلق به استان‌های یزد، بوشهر، تهران، سمنان و اصفهان است. در استان یزد و بوشهر، هر نفر به طور متوسط در ماه ۳ تبلیغ در بازار تماشا کرده است.

دسته‌بندی و تفکیک مخاطبان سرویس ویدیوی بازار

در گزارش سال ۹۹ تبلیغات بازار آمار و ارقام تفکیکی مرتبط با جمعیت مخاطبان ویدیوهای بازار نیز اعلام شده که اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای دیجیتال مارکترها و تولیدکنندگان محتوا به همراه دارد. بر اساس این آمار خانم‌های بین ٢۵ تا ٣۵ سال، بزرگ‌ترین جامعه‌ی مخاطبان بخش ویدیوی بازار بوده‌اند و با ۹.۲۰ درصد، بیشترین زمان تماشای محتوای ویدیویی را در اختیار داشته‌اند.

این موضوع به معنای آن است که تولید محتوای اختصاصی برای خانم‌ها، می‌تواند در سال ۱۴۰۰ تجارت پرسودی را برای تولیدکنندگان محتوا و تبلیغ‌دهندگان به همراه داشته باشد. اما آقایان بین ٢۵ تا ٣۵ سال هم با ۹.۱۷ درصد، دومین گروه پربازدید از بخش ویدیو بوده‌اند.

همچنین مستقل از جنسیت، ٣٨ درصد از کسانی که محتوای ویدیویی بازار را انتخاب می‌کنند، بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند که یعنی مخاطبین عمده کافه بازار را جوانان تشکیل می‌دهند. در ادامه گزارش آمده که ۵٢ درصد از زمان تماشا در ویدیوی بازار متعلق به خانم‌هاست و به نظر می‌رسد خانم‌ها بیشتر به تماشای آثار ویدیویی در بازار می‌نشینند.

همچنین در گزارش بازار ذکر شده عمده‌ ویدیوها در بازار توسط گروه سنی ۱۲ تا ۳۵ سال تماشا می‌شود که با این حساب قشر کودک و نوجوان نیز در بین اقشار پربیننده محتوای ویدیویی بازار جا می‌گیرند. گروه‌های سنی زیر ۱۲ سال و بالای ۳۵ سال بسیار کمتر از سایر گروه‌ها در بازار ویدیو تماشا می‌کنند.

این گزارش را می توانید از اینجا ببینید.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فروش سیمکارت دایمی