دیجی‌کالا شبکه اجتماعی خود را راه‌اندازی می‌کند

مجازیست– اولین نشست از گفت‌وگوهای پیوست در شبکه‌ اجتماعی کلاب هاوس با عنوان «فراتر از داده‌ها» روز یکشنبه ۲۷ تیر با موضوع «بررسی بازار تجارت الکترونیکی ایران با تمرکز بر گزارش سالانه دیجی‌کالا» برگزار شد. در این نشست مجازی که با حضور حدود ۳۰۰ کاربر کلاب‌هاوس بیش از ۲ ساعت در کلاب پیوست به طول انجامید، مدیران و بنیان‌گذاران دیجی‌کالا و فعالان حوزه فناوری و تجارت الکترونیک حضور داشتند.

در ابتدای این نشست امیرحسن موسوی، مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا با اشاره به انتشار گزارش عملکرد سال ۹۹ دیجی‌کالا از ارائه ۶ گزارش تخصصی دیگر تا پایان سال خبر داد.

در گزارش عملکرد سال ۹۹ دیجی‌کالا که به تازگی منتشر شده است مجموعه‌ای از آمارها و اطلاعات کلی و جزئی در مورد حجم بازار خرده‌فروشی، محبوب‌ترین کالاهای دیجی‌کالا، بازخورد‌های مشتریان، مارکت پلیس و… دیده می‌شود. براساس این آمارها سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی ایران تا پیش از کرونا حدود ۲ درصد بود که حالا با رشد ۶۰ درصدی به حدود ۲/۳ درصد افزایش یافته است.

این ۲/۳ درصد شامل بیش از ۴۹ هزار و ۸۰۰ فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی به علاوه تمامی کسب‌وکار‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند.

حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا در مورد دلایل انتشار این گزارش‌ها و ارائه‌ آمارهای و داده‌های جزئی از کسب‌وکار خود:

  • اولین بار برای انتشار این گزارش‌ها و آمارها، مردد بودیم چرا که برخی در داخل شرکت اعتقاد داشتند که از نظر تجاری ارائه این آمارهای جزئی کار درستی نیست، اما ما به دنبال این بودیم که دیجی‌کالا را به عنوان برندی شفاف به کاربران خود معرفی کنیم، یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای رسیدن به این هدف انتشار گزارش‌هایی است که در چند سال اخیر در دسترس عموم قرار داده‌ایم.
  • قرار گرفتن دیجی‌کالا در جایگاه رهبری بازار تجارت الکترونیکی ایران، مسئولیت‌های این شرکت برای انتشار گزارش‌های شفاف از نحوه عملکرد خود را بیشتر کرده است.

علت تاخیر در ارسال کالاها

یکی از مهم‌ترین شکایت‌ها در مورد دیجی‌کالا به تاخیر در ارسال کالا برمی‌گردد. براساس گزارش عملکرد سالانه دیجی‌کالا این شرکت در سال ۹۹ بیش از ۹۵ درصد سفارش‌ها را به موقع به مشتریان تحویل داده است. با این وجود در ماه‌هایی مثل آذر و اسفند درصد تاخیر ارسال بیشتر از زمان‌های دیگر است. از سعید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در مورد علت این تاخیرها پرسیده شد که او در جواب:

  • علت تاخیر در ماه‌های مختلف متفاوت است، مثلا در زمانی مثل آذر ماه دیجی‌کالا کمپین‌هایی مثل شب یلدا را برگزار می‌کند که افزایش خرید باعث تاخیر در ارسال کالاها می‌شود، مشابه این اتفاق در ماه اسفند هم رخ می‌دهد. اما بخش عمده‌ای از تاخیرهای دیجی‌کالا به فروشنده‌های مارکت پلیس برمی‌گردد که برخی از آنها کالا را به موقع ارسال نمی‌کنند.
  • در اختیار داشتن امکانات لجستیکی اختصاصی به این شرکت امکان داده تا به خوبی مشکلات و چالش‌ها را مدیریت کرده و بهبود دهد.

استفاده از شرکت‌های خصوصی برای ارسال کالا

  • در حال حاضر ما برای ارسال بخشی از سفارشات خود از پست استفاده می‌کنیم اما در مورد همکاری‌های بیشتر یا استفاده از شرکت‌های خصوصی باید به چند نکته توجه کرد. برای ما عواملی مثل نرخ تحویل به موقع کالا یا هزینه تمام شده ارسال کالا اهمیت دارد و لازم است که این شرکت‌ها بتوانند تضمینی در مورد آن به دیجی‌کالا ارائه دهند.
  • با وجود علاقه این شرکت برای برون‌سپاری این خدمات اما در حال حاضر شرایط همکاری و ارائه تضمین‌های لازم فراهم نیست.

سهم خرده‌فروشی آنلاین

سهم خرده‌فروشی آنلاین نسبت به کل بازار خرده‌فرشی ایران یکی دیگر از موضوعات مورد بحث نشست کلاب هاوس پیوست با مدیران دیجی‌کالا بود.

  • عدد ۳/۲ درصد بازار خرده‌فروشی ایران بسیار کوچکتر از ظرفیت واقعی است، به خصوصی وقتی این عدد را با کشورهای خاورمیانه مثل عربستان، ترکیه یا امارات مقایسه می‌کنیم.
  • زمانی که این رقم را با بازار ترکیه مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که با وجود شباهت‌هایی مثل تعداد جمعیت جوان مشابه، ضریب نفوذ اینترنت و گوشی هوشمند نزدیک به هم اما ترکیه توانسته سهم خرده‌فروشی آنلاین را به بیش از ۸ درصد برساند.

ماموریت دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در سال ۹۹ استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌هایی مثل پیندو و دیجی‌اکسپرس را به مجموعه خود اضافه کرده است. از حمید محمدی پرسیده شد که چه هدفی را از گسترش گروه دیجی‌کالا دنبال می‌کند.

  • تمامی اعضا گروه دیجی‌کالا، مثل کمدا، پیندو، دیجی‌استایل، دیجی‌پی و… همگی زنجیره‌‌‌ای از ارزش را برای مشتریان دیجی‌کالا فراهم می‌کنند تا تجربه مشتری را ارتقا و بهبود دهند. در واقع تک تک این اعضا، نیازهای مشتریان دیجی‌کالا را برای داشتن خریدی امن‌تر، سریع‌تر و بهتر برطرف می‌کنند.
  • بسیاری از فروشندگان و خریداران دیجی‌کالا برای فروش محصولات خریداری شده و استفاده شده خود به پلتفرمی نیاز داشتند که بتواند اطلاعات کالای دست دوم را در کنار محصول داخل سایت نشان دهد. محتوای غنی دیجی‌کالا فروشنده را از وارد کردن اطلاعات جدید و تخصصی بی‌نیاز می‌کند.

پیروی دیجی‌کالا از آمازون

حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا:

  • شباهت استراتژی‌های دیجی‌کالا و آمازون تنها به دلیل فعالیت در حوزه‌های مشابه و یکی بودن نیازهای کاربران هر دو کسب‌وکار است.
  • هر کدام از اعضا و مجموعه‌های دیجی‌کالا مکمل یکدیگر هستند و پازل فعالیت‌های این شرکت را کامل می‌کنند. با این وجود طبیعی است که ما به اکوسیستم آمازون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارت‌ الکترونیکی جهان توجه داشته باشیم.
  • آمار و رقم‌های دیجی‌پی نسبت به سال ۹۸ رشد داشته و رضایت‌بخش بوده اما این مجموعه هنوز نتوانسته از ظرفیت بالای کاربران دیجی‌کالا به خوبی استفاده کند و جای زیادی برای بهتر شدن و فعالیت در بازار فین‌تک ایران دارد.
  • پنج سال پیش زمانی که دیجی‌استایل را تاسیس کردیم به دنبال ایجاد یک تجربه کاربری متفاوت و بهتر برای خریداران پوشاک و کفش بودیم. در کنار آن برخی از محصولات مثل پوشاک وارداتی استراتژی خاصی برای توزیع داشتند و تمایل داشتند تا آنها را در مجموعه‌های تخصصی به فروش برسانند. به نوعی می‌توان گفت که دیجی‌استایل محلی برای عرضه و ارائه پوشاک سطح متوسط و بالا است.»

اولین نشست از سری گفتگوهای کلاب‌هاوسی پیوست با اجرای آرش برهمند سردبیر و مهرک محمودی قائم مقام سردبیر ماهنامه پیوست و حضور حمید محمدی مدیرعامل و سعید محمدی هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا و امیرپاشا مدیر مارکتینگ و امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا و حدود ۳۰۰ کاربر کلاب‌هاوسی در حالی برگزار شد که طبق اعلام آرش برهمند این نشست‌ها به صورت هفتگی به گزارش‌ عملکرد شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در حضور و مشارکت مخاطبان در کلاب پیوست خواهد پرداخت.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول