زنگ هشدار برای توجه به پلتفرم‌های بومی در فضای مجازی

مجازیست–«آمریکا سایت‌های خبری ایرانی و سایت‌های وابسته به محور مقاومت در یمن، عراق و لبنان را مسدود کرد.» این خبر را بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر کردند، تقریباً ۹۲ پایگاه اینترنتی از جمله العالم، پرس تی وی، الکوثر، سایت «هدهد» برای کودکان همچنین سایت المسیره وابسته به انصارالله یمن، سایت عراقی «المعلومه»، سایت «الفرات نیوز» وابسته به سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت عراق، سایت شبکه کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی، سایت «اللؤلؤه» وابسته به انقلابیون بحرین، خبرگزاری لبنانی «یونیوز» و دو شبکه «فلسطین الیوم» وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین مسدود شده اند.

بستن سایت‌های مقاومت، اقدامی از موضع دفاع و ضعف
این امر واکنش‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای خصوصاً از سوی کشورهای مختلف مبنی بر محکومیت نقض آزادی بیان از سوی آمریکا در برداشت و این گفته سید حسن نصرالله را تصدیق می‌کرد که «دشمنان محور مقاومت، از تاکتیک حمله به دفاع منتقل‌شده‌اند.» دبیر کل حزب‌الله لبنان معتقد است این اقدام وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا دروغ بودن تمامی ادعاهای دولت‌های مختلف واشنگتن در حمایت از آزادی بیان را آشکار می‌سازد و وب سایت‌های محور مقاومت به این دلیل مسدود شدند که با تلاش‌های آمریکا برای بسط هیمنه در منطقه و تفرقه‌افکنی میان ملت‌های منطقه مخالف بودند.

تحلیلگر روسی انگلیسی: رسانه‌های مقاومت، واقعیت غرب را افشا می‌کردند

ریچارد مدهرتس، خبرنگار انگلیسی شبکه روسی راشا تودی:

  • واشنگتن صدای رسانه‌هایی که جرئت به خرج می‌دهند تا روایت مورد تأیید آمریکا را به چالش بکشند، خاموش می‌کند.
  • دولت آمریکا این وب‌سایت‌های خبری را فقط در داخل آمریکا مسدود نکرد بلکه آن‌ها را به‌طور جهانی و از طریق توقیف دامنه دات کام برای همه مسدود کرد؛ چراکه آن‌ها واقعیت را راجع به امپریالیسم غربی می‌گویند؛ این‌که چگونه تحریم‌های آمریکا شبیه به تحمیل جنگ هستند، قحطی و گرسنگی جمعی و مرگ و رنج به بار می‌آورند.
  • آن‌ها جنایت‌های اشغال توسط اسرائیل را نشان می‌دهند و پاک‌سازی قومی علیه فلسطینیان را با کلماتی مانند «اختلاف» و  «درگیری» ماست‌مالی نمی‌کنند. آن‌ها با کلونیالیسم و امپریالیسم مقابله کرده و روایت رسانه‌های غربی را طوطی‌وار تکرار نمی‌کنند و به فروش کارخانه‌های تولید تسلیحات کمک نمی‌کنند.

توقیف دامنه دات کام و بستن صدای مقاومت در برابر زورگویی‌های استعمارگرانه آمریکا این نکته را متذکر می‌شود که مبارزه به شکل دیگری آغازشده است و زمان مبارزات مسلحانه و رویارویی نظامی در حال سر آمدن است و دشمن راه دیگری از نفوذ در خانه تا مشغول سازی به درگیری‌های درون خانه‌ای و انهدام از طریق تفرقه خانوادگی در پیش‌گرفته است.

بستن رسانه‌های مقاومت و گام جدید مبارزه با هژمونی آمریکا
حالا سیاست بعدی آمریکا بعد از توقیف دامنه دات کام وب‌سایت‌های مقاومت هر چه هست و چه فکری در سر دارد باید گفت واشنگتن مرحله جدیدی از مقابله و مبارزه را آغاز کرده و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران این مرحله نیازمند آگاهی و هوشیاری بیشتری است.

امین حطیط، تحلیلگر امور نظامی و کارشناس مسائل راهبردی خاورمیانه:

  • آمریکا با این اقدام وارد یک مرحله جدیدی از رویارویی با محور مقاومت شده است
  • این اقدام که پس از خروج و کاهش حضور نظامی این کشور در خاورمیانه روی‌داده از وجود یک رویارویی ویژه خبر می‌دهد و نیازمند آگاهی، هوشیاری و آمادگی است.
  • آمریکا با بستن صدای مقاومت به‌نوعی در پی انتقام‌گیری و بستن دهان‌ها  برای جلوگیری از روشن شدن واقعیت‌ها و ماهیت خصمانه واشنگتن و شکست سیاسی خود در رویارویی با محور مقاومت است.
  • «این تدبیر آمریکا به شکست می‌انجامد چراکه  با توجه به ماهیت فضای ارتباطات بین‌الملل و وجود رسانه‌های جایگزین برای بیان حقیقت، این کشور به اهدافش دست نخواهد یافت»، اما نباید از خاطر برد که بستن دامنه‌های دات کام هم نوعی تحریم این بار از یک دریچه دیگر است و این مهم را متذکر می‌شود که برای ادامه مقاومت همان‌طور که در عرصه نظامی و عملیاتی به خودکفایی نیاز بود در این عرصه هم نیاز به طراحی پلتفرم‌هایی بومی و بین‌المللی خارج از سیطره استعمارگران وجود دارد.

چرا آمریکا می‌تواند در فضای رسانه و اینترنت زورگویی کند؟

محسن رضایی صدرآبادی، کارشناس و آینده‌پژوه فضای مجازی:

  • سیطره صاحبان یک پلتفرم بر آن و نداشتن نوع بومی آن هرچند به‌طور رایگان در اختیار عموم باشد، می‌تواند منجر به بستن دسترسی‌های آن مانند توقیف دامنه دات کام سایت‌های مقاومت در اقدام واشنگتن شود.
  • پلتفرم گروهی از تکنولوژی‌هایی است که به‌عنوان یک‌پایه و بیس در کنار اپلیکیشن ها، فرآیندها و تکنولوژی‌های دیگر کار می‌کند. درواقع پلتفرم تعیین می‌کند که کدام برنامه یا نرم‌افزار قابل‌اجرا خواهد بود.
  • امروزه بر پایه یک سرویس و پلتفرم یک سری دسترسی‌هایی به مردم داده می‌شود مانند وب تو یا بسترهای خدمات پایه کاربری که رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد؛ تا در آنجا تولید محتوا کنند اما این امکان وجود دارد در بازه‌ای صاحب دارنده پلتفرم به‌راحتی و به خاطر تسلطی که روی آن دارد دسترسی‌ها را ببندد؛ مانند وقتی خبر آمد «وبلاگ ترامپ را هم بستند.
  • وقتی ترامپ به دنبال شلوغ‌کاری و ایجاد تشنج در فضای مجازی آمریکا بود، بلافاصله تمام دسترسی‌هایش به شبکه‌های اجتماعی ازجمله وبلاگ و توییتر بسته شد و اجازه فعالیت دیگری به وی ندادند چراکه حاکمیت در دست سازندگان آن است و به‌راحتی دسترسی افراد حتی سازمان‌ها و کشورها را می‌بندند؛ در بحث محور مقاومت هم‌چنین چیزی روی داده است.
  • یک پلتفرم منطقه‌ای و بومی جهانی ساخته دست متحدان نداریم. در این حوزه چین مدل حکمرانی خود را دارد و خیلی خوب کار می‌کند. چین ابتدا همه پلتفرم‌های خارجی را مسدود کرد و به همان کیفیت پلتفرم بومی ساخت چنانچه وی چت را ایجاد کرد. حالا اینکه مدل حکمرانی ما چه باید باشد؟ مسئله مهمی است که متأسفانه نه در حوزه نظری و نه علمی و عملیاتی ما تدوین‌نشده است.

بستن سایت‌های مقاومت و زنگ هشدار بومی‌سازی پلتفرم‌های فضای مجازی
بستن دامنه دات کام سایت‌های محور مقاومت، فیلتر توییتر فلان گروه مقاومت و … همه حاکی از آن است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در عرصه مبارزه با زورگویان بین‌المللی که به دنبال بستن دهان مخالفان خود هستند باید به سراغ فناوری‌های بومی رفت مانند آنچه چین در پیش گرفت و توانست موفق شود و حالا کسی یارای مقابله با آن، تحریم و فیلتر کردنش را ندارد.

 حالا آمریکا نقض حقوق بشر کرده یا می‌کند مسئله جداگانه‌ای چراکه هدف آمریکا همیشه علیرغم ادعاهایش همواره نقض حق طبیعی شهروندی بوده است و این امر نه‌تنها نسبت به دیگر مردم دنیا بلکه در مورد خود شهروندان آمریکایی نیز صادق است، آمریکا نمی‌خواهد مردمش صدای مقاومت را بشنوند لذا مسئله مهم و اساسی این است که داشتن یک پلتفرم بومی جزو اولویت ها قرار گیرد.

از سوی دیگر باید میدان پلتفرم‌های خارجی و جهانی را نیز شناخت، به زبان دیگر لزوم توجه به پلتفرم‌های بومی به معنای نادیده گرفتن پلتفرم‌های خارجی نیست؛ بلکه وجود پلتفرم بومی علاوه بر این که قدرت حاکمیت حق در فضای مجازی را زیاد می‌کند، امکان اجبار پلتفرم‌های خارجی برای تبعیت از قوانین داخلی را نیز فراهم می‌کند، حتی به تعبیر دیگر این امکان را برای کشورهای زورگو فراهم نمی‌کند که با اغراض سیاسی از این پلتفرم‌ها علیه حق و حقیقت استفاده کنند.

البته در پایان باید تاکید کرد که برای رساندن حقیقت به گوش عالمیان، باید از بسترهای مرسوم استفاده کرد ونباید میدان مبارزه را خالی کرد.

/جهت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول