ساز و کار جدید مجلس برای تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی

مجازیست–پیش‌نویسی از طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به رسانه‌ها راه پیدا کرده است که یکی از مواد قدیمی این طرح یعنی «هرگونه تبلیغ، ترویج و اشاعه خدمات پایه کاربردی خارجی از طریق صداوسیما، مطبوعات، نشریات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی و تبلیغات محیطی ممنوع می‌باشد» تغییر یافته است.

طبق پیش‌نویس جدید، ممنوعیت تبلیغ خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز محدود به رسانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و و یا سایر رسانه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و همچنین صدا و سیما شده است. همچنین در طرح اصلاح شده تاکید شده ترویج و اشاعه خدمات پایه کاربردی خارجی دارای مجوز، منوط به تائید کمیسیون است.

کمیسیونی که متشکل از نمایندگان ۱۷ نهاد بوده و در پیش نویس اصلاح شده اخیر نمایندگانی از نهادهایی چون معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان نصر نیز به آن اضافه شدند و یک وظیفه جدید نیز برایش تعریف شده است: تهیه و تصویب ضوابط تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز.

همچنین در تبصره پیش‌نویس جدید، هرگونه دعوت یا اجبار اتباع ایرانی یا ساکنان ایران به کاربری خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز توسط وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، شرکت‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی ممنوع شده است.

بررسی طرح جدید مجلس نشان می‌دهد محدودیت تبلیغات و ترویج خدمات پایه کاربردی خارجی یا همان پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیر بومی، برای عموم مردم و برندهای تجاری و خود تولیدکنندگان محتوا برداشته شده است.

پیش‌تر برخی از کارشناسان و فعالین حوزه دیجیتال مارکتینگ معتقد بودند ممنوعیت تبلیغ در این بسترها می‌تواند در حوزه کاری آنها تاثیر منفی زیادی بگذارد و خود تولیدکنندگان محتوا که این روزها با رشد کارشان باعث شدند که سهم زبان فارسی در اینترنت به ۳.۴ درصد برسد نیز از طرح پیشین صدمه می‌دیدند.

اگرچه باید گفت هنوز مشخص نیست کمیسیون یاد شده، قرار است چه ساز و کاری را برای این موضوع تعیین کند و نحوه تبلیغات در این بسترها چگونه است اما همانطور که گفته شد این موضوع با توجه به این که تولید محتوای کاربران ایرانی در پلتفرم‌های خارجی روز به روز افزایش یافته و عده‌ای از این مسیر کسب درآمد می‌کنند، حائز اهمیت است.

شنیده‌ها حاکی از این است که نسخه نهایی این طرح قرار است هفته جاری در مجلس بررسی شود. پیش‌تر نیز به این مساله از طرح مجلس اشاره شد که استفاده از فیلترشکن یا حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، جرم نیست و تنها تولید، توزیع و فروش فیلترشکن جرم تلقی شده است.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول