وزیر اسبق، در راه وزارت‌خانه

مجازیست-یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم، رضا تقی‌پور است؛ مجازیست در این پرونده مهم‌ترین سوابق و تحصیلات او را بررسی می‌کند.

زندگی شخصی

رضا تقی‌پور در سال ۱۳۳۶ در شهر مراغه به دنیا آمد. وی دارای مدرک دکترای رشته علوم پیشرفته مدیریت و کارشناسی ارشد در رشته پژوهشی علوم مدیریت و مهندسی صنایع و مدرک کارشناسی در رشته کامپیوتراست. او در سال ۱۳۶۳ ازدواج کرده و دارای ۴ فرزند است.

مهم‌ترین سمت‌ها

۱۳۶۹: کارشناس ارشد مهندسی صنایع و مدیر صنایع امنیت مخابرات

۱۳۷۵: مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز

۱۳۸۱:مدیرعامل صنایع مخابرات ایران

۱۳۸۸: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

۱۳۹۲: عضو شورای شهر تهران

۱۳۹۴: عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی

۱۳۹۸: عضو مجلس شورای اسلامی

در سوابق مدیریتی تقی پور، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و مدیریت کلان پروژه‌های طراحی و ایجاد ایستگاه‌‌های زمینی، طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و دستاوردها

اختلاف او با محمود احمدی‌نژاد بر سر ادغام وزارت ارتباطات در وزارت راه، منجر به برکناری‌اش در سال ۹۱ شد.تلاش محمود احمدی‌نژاد برای ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راه و شهرسازی با مخالفت جدی و پیگیرانه تقی‌پور روبرو شد و او تمام توان خود و وزارتخانه‌اش را برای جلوگیری از این اتفاق به کار گرفت و همان‌گونه که می‌شد حدس زد، این مخالفت با نظر دولت به مذاق رئیس دولت خوش نیامد و تقی‌پور از سمت خود کنار رفت.

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله رضا تقی پور را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف شد. در ۱۹ آبان۱۳۹۱، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا رضا تقی‌پور را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد. در بیانیه این وزارتخانه به مشارکت وی در «سانسور و کنترل فعالیت‌های اینترنتی» اشاره شده است. بر اساس این تحریم، دارایی‌های احتمالی رضا تقی‌پور در آمریکا توقیف و از ورود او به این کشور جلوگیری می‌شود. هم‌چنین شهروندان ایالات متحده، حق هیچ‌گونه معامله‌ای با او نخواهند داشت.

زندگی سیاسی و مدیریتی تقی‌پور، پر از فراز و نشیب‌هایی است که می‌توانید اخبار مربوط به آن را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول