بهار پربار دکتر ساینا

مجازیست–شیوع ویروس کرونا سبب شد تا استارت‌آپ‌های حوزه سلامت هم در جهان و هم در ایران مورد توجه قرار بگیرند و در این مورد کسب‌وکارها رشد بالایی را تجربه کرده‌اند. حالا در کشور در پیک پنجم شیوع کرونا به سر می‌بریم و در این مدت استارت‌آپ‌های حوزه سلامت چون دکتر ساینا باز هم با رشد بالایی مواجه شدند.

البته مهدی خدادادی، مدیرعامل «دکتر ساینا» اعتقاد دارد که رشد این پلتفرم در سال‌های گذشته یک اتفاق بوده؛ اما رشدی که امسال تجربه می‌کنند، یک رشد آگاهانه است:

  • در زمان شیوع کرونا دکتر ساینا رشد ۸ برابری داشت؛ اما این رشد براساس یکسری اتفاق رخ داد؛اما در این راه ما سعی کردیم به صورت آگاهانه با عرضه خدمات جدید رشد را تجربه کنیم.
  • به همین خاطر در سال گذشته در تلاش بودیم تا پزشکان متخصص و فوق تخصص ریه با اینکه سرشان شلوغ بود، را جذب کنیم. الان در دکتر ساینا بیش از ۱۱۶ پزشک در این حوزه فعالیت می‌کنند. همچنین تعداد پزشکان دکتر ساینا در ماه‌های مشابه سال گذشته حدود ۴۰۰ پزشک بود و الان دو هزار و ۵۰ پزشک در دکتر ساینا فعالیت می‌کنند. این رشد بزرگی از نظر جنبه پزشکان در پلتفرم دکتر ساینا بود.
  • دکتر ساینا در بخش کاربران سعی کرده با راه‌اندازی بیمه به مردم کمک کند و حتی برای اولین مشاوره‌ها تخفیفی به کاربران ارائه می‌دهد.
  • چون در حوزه سلامت دیجیتال مردم هنوز نمی‌دانند که می‌توان خدمات حوزه پزشکی را به صورت آنلاین دریافت کرد و به همین خاطر ضریب نفوذ آن بسیار پایین است. ما در تحقیقات بازاری که انجام دادیم کل افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند، نزدیک به ۲۰ درصد تنها اسم دکتر ساینا را شنیده بودند. آشنایی با برند و استفاده از برند زیر یک پنجم بود. از همین رو تخفیف اولین مشاور را ایجاد کردیم و خیلی هم به کاربران کمک کرد.
  • در این مدت چند سرویس توسعه دادیم که به رشد ما کمک کرد، مانند راه‌اندازی مشاوره در لحظه. این مورد برای پزشکان متخصص و فوق تخصص هم صدق می‌کند. یعنی وقتی کاربر وارد پلتفرم دکتر ساینا می‌شود، می‌تواند به محض پرداخت با پزشک گفت‌وگو کند و ارتباط برقرار می‌شود. ارائه چنین سرویس‌هایی برای این بود تا استرس مردم را در این روزها کاهش دهیم.
  • پس از آغاز فرآیند واکسیناسیون، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که مردم داشتند این بود که درمورد واکسن‌های مختلف بیشتر بدانند، با مشارکت یک تیم پژوهشی و پزشکان فوق تخصص دفترچه راهنمای واکسن کرونا را جمع‌آوری و تدوین کردیم. برای دکتر ساینا اهمیت دارد تا در قبال سلامتی آدم‌ها مسئولیت‌پذیر باشد، انسان‌دوستانه رفتار کند و مراقب سلامتی آنها باشد.
  • در این مدت مشاوره زنان و زایمان، گوارش،داخلی و پوست و مو بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته بود. کرونا نیز جزو ۵ دسته اول تخصص‌ها است که با استقبال روبه‌رو شد.
  • ما در این زمینه تحلیلی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که در زمان شیوع کرونا زنان ترجیح می‌دهند که مشکلات خود را چون چکاپ یا اگر سوالی از دکتر دارند را به صورت آنلاین حل کنند. وقتی به صورت آنلاین سرویس دریافت کنند نیازی نیست از خانه‌های خود خارج شوند. به نوعی دکتر ساینا وارد زندگی افراد شده است.
  • اولین موضوع این است که اگر درصد بالای مشاوره‌های آنلاین به بحث کرونا اختصاص داشت، یعنی بعد دوران کرونا احتمال دارد که این رشد کاهش پیدا کند؛ اما وقتی پراستقبال‌ترین دسته‌ها مربوط به خدماتی غیر از مشاوره کروناست پس تحلیل من این است که دکتر ساینا وارد زندگی مردم شده است و به همین راحتی از زندگی مردم خارج نمی‌شود.
  • طبیعی است که پس از دوران کرونا رشد کاهش پیدا می‌کند چون شیوع این ویروس یک محرک اولیه بود تا مردم با حوزه سلامت دیجیتال آشنا شوند، پس ادامه دار شدن این رشد تلاش کسب‌وکارها را می‌طلبد. برای ادامه دارشدن این رشد دکتر ساینا برای سه سال آینده خود یک برنامه استراتژی تهیه کرده که برای تدوین این برنامه شش ماه تحقیقات روی آن صورت گرفته است.به مرور در طی امسال از جزئیات این برنامه رونمایی خواهیم کرد.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول