بررسی طرح صیانت بر اساس اصل ۸۵ تصویب شد

مجازیست– در جلسه صحن علنی امروز چهارشنبه ۶ مرداد مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که بعد از پایان صحبت های موافقان و مخالفان به رأی گذاشته شد.

حسن محمد یاری، مخالف اول طرح در جلسه تصمیم گیری بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی براساس اصل ۸۵:

  • خیلی از محدودیت های طرح به خود اشتغالی آسیب می زند. به پلتفرم ها ۴ ماه فرصت داده اند که دفاتر راه بیندازند این با توجه به تحریم ها محال است و بعد از ۴ ماه فیلتر می شوند و کسب و کارها آسیب می بینند.
  • طرح را دولت سیزدهم در قالب لایحه ارایه دهد. در طرح با بنگاه های خصوصی هیچ تعاملی نشده است.

جلال محمود زاده، مخالف دوم طرح در جلسه تصمیم گیری بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی براساس اصل ۸۵:

  • اگر این شبکه های مجازی نبودند آموزش و پرورش در این دوران کرونایی چگونه می توانست دانش آموزان را پوشش دهد.
  • بنا به اصل ۸۵ مجلس در شرایط ضروری طرح را به کمیسیون ارجاع می دهد اما در شرایط کنونی چه ضرورتی دارد که طرح محدود کردن فضای مجازی را به کمیسیون ارجاع دهیم؟ ما باید تمام نمایندگان را در مسائل اساسی دخیل کنیم.
  • بر اساس طرح اگر شبکه های خارجی نتوانند ظرف ۴ ماه در ایران دفتر ایجاد کنند، با توجه به تحریم ها حتما نمی توانند دفتر ایجاد کنند و بنا بر این بعد از ۴ ماه این شبکه ها بسته خواهند شد و کسب و کارها و ارتباطات اجتماعی و شغل های کشور را به تعطیلی خواهند کشاند خصوصا در شرایط کرونایی که اکثر مبادلات و کسب و کارها از طریق شبکه های مجازی انجام می شود. این طرح شبکه های اجتماعی را مسدود خواهد کرد و زیان جبران ناپذیری به اقتصاد و روابط مردم وارد خواهد کرد.

موافق اول طرح در جلسه تصمیم گیری بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی براساس اصل ۸۵:

  • چرا نتوانیم پلتفرومی را طراحی کنیم که در سطح کشورهای مقاومت و منطقه و جهانی فعالیت کند؟ با این ادبیات طرح هیچ پلتفرمی مسدود نخواهد شد تا زمانی که پلتفرم های داخلی طراحی شوند.
  • اینستاگرام اسم شهید سلیمانی را حذف می کند. این معنای آزادی است؟ ما باید پلتفرمی داشته باشیم که بتوانیم چنین محتوایی را منتشر کنیم.

حجت الاسلام ابوترابی، موافق دوم طرح در جلسه تصمیم گیری بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی براساس اصل ۸۵:

  • امروز وارد جزئیات و محتوای طرح نمی شویم بلکه در مورد اصل ۸۵ صحبت می کنیم و رای می دهیم. اصل ۸۵ آزمایش است از ۳ تا ۵ سال و طرح در کمیسیون مشترک با حضور متخصصان بررسی می شود و به صورت آزمایشی می توانیم نقاط ضعف و قوت آن را در این مدت بررسی کنیم.
  •  در کمیسیون های مشترک میتوانیم از خبرنگاران هم دعوت بگیریم و به مردم اطلاع رسانی شود.

پس از مذاکرات صورت گرفته در صحن علنی مجلس، موضوع بررسی طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی» بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شد.

بر این اساس این طرح با ورود به کمیسیون مشترک، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تصویب در کمیسیون، به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

از ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن، ۱۲۱ نماینده موافق، ۷۴ نماینده مخالف و ۹ نماینده ممتنع بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول