اصلاح چند بند و چند ماده، ماهیت طرح صیانت را عوض نمی‌کند

مجازیست-وحید رحیمیان، مدیر عامل مایکت درباره اشکالات طرح صیانت مجلس و تبعاتی که برای کسب و کارهای بومی خواهد داشت نظرات خود را ابراز کرد:

  • با توجه به بندها و ماده‌های مطرح شده در این طرح، انتظار می‌رود که بسیاری از سرویس‌های خارجی برای ادامه فعالیت در کشور نیازمند کسب مجوز باشند و در غیر این صورت جلوی فعالیت آن‌ها گرفته می‌شود.
  • در همین رابطه، این اتفاق ممکن است برای سرویس‌های گوگل از جمله گوگل پلی هم بیفتد که رقیب بزرگ فروشگاه‌های اپلیکیشن بومی مثل مایکت به شمار می‌آید.
  • در پاسخ به این پرسش که آیا محدود شدن احتمالی سرویس‌هایی مثل گوگل پلی در کشور باعث پیشرفت فروشگاه‌های بومی می‌شود یا خیر، باید بگویم که خیر از نظرم باعث پیشرفت نخواهد شد و اتفاقی که می‌افتد این است که کاربران نسبت به فروشگاه‌های داخلی و اپلیکیشن‌های ایرانی بد‌گمان‌تر می‌شوند. در مورد کیس خاص گوگل پلی، به نظرم افرادی از آن استفاده می‌کنند که تصمیم‌ گرفته‌اند به سراغ استورهای شخص ثالث نروند. از نظرم ایجاد محدودیت برای گوگل پلی به معنای محدود کردن این افراد است و به آن‌ها لطمه و ضرر وارد می‌کند و برای ما هم منفعتی نخواهد داشت.
  • طرح صیانت در شکل و شمایل فعلی نه تنها به رشد پلتفرم‌های بومی کمکی نخواهد کرد بلکه با زمینه‌سازی برای ایجاد رانت و ایجاد صف برای گرفتن مجوز، باعث آسیب و ضرر به آن‌ها خواهد شد.
  • روح این نگاه که یک عده‌ای با سلایق خاص، بخواهند روی کارهای روزمره تعداد زیادی کاربر محدودیت‌های عجیب و غریب بگذارند، مسلما تبعات خوبی نخواهد داشت. این طرح در شکل فعلی قطعا ایجاد رانت می‌کند، قطعا برای اعطای مجوز به کسب و کارها آن‌ها را دچار مشکل خواهد کرد ضمن اینکه باعث می‌شود که حاکمیت در رقابت با بخش خصوصی قرار بگیرد. جاهایی که احساس می‌شود با این طرح، سرویس‌های بومی تقویت می‌شوند هم قبلا با پیام‌رسان‌های داخلی امتحانش را پس داده و نتیجه از همین حالا مشخص است.
  • این نگاه که با تشکیل کمیسیون و اضافه کردن یک سری نهاد جدید، مشکلاتی که سال‌هاست حل نشده را بتوان حل کرد نگاه درستی نیست و قبلا در بازار مسکن، سکه، ارز و … تجربه شده و شکست خورده است. ضمن این که روح این قانون با اشکالات اساسی که دارد، با اصلاح یک بند و یک ماده و یک تبصره عوض نمی‌شود.
  • طرح صیانت، رگولاتوری بر مجوزدهی ارجح است و قطعا مدیریت فضای مجازی به این خاطر که مسئله جدیدی در کشورمان است، خلاءهای قانونی بسیاری دارد اما این خلاءها را نمی‌شود یک روزه برطرف کرد، مضاف بر این که رگولاتوری با مفهوم اینکه همه باید بابت فعالیت در این فضا مجوز بگیرند از نظر او متفاوت است.
  • برای بعضی سرویس‌ها مثل سرچ گوگل اصلا توجیهی ندارد که نمونه‌ بومی‌اش را برای یک جمعیت هشتاد میلیونی بسازند.
  • این کار نه توجیه اقتصادی دارد، نه توجیه زمانی چرا که شاید بیشتر از پنج سال طول بکشد که شرکتی بخواهد به استانداردهای لازم در حد گوگل برسد.
  • با وجود قاعده و قانون برای مدیریت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشکلی ندارد اما اختیارات پلتفرم‌ها باید شکل متعادلی داشته باشند: از نظر من می‌شود به این موضوع فکر کرد که در فضای مجازی، قاعده‌هایی وجود داشته باشد. حتی می‌شود با سرویس‌های خارجی مذاکره کرد و امتیازاتی گرفت و حتی امتیازاتی هم به آن‌ها داد که در کشور نماینده داشته باشند و بعضی فرآیندهایشان تسهیل شود. اما اینکه به بعضی پلتفرم‌های بومی اختیاراتی داده می‌شود که صرفا ذهنیت و انتظارات یک عده خاص از جامعه را برآورده کنند، به نظرم به صلاح نیست.

طرح موسوم به طرح صیانت همچنان بزرگترین دغدغه فعالان فضای مجازی و کسب‌و‌کارهای اینترنتی کشور است و احتمال می‌رود که طی روزهای آینده، تعیین تکلیف شود.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول