قصه پرمخاطب‌ترین دیوار ایران

مجازیست–تا همین چند سال پیش اگر می‌خواستی خانه‌ای برای اجاره پیدا کنی یا اگر فکر خرید یا عوض کردن ماشین به سرت می‌زد، تنها راه پیش رو صفحه‌های پرمخاطب نیازمندی‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار بود و بس.

اگر پنجشنبه بود و روزنامه را پیدا نمی‌کردی، باید صبر می‌کردی تا شنبه از راه برسد و هشت صبح جلوی کیوسک، شاید می‌توانستی روزنامه را با نیازمندی‌هایش بخری و شروع کنی به ورق‌زدن… خدا می‌داند چند نفر از طریق پیداکردن شغلی در صفحه استخدام همین نیازمندی‌ها، یا از طریق خرید و فروش اجناس و املاک چقدر سرنوشت‌شان تغییر کرده است. نیازمندی‌های روزنامه‌ها هنوز هم هستند … اما از وقتی اپلیکیشن و سایت «دیوار» محبوب و پرمخاطب شد، آن صفحه‌های کوچک چاپی با هزاران آگهی ریز و درشت، جزئی از نوستالژی‌های میانسالان شد.

جوان‌ها هم که دیگر جز گوشی و اپلیکیشن، گوششان بدهکار چیز دیگری نیست. حالا سایت و اپلیکیشن دیوار است که مرجع تمام نیازمندی‌ها در بستر فضای مجازی ایران شده و برای فروشندگان، خریداران و صاحبان کسب‎و‎کار کاملا شناخته شده است. در دیوار می‏توانی به رایگان آگهی بزنی و بدون صرف وقت و هزینه اضافی، آنچه دنبالش هستی را بخری یا بفروشی. شرکت دانش‏بنیان «آگه‎پردازان هوشمند» همان شرکتی است که پلتفرم دیوار را برای خرید و فروش و ارائه خدمات متنوع ارائه کرده است. اما از ماجراهای پشت این دیوار چقدر شنیده‌ای؟!

اشکان میر آرمندهی، مدیرعامل «آگه ‎پردازان هوشمند» درباره شکل‏گیری ایده اولیه دیوار:
  • دیوار فعالیت خود را از سال۹۲ آغاز کرده است. اما ایده اولیه آن در سال ۸۹ شکل گرفت. در آن زمان هلدینگ هزاردستان، محصول کافه بازار را عرضه کرد و حسام آرمندهی، عضو هیات‎مدیره آن طی سفری که به سوئد داشت، به واسطه تجربه خرید و فروشی که در یکی از سایت‌های خرید و فروش سوئد داشت، ایده اولیه شکل‌گیری دیوار به ذهنش رسید و نیاز وجود چنین پلتفرمی را در ایران احساس کرد. پس از آن با توجه به ارزش افزوده‌ای که چنین خدماتی می‌توانست ایجاد کند ایده اولیه دیوار مورد بررسی قرار گرفت.
  • در تشکیل تیم دیوار از مهندسان و متخصصان برترین دانشگاه‏های کشور مثل دانشگاه صنعتی شریف کمک گرفته شده است و برای راه‏اندازی و توسعه بخش‏های مختلف آن مهاجرت معکوس هم صورت گرفته است. هدف اصلی راه‏اندازی پلتفرم دیوار، رساندن خریدار و فروشنده به همدیگر و ارائه خدمات مفید و کامل برای ثبت آگهی و نیازمندی‏ها بوده است.

مزایا و خدمات ویژه دیوار در یک نگاه
 کارنامه؛ دستیار مطمئن شما در معاملات خودرو
از سال ۹۸  خدمات کارشناسی خودرو و از سال ۹۹ خدمات خرید و فروش سفارشی خودرو در دیوار امکان‌پذیر شد و اکنون دیوار، خدمات تخصصی خودرو را در دل خود دارد. این بستر که با عنوان کارنامه راه‌اندازی شده است به ارائه یک گزارش دقیق و مشاوره در قیمت به کاربر کمک می‌کند تا خرید مطمئن و دقیق‌تری داشته باشید. اگر هم قصد فروش خودرو روی سایت دیوار را دارید، گزارش جامع کارنامه می‌تواند ضمیمه آگهی شما شود تا خودروی شما سریع‌تر فروخته شود.

 پنل آژانس‎ و مشاور املاک

یکی دیگر از مزایای دیوار نسبت به سایر پلتفرم‏ها، شناسایی نیاز آژانس‌ها و مشاوران املاک و ارائه خدمات این حوزه در قالب پنل آژانس و مشاوران املاک به مخاطبان است. مشاوران املاکی که تمایل دارند امکانات ویژه‌ای را برای انتشار آگهی روی دیوار داشته باشند، می‏توانند از پنل املاک دیوار بهره ببرند. این پنل برای مشاورانی که به‌صورت فردی کار می‎کنند هم قابل استفاده است.
دیوار فروشگاه‌ها برای مغازه ‏های آفلاین با همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۹۹ و آغاز فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور، بسیاری از کسب‏ و‎کارها دچار مسائل و مشکلات زیادی شدند.

در این بازه زمانی دیوار تلاش کرد با ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای فروشگاه‎های حقیقی، فرصتی فراهم کند تا آنها هم بتوانند فروش مجازی داشته باشند. با این روش کسب‎ وکارهایی که صددرصد آفلاین هستند می‏توانند در پنل فروشگاه‎ های دیوار، ویترین مجازی داشته باشند و محصولاتشان را معرفی کنند. در حال حاضر دیوار در تلاش است این امکان را علاوه بر تهران برای شهرهای دیگر هم اجرا کند.
خدمات استخدام وکاریابی
امکان دیگری که در سال ۹۹ در پلتفرم دیوار ایجاد شده، امکان معرفی کارجوها و کارفرمایان است. پنل استخدام می‎تواند بستری برای کسانی باشند که به دنبال کار هستند و کسانی که مایلند برای موقعیت های شغلی شرکت‎های‌شان فردی مناسب را پیدا کنند.

چالش‎های فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک

  • متاسفانه نهادها و سازمان‏ها آن‌طور که باید نسبت به مدل کسب و کار دیوار و مسؤولیت دیوار و کاربران آشنایی ندارند و این باعث می‎شود وقتی برای آن قانون وضع می‏کنند نکات مهمی که برای پلتفرم‏های کاربرمحور حیاتی است را در نظر نگیرند. این نبود آگاهی کافی درباره مسؤولیت‏ های ما در برابر مردم باعث می‎شود قوانین موجود، نیاز فعلی کشور را برطرف نکند. برای مثال سطح استفاده مردم  در ۱۵-۱۰ سال گذشته تفاوت زیادی دارد و قوانین تجارت الکترونیک در این باره باید به‌روز باشد. در بسیاری از کشورهای جهان دو یا چند پلتفرم مثل دیوار وجود دارد تا نیاز مردم را پاسخ دهد، اما «دیوار» در ایران به‌عنوان اولین پلتفرم دادوستد سختی‏ ها و چالش بسیاری را از سر گذرانده و هزینه زیادی داده است. ما در روند توسعه چالش‌‏هایی با بخش‏های دادستانی و پلیس داشتیم که همواره تلاش کردیم با تعامل دو طرفه و همکاری موضوعات را حل و فصل کنیم.

چطور بر محتوای آگهی‎ها نظارت می‌کنیم؟

  • برای نظارت و کنترل آگهی‎ ها ما دو بخش نظارتی را تعریف کرده‏ایم: یکی در مرحله قبل از انتشار آگهی‏ ها و دیگر پس از انتشار. در مرحله اول یعنی قبل از انتشار، تیم نظارتی دیوار در این بخش تمام آگهی‏ ها را بررسی می‌کنند. این تیم جزو اولین تیم‎ های دیوار بوده که در ابتدای کار با دو نفر آغاز به کار کرد و امروز نیروی انسانی مشغول به کار در آن به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است.
  • از طرفی ۳۵‌درصد محتوای آگهی‏ها از طریق ربات و هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می‏ گیرد.در روش نظارت پس از انتشار آگهی مدتی است امکان گزارش از طرف کاربران هم فراهم شده است. فرض کنید کاربر آگهی‎ ای را ببیند که مشکل محتوایی دارد یا صورتی از کلاهبرداری است، در این صورت می‏تواند گزارش آن را اعلام کند و تیم دیوار پس از بررسی درباره آن آگهی تصمیم لازم را می‏گیرد.  بررسی کیفیت و امنیت معاملات از مهم‏ترین برنامه‏های ما برای دیوار بوده است و در این زمینه هم تلاش کرده‌ایم تا بهترین خدمات را ارائه کنیم.
  • مهم‏ترین هدف ما شناسایی نیاز مخاطب و ارائه سرویس متناسب با آن بوده و هست. ما ماموریت خودمان را تسهیل داد و ستد در بستر اینترنت تعریف کرده‎ایم اما افق پیش رویمان این است که گزینه اول خرید و فروش تمام کالاها و خدمات باشیم.

/جام جم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول