طرح صیانت بسیاری از اختیارات وزیر ارتباطات آینده را خواهد گرفت

مجازیستاسماعیل ثنایی، موسس پتسا و آریاهمراه:

  • اولین سنگ جلوی پای وزیر ارتباطات آینده، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است و ما امیدوار بودیم این طرح تصویب نشود؛ چرا که در این طرح نقش دولت و وزارت ارتباطات به شدت کمرنگ شده است و خیلی از اختیارات وزارت ارتباطات در فضای مجازی به موجب این طرح گرفته می‌شود.
  • عملکرد وزارت ارتباطات به عنوان یک وزارت‌خانه همواره می‌تواند مورد سوال واقع شود، اما مشخص نیست این کمیسیون تحت نظر چه نهادی است و اگر چند سال بعد به بیراهه رفت و وقت حکومت و مردم را تلف کرد و بدتر از همه منجر به مهاجرت گسترده بسیاری از مردم و نخبگان شد، به چه کسی پاسخگوست؟ از دید من مواجهه با این طرح و مدیریت آن اولین چالش وزیر آتی خواهد بود.
  • دومین چالش، انتخاب وزیر اصلح است و من پیش از انتخابات هم خطاب به رئیس جمهور آینده گفتم که یک متخصص IT و مخابرات و استاد دانشگاه را به عنوان وزیر انتخاب نکنند که تازه قرار است وارد فضای مدیریتی شود؛ باید یک مدیر را به عنوان وزیر انتخاب کرد که کشور را بشناسد و بتواند با فضاهای مختلف تعامل کند.
  • ما شکاف دیجیتالی عمیقی با دنیا داریم. همه دنیا در حال ورود به بخش اقتصاد دیجیتالی هستند و باید کسی بیاید که این مسائل را می‌فهمد، به موضوع اشراف دارد و می‌داند کجاها را کم گذاشته‌ایم. وزیر آینده باید از دو زاویه به این مسائل ورود کند؛ یکی برای صنعت ICT کشور و یکی برای کل کشور. از نظر من حتی ارگان‌هایی مانند وزارت صمت، راه، رفاه، مجلس ، قوه قضائیه و… هم باید به سمت دیجیتالی شدن بروند؛ پس وزارت ارتباطات آینده نه تنها باید جامعه ICT کشور را راهبری کند، بلکه باید بازوی رئیس جمهور برای راهبری کردن بقیه نهادها و کشور به آن سمت باشد.
  • کشور در بسیاری از کشورهای دنیا وزارت ارتباطات یک سر و گردن از بقیه وزارت‌خانه‌ها بالاتر است چون نقش مشاور ارشد رئیس جمهور را ایفا می‌کند.
  • چالش دیگر تهیه زیرساخت‌های الکترونیکی، پهنای باند و FTTH و رونمایی از ۵G است و کشیدن فیبر و رساندن اینترنت پرسرعت به کل کشور امری واجب است. تا چند ماه آینده ایلان ماسک و بقیه شرکت‌ها ماهواره‌های خود را بالای ایران خواهند آورد و چالش اصلی در راه است؛ وزیر آینده باید کسی باشد که این مهم را درک کرده و آن را مدیریت کند.
  • ما با خطر بزرگ تهاجم محتوای فرهنگی مواجه هستیم که باید آن را مدیریت کنیم و راهکار درستی برای تعامل پیدا کنیم؛ نه راهکاری مانند این طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که ظاهراً  افراد کم‌اطلاعی آن را نوشته‌اند و در پاسخ به اعتراضات می‌گویند «هرکس ناراحت است برود».
  • در دوران کرونا استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی سریع‌تر از زیرساخت‌ها رشد کردند، وزیر آینده باید نگاه عمیقی به زیرساخت‌ها داشته باشد. با ایجاد شبکه‌های گسترده فیبر نوری و ماهواره‌­ها، می‌توانیم زیرساخت‌های اثربخشی ایجاد کنیم.
  • ما حتی در همین طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ‌می‌بینیم که بخش خصوصی نادیده گرفته و از آنها نظری نپرسیده‌اند و تنها یک نفر از نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در این کمیته حضور دارد. دولت باید با بخش خصوصی نه به صورت شعاری بلکه به صورت واقعی هماهنگ‌تر باشد.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول