فضای مجازی؛ بودن یا نبودن!

مجازیستسیده حمیده زرآبادی، متخصص حکمرانی دیجیتال و فضای مجازی در یادداشتی نوشته است:

سوگواری ها و شادی ها در خصوص وضعیت فضای مجازی بجای خلق ایران دیجیتالی ارزش ساز به عنوان نیاز حیاتی و حلقه مفقوده امروز کشور و ایفای نقش در اکوسیستم جهان دیجیتال به عنوان یک پدیده جهان‌شمول، متاسفانه اتمسفر غالب افکار عمومی، صاحبنظران، دولتمردان، نمایندگان، نخبگان، خبرگان و متخصصان کشور است. گریستن بر سر آرامگاهی که مرحومی درون آن نیست حکایت دیدگاه‌های جاری در خصوص بسط و قبض فضای مجازی است.
در حالی که اکثر کشورهای جهان و از جمله در همین همسایگی ما کشورهائی همچون ترکیه، عربستان، امارات متحده عربی و… در حال طراحی و معماری اکوسیستم و کشور دیجیتال خود و فراهم آوردن زیست بوم جامع آن در همه ابعاد سخت افزاری، نرم افزاری و روح افزاری با اولویت محتوای ارزش ساز در جهت منافع و مصالح ملی و رشد اقتصادی، فرهنگی و ارزشهای خود در رقابت و همکاری با جهان هستند تا سهم و نقشی حداکثری به فراخور استعدادها و پتانسیل های خود در جهان دیجیتال داشته باشند، در داخل کشور شاهد افراط و تفریط نظرات در خصوص رهائی و یا محدودیت در فضای مجازی هستیم.
سوال اینجاست که مگر کشور ما در طراحی، معماری و تعالی جهان دیجیتال سهم و نقشی دارد که در خصوص بسط و قبض آن به اظهار نظر و نقد بنشیند؟
اول باید برادری را ثابت کرد بعد ادعای میراث کرد!
اکوسیستم جهان دیجیتال دارای ابعاد و کارکردهای گوناگون است و بخشی از آن را در ظهورفضای مجازی می‌توان مشاهده کرد که متاسفانه کشور ما در طی این سالها در خلق آن هیچ نقشی نداشته است و صرفا بهره برداری کرده است و نقش طفیلی را بازی کرده است.
کدام تجهیزات و فناوری سخت افزاری، نرم افزاری، اپلیکیشن، دانش و محتوای دیجیتالی با هدف محصول ایرانی ذائقه جهانی تاکنون در کشور ساخته شده و در عرصه بین المللی عرضه شده است؟
در حالی که کشورهائی با توانائی و پتانسیل بسیار کمتر از ما توانسته اند در این بخش دستاوردهای قابل توجه داشته باشند و به سهم خود در اکوسیستم جهان دیجیتال ایفای نقش نمایند.
خلق فضای مجازی ارزش ساز که دستاوردهای آن رافع نیازها کشور و رفع و کاهش دغدغه های جامعه ایرانی،خانواده ها، علما و مراجع معزز، طیف ارزشی و اعتقادی کشور تنها می تواند ماحصل و اراده ملی همه اقشار کشور و متخصصان برای طراحی و معماری ایران دیجیتالی در همه ابعاد و ارکان چندگانه آن در قالب اکوسیستم جامع الاطراف می باشد.
دستاوردهای ایران دیجیتالی باید بتواند سهم ما را از جهان دیجیتال به ارمغان آورد که مجموعه ای از محصولات و خدمات همچون؛ ساخت و تولید تجهیزات و فناوریهای سخت افزاری، نرم افزارها، امنیت دیجیتالی برای صیانت از قلمرو و مرزهای دیجیتالی، اقتصاد دیجیتال بعنوان ابزار و فرصت قدرتمندی برای رهائی از اقتصاد خام فروشی و حرکت به سمت اقتصاد صنعتی درآستانه انقلاب چهارم صنعتی بر بستر دیجیتال، ایجاد فرصت های اشتغال و تولید ثروت به گونه ای نوین، تولید محتوای ایرانی با ذائقه جهانی با درک عالی از نیازهای جامعه جهانی به محتوای غنی و ارزش ساز منبعث ازمبانی و ارزشهای تشیع  برای آگاهی بخشی به ماموریت و معنای زندگی برای بشریت سرگشته و حیران امروز می باشد.
لذا تولید فناوری‌ها سخت افزاری و نرم افزاری و… در داخل کشور بر خلاف روال‌های غلط گذشته و منع قاطع و جدی سونامی واردات از تجهیزات شبکه در بخش دولتی و خصوصی تا گوشی موبایل و… در این حوزه کلیدی علاوه بر تامین امنیت دیجیتالی در بخش فضای مجازی – سایبری به عنوان عاملی حیاتی برای صیانت و تضمین امنیت کشور در مقابل آسیب های خارجی می تواند دستاورهای اقتصادی در تامین نیازهای امروز، ایجاد فرصتهای شغلی میلیونی برای جوانان و فارغ التحصیلان بیکار، صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی و اپراتوری خدمات و… را نیز به ارمغان آورد که تاکنون مورد غفلت و محل سوء استفاده عده ای قرار گرفته که باید مورد رسیدگی مسئولان قضائی و دولت قرار گیرد.
برای نیل به این اهداف و کسب دستاورهای متعالی باید کارکردهای حرفه ای فضای مجازی را بسط و ارتقاء داد و به عبارتی مصرف کننده گان پهنای باند اینترنت را به کاربران واقعی و حرفه ای دیجیتالی به فراخور اهداف کشور تبدیل کرد. تربیت شهروندان دیجیتالی برای شکل گیری جامعه دیجیتالی به عنوان ارکان  ایران دیجیتالی با بالا بردن مهارتها و دانش عمومی و تخصصی از اولویت های امروز کشور می‌باشد.
تبیین و شاخص گذاری خلاقانه تولید و مصرف سرانه دیجیتالی در ابعاد چندگانه به عنوان مزیت رقابتی در جهان دیجیتال سبب استانداردسازی و بهره وری برای ماموریت و وظیفه پذیری در همه ارکان اکوسیستم ایران دیجیتالی همچون سخت افزارها، نرم افزارها، اپلیکیشن ها، داده ها، تولید دانش، محتوای و… می شود.
امید است با ایجاد دیدگاه، رویکرد و درک مشترک از واقعیت های جهان دیجیتالی و منافع و مصالح کشور و سیر فزاینده فناوریهای نوین در بین تمامی اقشار جامعه، صاحبنظران، دولتمردان و متخصصان کشور همت و اراده لازم برای طراحی، معماری و خلق ایران دیجیتالی فراهم گردد و فصل نوینی برای رقم زدن تحولات عظیم در این حوزه کلیدی با نهضت دیجیتالی در دولت جدید آغاز شود.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول