شکایت ۱۷ روزنامه‌نگار از یک مالک پگاسوس

مجازیست۱۷ روزنامه‌نگار از کشورهای مختلف روز جمعه علیه شرکت «ان. اس.او» به عنوان تولید کننده نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس» به سازمان «خبرنگاران بدون مرز» شکایت کردند.

به نوشته وبگاه راشا تودی، این روزنامه‌نگاران خود را قربانی این نرم‌افزار می‌دانند و از سازمان خبرنگاران بدون مرز خواسته‌اند تا در شکایت خود علیه شرکت «ان.اس.او» از حقوق آن‌ها نیز حمایت کند.

این خبرنگاران از کشورهای جمهوری آذربایجان، مکزیک، هند، اسپانیا، مجارستان، مغرب و توگو هستند و می‌گویند که دلایل محکمی دارند که نشان می‌دهد دولت‌هایشان از آن‌ها با برنامه جاسوسی پگاسوس، جاسوسی کرده‌اند.

خبرنگاران بدون مرز در ۲۰ ژوئن وکالت دو خبرنگار فرانسوی مغربی الاصل که علیه شرکت ان.اس.او به دادستانی پاریس شکایت کرده بودند را برعهده گرفت.

راشاتودی چندی پیش نیز نوشت که گروهی از زنان خبرنگار و فعالان زن می‌گویند که عکس‌های خصوصی تلفن‌های همراهشان توسط دولت‌هایی که به دنبال ایجاد رعب و حشت‌ و ساکت کردن آن‌ها بودند، به وسیله نرم‌افزاز جاسوسی «پگاسوس» هک و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر اخیراً فاش کردند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از مقام‌های ارشد جهان از جمله امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده است. هرچند که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه به ماکرون در این زمینه هشدار داده بودند؛ اما رئیس جمهور فرانسه این هشدارها را جدی نگرفته است.

 پس از انتشار اخبار مذکور،‌ «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در جمع خبرنگاران خواستار محدود شدن استفاده از این جاسوس‌افزار شد.

نتایج تحقیقات ۱۷ سازمان رسانه‌ای نشان می‌دهد که جاسوس‌افزار شرکت «NSO» برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی رسانه‌ها نیز گزارش کرده‌اند که بعضی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و نظامی بلندپایه عراق هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته‌اند.(جزئیات بیشتر)

افشای رسوایی جاسوس افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشته است به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای گفته است پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌او، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در محکومیت این اقدام اعلام کرد:

  • تا زمانی که این شرکت و کل این صنعت نشان دهند که می‌توانند به حقوق بشر احترام بگذارند، باید ممنوعیت فوری صادرات، فروش، انتقال و استفاده از فناوری نظارت ایجاد شود.

در پی واکنش‌ها و انتقادات گسترده، رژیم صهیونیستی هم ادعا کرده کمیسیونی را برای بررسی موارد استفاده نادرست از این جاسوس‌افزار تشکیل داده است.چ سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفته اسرائیل به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مشتریان این شرکت دسترسی ندارد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در واکنش به این ادعا گفت بسیاری از کشورها معتقدند شرکت صهیونیستی ان‌اس‌او تولیدکننده جاسوس‌افزار پگاسوس با کابینه این رژیم در ارتباط است. وی گفت احمقانه است که تصور شود ان‌اس‌او اطلاعات حساس امنیت ملی را با تل‌آویو به اشتراک نمی‌گذارد.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول