هدف اصلی «کارزار» جلب افکار عمومی است
مجازیست–طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» این روزها از پر سروصداترین موضوعات مطرح شده در شبکههای اجتماعی است و انتقاد بسیاری از مردم را برانگیخته. تا جایی که کارزاری که برای مخالفت با این طرح به طرح دست به دست میشد، رکورد بیشترین امضا را در این پلتفرم شکست و تا لحظه نگارش این گزارش بیش از ۹۰۰هزار نفر با امضای این پتیشن مخالفت خود را با این طرح اعلام کردهاند؛ گرچه که این مخالفت راه به جایی نبرد و در نهایت بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ با این حال مدیر و طراح پروژه پلتفرم کارزار معتقد است هدف اصلی این پلتفرم مطرح کردن مطالبات برای آگاهی اذهان عمومی است.
پیگیری مطالبات در دنیای دیجیتال
دنیای دیجیتال حالا حتی در بیان دغدغههای شهروندی هم روشهای جدید پیشپای کاربران خود گذاشته است. اگر تا چند سال پیش راه بیان مخالفت، مشکلات و دغدغههای مردمی، تجمع بود، حالا شهروندان جامعه با استفاده از تکنولوژی در بیان مسائل مدنی آشنا شدهاند.
حامد بیدی، مدیر و طراح پروژه کارزار:
- دغدغه تیم ما در شروع کار این بود که یک شهروند عادی بتواند دغدغه خودش را که ممکن است دغدغه بسیاری از افراد دیگر هم باشد، مطرح کند؛ اما از یک سو، تا آن زمان هیچ روش خشونت پرهیزی وجود نداشت که شهروندان بتوانند از طریق آن دغدغههای خود را به صورت جمعی مطرح کنند.
- از سوی دیگر یک شهروند عادی ارتباطات موثری با رسانهها نداشت که از این طریق حرفش را بزند و بیان این مسائل برای حصول نتیجه در شبکههای اجتماعی هم نیازمند دنبالکنندههای بالا یا جایگاه اجتماعی قابل قبول بود.
- من چند بار ایده استفاده از ابزارهایی مانند گوگلفروم تست کردم و نتیجه خوبی گرفتم؛ بعد به این ایده رسیدم که حالا که خود من از این روش و ابزار استفاده میکنم، چرا پلتفرمی را راه اندازی نکنیم که همه مردم از آن استفاده کنند؟
- کارزار درواقع پلتفرم غیرمتمرکزی است که نقش واسط بین شهروندان و مسئولین را ایفا میکند.
- در واقع ما تمرکز خاصی روی انتخاب طرحها و مطالبات نداریم و آنها را سردبیری نمیکنیم؛ بلکه خود کاربران هستند که مطالباتشان را مطرح و ثبت میکنند؛ در ادامه، سازوکاری طراحی شدهاست که هرچقدر یک کارزار بیشتر امضا شود و حمایتهای مالی دریافت کند، آن کارزار بیشتر در پلتفرم تبلیغ، دیده و پیگیری خواهد شد.
- در سازوکار طراحی شده خدماتی مانند انتشار در شبکههای اجتماعی، بازتاب رسانهای و ثبت نامه در دبیرخانه نهاد مخاطب ارائه میشود، برای کارزارهایی که حداقل هزار امضا ثبت کنند، توسط تیم ما نامه مربوطه به انضمام نامهای که خود کارزار در تایید امضاها با مهر و امضای من به دبیرخانه نهاد مربوطه برده شده، ثبت رسمی میشود و کد پیگیری دریافت میکند. در صورتی که کارزارها بیش از پنج هزار امضا دریافت کنند، گزارشی از آنها برای انتشار و پیگیری در رسانهها ارسال میشود.
- هدف اصلی پتیشنها آگاهی بخشی و جلب نظر اذهان عمومی است، میگوید: «اگر دادخواستهای عمومی (petition) در جلب نظر اذهان عمومی و آگاهی بخشی موفق شود، ما آن کارزار را هم در تحقق اهدافش موفق تلقی میکنیم اما طبیعتا کاربران توقع دارند که خودآن مطالبه هم محقق شود.
رکورد امضا شکسته شد
در پی مطرح شدن دوبارهی ارائه پیشنویس طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به مجلس شورای اسلامی، فضای مجازی پر از التهاب شد و در کنار تمام نارضایتیهای کاربران و انتقادات آنها، پتیشن مخالفت با این طرح در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد تا جاییکه در عرض چند روز بیشاز چهارصد امضا برای این طرح جمع شد.
فشارهای وارد شده از سوی کاربران شبکههای اجتماعی به جایی رسید که مجلس اعلام کرد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی را به طور موقت از دستورکار خارج کرده است، اما این خارج شدن تنها دو روز طول کشید و بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ به صورت ناگهانی و پنهانی در مجلس به تصویب رسید.
- ما این نامه را در دبیرخانه مجلس ثبت کردیم و به دفتر خود آقای قالیباف ارسال و به دست خود ایشان هم رساندیم.
- ما هیچ پاسخ رسمی مستقیمی در رابطه با این کارزار دریافت نکردیم. در رابطهها با کارزارهای مختلف معمولا به واسطه ثبت رسمی نامهها در دبیرخانه نهادهای مربوطه معمولا نامههایی دریافت میکنیم اما در این مورد خاص هیچ پاسخ مستقیمی نگرفتیم.
- انبوهی از پاسخها را به صورت غیر مستقیم توسط رسانهها دریافت کردهاند؛ از سیاستمداری که امضا کنندگان این نامه را منافقانی معرفی کرده بود که در خارج از کشور ساکنند تا پاسخهایی که اذعان داشتند این افراد به متن طرح آگاه نیستند و سوبرداشتهایی در این خصوص پیش آمده است؛ در نهایت هم ریاست مجلس اعلام کرد این طرح زود قضاوت شده و در دست بررسی و اصلاح است.
- تعداد امضاها همچنان رو به افزایش است و خود مردم از آن حمایت میکنند؛ براساس سازوکارهای ما کاربران میتوانند از کارزار مورد نظرشان حمایت مالی کنند تا تبلیغات کارزار مربوطه در شبکه تبلیغات یکتانت تبلیغ و برای افراد بیشتری نمایش داده شود.
- این کارزار بهانه و محوری برای جمع شدن صداهای معترض است و همین حالا ما چند ده کمپین فعال در شبکه یکتانت داریم که این کارزار را تبلیغ میکند و هزینه این تبلیغ را هم خود کاربران پرداخت میکنند؛ بیانیههای انجمنها و استارتاپهای برتر کشور، پوشش خبری توسط رسانههای داخلی و بینالمللی و … همه نشان میدهند که این پویش هنوز زنده است.
- حرف ما همین است که برگزاری یک کارزار در مقایسه با سایر روشهای کنشگری دیجیتال، موقتی نیست و میتواند زنده بماند و بهانهای باشد که روایتگر اعتراضات مختلف باشد.
/پیوست/