انتقادها به طرح اپل بالا گرفت

مجازیست–اپل هفته گذشته از یک قابلیت جدید امنیتی برای مقابله با آزار و اذیت کودکان خبر داد که قرار است با آپدیت بعدی «iOS 15» عرضه شود.

این قابلیت به اپل اجازه می دهد تا تصاویر پورنوگرافی ذخیره شده در گوشی آیفون و سایر دستگاه های متصل به حساب آیکلود (iCloud) یک کاربر نظیر آیپد، اپل واچ و دستگاه های مک را شناسایی و گزارش کند.

قابلیت جدید ابتدا در آمریکا راه اندازی خواهد شد و به گفته اپل ممکن است در آینده بسته به قوانین محلی و خواست دولت ها به سایر کشورها نیز تسری پیدا کند.

این سیستم در صورت اجرا به اپل این امکان را می دهد تا شخصاً مداخله کرده و «اپل آی دی» (Apple ID) یک کاربر را در صورت تشخیص تصاویر پورن کودکان در گوشی یا سایر دستگاه های وی مسدود کند.

همچنین در آمریکا اپل ممکن است موارد سوء استفاده بالقوه از کودکان را به پلیس و «مرکز ملی کودکان مفقود و سوء استفاده قرار گرفته» (NCMEC) گزارش دهد.

به علاوه چنانچه محتوای پورن در گوشی آیفون یک کودک کشف شود، والدین وی در جریان این قضیه قرار خواهند گرفت.

هرچند اپل نیت خوبی را در این رابطه دنبال می کند، اما نگرانی های زیادی در خصوص این فناوری جدید در بین کارشناسان ایجاد شده است از جمله اینکه اگر افراد به اشتباه مورد اتهام قرار گیرند یا اینکه دولت های محلی اپل را مجبور کنند تا از این فناوری برای پیگرد معترضان و مخالفان سیاسی بالقوه استفاده کند چه اتفاقی خواهد افتاد.

کارشناسان حوزه امنیتی و حریم خصوصی، متخصصان رمزنگاری، محققان، اساتید، کارشناسان حقیقی و حقوقی در نامه ای سرگشاده خواستار عدم اجرای این قابلیت شده اند، چرا که به گمان آنها حوزه حریم خصوصی و رمزگذاری سرتاسری کاربر را تضعیف خواهد کرد.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این قابلیت درها را به روی سوء استفاده های بیشتر خواهد گشود، چرا که از نگاه آنها غیرممکن است یک سیستم اسکن سمت مشتری ساخته شود که فقط بتواند برای کشف تصاویر سوء استفاده جنسی مورد استفاده قرار گیرد.

در عین حال دیگران معتقدند که ممکن است شرکت های جاسوس افزار راهی را برای سوء استفاده از این نرم افزار پیدا کنند.

گفتنی است قابلیت مذکور برای شناسایی عکس ها در نظر گرفته شده و مشخص نیست که آیا ویدیوها نیز از این طریق اسکن خواهند شد یا خیر.

به علاوه ظاهراً قرار نیست اپل برای تشخیص محتوای پورنوگرافی کودکان همه تصاویر ذخیره شده در گوشی های آیفون را ملاحظه کند.

اپل مدعی است برای این منظور از یک فناوری کریپتوگرافی و هش هایی برای اسکن تصاویر پورن کودکان استفاده خواهد کرد و فقط زمانی که الگوریتم سازگاری مستقیم با یک تصویر بالقوه از آزار و اذیت کودک را کشف کند، مورد مربوطه همراه با ID کاربر گزارش خواهد شد.

/عصر آی سی تی به نقل از gadgetsnow/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول