ورود نتفلیکس به بازار بازی‌های ویدیویی با تمرکز بر بازی‌های موبایلی

مجازیست–براساس آنچه در گزارش مالی فصل دوم سال ۲۰۲۱ آمده، نتفلیکس صنعت بازی را هم برای خود حوزه‌ای شبیه به حوزه محتوای اوریجینال در نظر گرفته است و اعلام کرده است که ما بازی را هم به عنوان نوع دیگری از محتوای اوریجینال در نظر می‌گیریم؛ شبیه به گسترش کسب‌ و کارمان در بخش فیلم، انیمیشن و سریال‌های فاقد فیلم‌نامه (وغیرداستانی).
با اعلام نتفلیکس دسترسی به محتوای بازی‌های ویدیویی برای مشترکین نتفلیکس هیچ هزینه اضافه‌ای به همراه نخواهد داشت و با همان هزینه مربوط به فیلم‌ها و سریال‌ها قابل دسترسی است.

از سویی دیگر استخدام «مایک وردو» به عنوان معاون بخش توسعه بازی‌های ویدیویی که از چهره‌های برجسته صنعت بازی است و سابقه فعالیت در شرکت‌های الکترونیک آرتس و فیسبوک (بخش مربوط به تولید بازی برای هدست‌های واقعیت مجازی‌ آکیلس) را دارد، قدمی دیگر در مسیر این تصمیم جدید است.
قرار است نتفلیکس ورود به عرصه بازی‌های ویدئویی را در ابتدا با تمرکز بر بازی‌های موبایلی آغاز کند. چرا که بازی‌های ویدیویی یکی از بزرگترین و از نظر تجاری پرسودترین حوزه‌های سرگرمی است و حتی دنیاگیری ویروس کرونا که باعث خانه‌نشینی میلیون‌ها نفر شده، باعث گسترش بیشتر آن شده است.
براساس جدیدترین گزارش‌های وبسایت اکسنچر، صنعت بازی‌های ویدیویی در حال حاضر به ارزشی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار رسیده است؛ رقمی که باعث می‌شود این صنعت بالاتر از مجموع ارزش دو صنعت موسیقی و فیلم قرار بگیرد. بخشی از این رشد خیره‌کننده به لطف گسترش بازی‌های موبایلی و پلتفرم‌های مرتبط آن‌ها در گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها ممکن شده است.

نتفلیکس در حوزه‌ عرضه بازی‌های موبایلی احتمالا با رقابت شدیدی از سوی اپ‌استور اپل و پلی استور گوگل( فروشگاه‌های آنلاینی که بازی‌های مجانی هم عرضه می‌کنند) مواجه خواهد شد. اپل در عین حال سرویس اپل آرکید را عرضه کرده که با مبلغ ۴٫۹۹ دلار اشتراک ماهیانه، هر ماه ده‌ها بازی جدید در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

خبر حضور شرکت نتفلیکس در صنعت بازی‌های ویدیویی در حالی به گوش می‌رسد که نینتندو سوئیچ با فروش بسیار گسترده‌ای روبرو است و به کاربران امکان داده بتوانند بازی‌های رده‌بالا و باکیفیت را از طریق این پلتفرم تجربه کنند و در عین حال ولو (Valve) هم قرار است سیستم دستی خود را اواخر پاییز امسال تحت عنوان استیم دک به بازار عرضه کند.

اما با وجود همه این رقبا نتفلیکس این امتیاز را دارد که کاربرانش مجبور نیستند برای دسترسی به بازی‌ها پول جدیدی بپردازند یا وسیله جدیدی خریداری کنند. به هر حال شکست غول‌هایی چون گوگل و آمازون پیش از این نشان داده موفقیت در صنعت بازی‌های ویدیویی چندان ساده نیست و به چیزی فراتر از پول نیاز دارد.

نتفلیکس پیش از این تجربه‌ای در صنعت بازی‌های ویدیویی نداشته و احتمالا نزدیک‌ترین تجربه‌اش در این حوزه را باید ارائه محتواهای تعاملی (Interactive) در نظر گرفت. این تصمیم باعث تزریق برخی ابهامات به کسب و کار شرکت خواهد شد و در نتیجه می‌تواند برای سهام‌داران تا حدودی باعث افزایش ریسک شود.

دلایل تصمیم جدید نتفلیکس

مدت‌ها است که نتفلیکس صنعت بازی را به عنوان یکی از رقبای اصلی خود در نظر می‌گیرد. به باور این شرکت مصرف‌کنندگان ساعات مشخصی را صرف سرگرم‌کردن خود در روز می‌کنند و اگر آن ساعات مشخص را صرف بازی کنند به این معنا خواهد بود که دیگر آن ساعت‌ها به نتفلیکس اختصاص نخواهد یافت. در نتیجه و از همین زاویه حضور شرکت در صنعت گیم معنی‌دار و پرثمر خواهد بود.

اگر شرکتی قصد داشته باشد وارد بازار بازی‌های ویدیویی شود پلتفرم موبایل احتمالا محبوب‌ترین گزینه است. طبق گزارش وبسایت نیوزو این بخش از بازار نیمی از ارزش کل بازار بازی‌های ویدیویی را تشکیل می‌دهد و در قیاس با سایر بخش‌ها هم روبه‌رشدترین بخش به حساب می‌آید. گزارش مشترک گروه ان‌پی‌دی و سنسور تاور حاکی از وجود ۲۳۸٫۷ میلیون گیمر موبایل در آمریکای شمالی است.  نتفلیکس در آمریکا و کانادا بزرگترین بازارهای استریم را دارد و با این اوصاف عرضه بازی در کنار فیلم، خرید اشتراک نتفلیکس را برای کاربران بسیار ارزشمندتر می‌کند.

در حال حاضر انتشار این خبر ممکن است باعث نگرانی سهام‌داران شود؛ اما قطعا برای کاربران خبر خوشی خواهد بود. گرچه نتفلیکس اعلام کرده هزینه اضافه‌ای بابت محتواهای مربوط به بازی‌های ویدیویی از کاربرانش نخواهد گرفت؛ اما ارائه این محتواهای جدید ممکن است در آینده به شرکت امکان افزایش هزینه اشتراک را بدهد و این افزایش هزینه با توجه به محتواهای جدید برای کاربران هم چندان غیرمنطقی به نظر نرسد.

چنین رفتاری برای نتفلیکس چندان عجیب و غیرمنتظره نیست. این شرکت فعالیت‌های خود را ابتدا با سرویس اجاره دی‌وی‌دی آغاز کرد و مدتی بعد استریم محتوا را به عنوان یک گزینه جانبی مجانی آزمایش کرد. نهایتا مدیریت شرکت به این نتیجه رسید که استریمینگ آینده‌دار است و در نتیجه شرکت را به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش قبلی که در حوزه اجاره و عرضه دی‌وی‌دی فعالیت می‌کرد با نام کوییکستر به کار خود ادامه داد و بخش استریمینگ نام نتفلیکس را حفظ کرد.

نتفلیکس پیش از دوپاره‌شدن شرکت از مشترکین خود ۱۰ دلار برای هر دو سرویس دریافت می‌کرد و پس از این اقدام از هر کاربر برای هر سرویس ۸ دلار گرفته شد. گرچه این اقدام با یک پاسخ منفی بزرگ از سوی کاربران مواجه شد و طی چند فصل بعدی سال شرکت میلیون‌ها کاربر را از دست داد، با این حال حرکت نتفلیکس به سمت استریم محتوای ویدیویی به وضوح اقدام درست و اثربخشی بود. حال به نظر می‌رسد شرکت نقشه‌های بزرگ و جدیدی هم برای بخش بازی‌های ویدیویی دارد که احتمالا این‌ بار زیرکانه‌تر و با ظرافت بیشتری اجرایی شوند.

مخاطرات نتفلیکس در صنعت گیم

توسعه کسب‌وکار شرکت به سوی صنعت گیم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است. این یعنی پول بیشتر، زمان و نیروی متمرکز که می‌تواند صرف همان کاری شود که نتفلیکس در آن تخصص دارد یعنی تهیه محتواهای مرتبط با فیلم و سریال.

نتفلیکس در حال حاضر ۲۰۹ میلیون مشترک پولی دارد اما همه آن‌ها لزوما علاقه‌مند بازی‌های ویدیویی نیستند، شرکت با افزایش هزینه در بخش بازی‌های ویدیویی مجبور است به تدریج هزینه اشتراک را هم بالا ببرد و این موضوع می‌تواند روی مخاطبان کمتر علاقه‌مند به این حوزه تاثیر منفی بگذارد؛ در نتیجه هر اقدام آتی باید با ملاحظه‌کاری‌های اساسی همراه باشد.

/روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به نقل از یاهو فایننس، بلومبرگ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول