بررسی طرح صیانت بعد از رای اعتماد

مجازیست–پس از اینکه نمایندگان مجلس بار دیگر بر بررسی طرح صیانت از کاربران براساس اصل ۸۵ پافشاری کردند. حالا این طرح باید در کمیسیون مشترک متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های گوناگون مجلس بررسی شود.

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مورد زمان بررسی این طرح و چگونگی تشکیل کمسیون مشترک:

  • با تصمیم هیات رییسه، کمیسیون مشترک شکل خواهد گرفت. پیشنهاد طراحان طرح و کمیسیون فرهنگی این است که نمایندگان ۸ کمیسیون تخصصی در این کمیسیون مشترک حضور داشته باشند. این موضوع را با نظر هیات رییسه پیگیری خواهیم کرد.
  • من تصور می‌کنم به احتمال زیاد بررسی جدی پیش‌نویس و شکل‌گیری کمیسیون مشترک به بعد از بررسی و رای اعتماد به وزرا موکول شود. همچنین تصمیم گرفته شده که حتما نمایندگان بخش‌های مختلفی که در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کنند اعم از کسانی که در حوزه محتوا و زیرساخت فعالیت می‌کنند، فعالان و خصوصا بخش خصوصی که در این حوزه فعالیت‌های مختلف داشتند، به کمیسیون مشترک دعوت شوند تا از نظرات آنها بهره‌مند شویم.

در این مورد همچنین نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در مورد چگونگی رسیدگی به این طرح:

  • چون در صحن علنی نمی‌توان از نگاه کارشناسان استفاده کرد. پس نمایندگان موافق اصل ۸۵ شدن این طرح تصمیم گرفتند که این طرح در یک کمیسیون مشترک بررسی شود. رئیس مجلس هم تاکید دارد تا نخبگان و صاحب نظران هم دعوت شوند و نظرات آنها شنیده شود. همچنین مشروح مذاکرات به اهالی رسانه و افکار عمومی منتقل خواهد شد. قطعا در این مسیر طرح دچار تغییر و تحولات زیادی خواهد شد.
  • بسیاری از کسانی که موافق اصل ۸۵ شدن طرح بودند موافق طرح نبودند بلکه با این شیوه بررسی که باید با حوصله و تخصصی باشد موافقت کردند وگرنه خیلی‌ها به پیش‌نویس انتقاداتی دارند.
  • پس از اینکه طرح به پختگی و بلوغ لازم برسد تصویب خواهد شد و آنچه در کمیسیون تصویب شود نیز قانون آزمایشی تلقی خواهد شد. زمان اجرای آزمایشی آن را صحن علنی بین ۶ ماه تا ۲ سال تعیین خواهد کرد. بعد طرح به شورای نگهبان می‌رود و این شورا از باب مغایرت یا عدم مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس اعلام نظر می‌کند و بعد قانون برای اجرای آزمایشی ابلاغ می‌شود.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول