فیس‌بوک چندین حساب ناشر اخبار جعلی را مسدود کرد

مجازیست–شرکت فیس‌بوک اعلام کرده صدها حساب کاربری را به دلیل انتشار اطلاعات «نادرست» درباره واکسن کرونا حذف کرده است؛ گفته شده این تبلیغات از روسیه مدیریت می‌شدند.

شرکت فیس‌بوک گفته است این حساب‌ها کشورهایی نظیر هند، آمریکا و آمریکای لاتین را هدف قرار داده بودند و تلاش شده بود از طریق به خدمت گرفتن شاخ‌های شبکه‌های مجازی، اعتماد به بعضی از انواع واکسن کووید-۱۹ تضعیف شود و ادعاهای نادرستی مطرح شود.

این شرکت در گزارشی با عنوان «رفتار هماهنگ شده غیرمعتبر» گفته پیوندهایی بین شبکه انتشار و تبلیغات اطلاعات نادرست تحت مدیریت شرکت «فازه» وجود داشته است.

گفته می‌شود شرکت فازه، که در زمینه بازاریابی افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد، بخشی از شرکت مادر بزرگتریست که دفتر مرکزی آن در مسکو، پایتخت روسیه است.

ماه گذشته بی‌بی‌سی گزارش کرده بود که در ماه مه سال جاری (۲۰۲۱) شرکت «فازه» به شاخ‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ اطلاعات نادرست درباره خطرات مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر، پول پیشنهاد کرده بود.

به گفته فیس‌بوک این دومین موج تلاش‌های این شبکه برای تضعیف واکسن‌های غربی بوده است.

تحقیقات بی‌بی‌سی نشان داده که در نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی این شبکه تلاش کرده بود واکسن آسترازنکا را هم به دلیل استفاده از «آدنو ویروس» حاصل از شامپانزه‌ها، خطرناک نشان دهد.

مطالب این حساب‌های کاربری، با انتشار تصاویری این حس را القا می‌کرد که این واکسن‌ انسان را تبدیل به میمون می‌کند.

انتشار این مطالب در حساب‌ کاربران هندی در فیس‌بوک همزمان با مذاکرات دولت هند برای صدور مجوز فوری واکسن آسترازنکا بود.

بعضی از کاربران حساب‌هایی که چنین مطالبی را منتشر می‌کردند واقعی نبودند؛ فیس‌بوک گفته منشاء این‌گونه حسابها در پاکستان و بنگلادش بوده است.

شرکت فیس‌بوک گفته ۶۵ حساب کاربری را در این شبکه اجتماعی و ۲۴۳ حساب اینستاگرام را به دلیل نقض سیاست‌های مرتبط با «دخالت خارجی» حذف کرده است.

انتشار این مطالب البته به این دو شبکه اجتماعی محدود نبود و در شبکه‌های اجتماعی نظیر «ردیت» که در بریتانیا طرفداران فروانی دارد هم دیده می‌شد؛ گسترش این مطالب باعث شد عده‌ زیادی از شهروندان عادی در طوماری اینترنتی دغدغه خود را به ایمنی واکسن آسترازنکا ابراز کنند.

بر اساس گزارش فیس‌بوک، این مطالب توسط افراد تاثیرگذار در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود و با هشتگ‌هایی مرتبط عنوان کردند که واکسن آسترازنکا از «ادینو ویروس» شامپانزه‌ها به دست آمده.

/بی‌بی‌سی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول