موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

مجازیست–صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات روز شنبه و یکشنبه در مجلس بررسی شد؛ موافقان وزارت زراع‌پور به نکاتی همچون تخصص، تجربه، انقلابی بودن و نگاه تحولی داشتن را مورد تاکید قرار دادند و مخالفان به مواردی همچون برنامه نداشتن درباره شبکه ملی اطلاعات و موضع نامشخص درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی پرداختند.

در ابتدای جلسه رسیدگی مجلس به صلاحیت عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع مجلس طی گزارشی برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات را تایید کرد.

روح اله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌ با قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه‌های زارع‌پور:

  • وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همه‌جانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریت‌های وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حسن سابقه در حوزه کاری است.

علاوه بر این موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با ارایه گزارشی به صحن علنی با برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن مجلس اعلام شد.

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ با قرائت این گزارش اعلام کرد:

  • نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی علی رغم تجربه محدود اجرایی ایشان است.

 مخالفان: ابهام درباره شبکه ملی اطلاعات و طرح صیانت

علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی‌ در مخالفت با برنامه‌های عیسی زارع‌پور:

  • آقای زارع‌پور جوان انقلابی است که برنامه کامل و جامعی دارد که در آن بخش زیادی از نگرانی‌ها درباره حکمرانی فضای دیجیتال را برطرف کرده است اما اشکال ما به برنامه او درباره شبکه ملی اطلاعات است و زارع‌پور تنها به بیان چالش‌های این حوزه و پیشنهاد‌هایی درباره راهبردهای آن بسنده کرده و راهکار عملیاتی ارایه نداده است.
  • زارع‌پور باید برنامه هر ساله خود را در باره شبکه ملی اطلاعات ارایه کند.
  • وزیر پیشنهاد ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی اظهارنظری نکرده است این در حالی است که متأسفانه ما در عرصه فناوری کشور ابتکار عمل را در اختیار نداشته و سیستم عامل بومی‌و پلتفرم بومی‌و سخت افزار قابل توجهی هم تولید نکرده‌ایم و حتی از فناوران این عرصه هم حمایت نکرده و سرمایه‌گذاری لازم را در این موضوع نداشتیم و تنها چند کپی کاری ناشیانه کرده‌ایم که دولت هم در این باره سرمایه گذاری نداشته و فقط چند شرکت بخش خصوصی در این باره فعالیت‌هایی داشته‌اند.
  • زارع‌پور در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد

حسین حاتمی‌، نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی‌ نیز در تشریح دیدگاه مخالف خود با وزارت زارع‌پور:

  • مخالفت من ناظر بر ابهامات و ایرادات برنامه‌های زارع‌پور است.
  •  در زمان تصدی آقای زارع‌پور در مرکز رسانه‌های دیجیتال، الزام به اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در این حوزه فراری داد.
  • در حالی که فضای مجازی با بخشی از زندگی مردم همراه است اما آقای زارع‌پور در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند و مانند مربی فوتبالی است که تاکنون خودش وارد زمین سبز فوتبال و زمین‌های ورزشی نشده است.
  • زارع‌پور تجربه مدیریت وزارت ارتباطات را ندارد

محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی‌ در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات:

  • جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت، کشور و توسعه آینده کجاست؟ در حالی که این وزارتخانه یک وزارتخانه زیربنایی است و شاهراهی را باز می‌کند که تمام وزارتخانه‌ها باید از آن مسیر عبور کنند و توسعه را در آن مسیر جستجو کنند، به همین دلیل آنها باید برنامه‌های خود را در این مسیر اعلام کرده و پیگیری کنند.
  • باید برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزیری استفاده کنیم که واجد دو مولفه خواستن و توانستن باشد، در حالی که ما در مولفه خواستن و انگیزه وزیر پیشنهادی هیچ شکی نداریم، اما برای عنصر توانستن، سنجش وجود دارد و باید نیروی پیشنهادی تخصص و تجربه داشته باشد.
  • متأسفانه آقای زارع‌پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص ندارد؛ چراکه او تحصیل کرده آی‌تی است در حالی که موضوع ماموریت این وزارتخانه آی‌سی‌تی است.
  • زارع‌پور فاقد روحیه شفافیت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ضمن اینکه برنامه‌ای برای کارگزاران روستایی ندارد.

موضع وزیر پیشنهادی درباره طرح صیانت شفاف نیست

 غنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی‌ هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات:

  • دلیل عمده مخالفت من با آقای زارع‌پور که وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است فقدان روحیه شفافیت است؛ آقای زارع‌پور درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در یک کمیسیون چیز دیگری می‌گوید و در کمیسیون دیگر چیز دیگر.
  • آقای زارع‌پور یک مسوول در قوه قضاییه هستند و وزارتخانه‌ای به این بزرگی برای او مشکل است؛ درست است که نخبه است اما تجربه ندارد.
  • وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه‌های خارجی عضو نیست یعنی اعتقادی به این شبکه‌ها ندارد. ضمن اینکه در برنامه او درباره کارگزاران روستایی چیزی دیده نمی‌شود.

موافقان: زارع‌پور نماد دولت جوان حزب‌اللهی است
مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی:

  • مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رییس جمهور محترم برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون، همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه ای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.
  • آقای زارع‌پور نماد دولت جوان حزب اللهی است، اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت بویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در ادامه مصطفی طاهری، نماینده مردم لنجان و طارم در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌:

  • تحصیلات ایشان همواره مرتبط با مأموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و بعد از عضویت در هیأت علمی‌دانشگاه علم و صنعت به بعد نیز ارتباط ایشان با نخبگان و پژوهشگران کشور ادامه داشته است.
  • ایشان به دنبال آن است که اختیارات ویژه‌‌ای را متناسب با اصل ۱۲۷ قانون اساسی از رییس‌جمهور بگیرد تا این حکمرانی داده را در همه بخش‌های دولت دنبال کند.

مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی‌:

  • آقای زارع‌پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی مسوولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برخوردار است و در عین حال تحصیلات عالی و مرتبط با حوزه مسوولیتش نیز دارد.
  • امروز ما در بحث وزارتخانه ارتباطات نیاز به متخصصانی داریم که در حوزه‌های مختلف صاحب تجربه باشند، در این وزارتخانه ۱۰ هزار نیرو مشغول فعالیت هستند. ۱۰۰ هزار نیرو مختص زمانی بود که هنوز مخابرات خصوصی سازی نشده بود و آقای زارع‌پور سال‌ها تجربه مثبت در حوزه عملکردی خود دارد و در دوره ۵ ساله مسوولیت خود در وزارت ارشاد نیز عملکرد خوبی داشته است.
  • در توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت ارشاد خدمات زیادی ارایه کرده است و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را اجرایی کرد. همچنین شناسایی صاحبان سایت‌ها بخش دیگری از خدمات وی بود و ایشان در سال ۸۹ به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.
  • بخش زیادی از رضایتمندی مردم از این قوه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع‌پور راه‌اندازی شد و ۵ و نیم میلیون مراجعه مرگ و میر به قوه را کاهش داد و ۱۰ درصد زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کم کرد.

 مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز:

  • نباید رشته تخصصی وزیر پیشنهادی که مرتبط با حوزه زیرساخت می‌باشد را فراموش کنیم، اگرچه در نظام اسلامی‌ در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود، از سوی دیگر در حوزه مدیریت منابع و حکمرانی نیز باید توجه لازم را داشته باشم و بدانیم که این فضا امروز با اقتصاد مردم گره خورده است.

 دفاع وزیر پیشنهادی ارتباطات از سوابق و برنامه‌هایش 
بعد از طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان، عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود در صحن مجلس گفت: در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.

عیسی زارع پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیش‌تر از آسیب‌هایش است:‌

  • الان عصر پلتفرم‌هاست و میزان نفوذ پلتفرم‌ها و تعداد کاربران، عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کند.
  • در صورت رای اعتماد صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود.
  • به عنوان جوان گام دومی‌آماده‌ام تا تجربه و تخصص ۱۵ساله ام را به کار بگیرم تا با همراهی مجلس و بخش‌های نظام جمهوری اسلامی‌ همه ظرفیت‌های این فناوری مهم را به کار بگیریم و جایگاه ایران را در این حوزه ارتقا دهیم و یک ایران هوشمند ایجاد کنیم.
  • امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است،‌ اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد چون هر اقدامی‌می‌تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.
  • فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، الان عصر پلتفرم‌هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده‌ایم. هرچند پلتفرم‌های ایرانی خدمات‌رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.
  •  اینجانب با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ام که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت،‌ تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت و باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.
  • اگر ۱۰ سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می‌دادیم،‌ الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره‌ای که دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فراهم می‌کند می‌بودیم و می‌توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
  • فضای مجازی ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه‌ام آورده‌ام، مساله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که ۲۰سال است می‌خواهیم اجرا کنیم ‌ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته‌اند ولی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشورهای مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.
  • مساله این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می‌کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می‌افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می‌شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می‌افتد و این منطقی نیست.
  • شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه‌اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست،‌ در سقف زمانی ۴سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.
  • هم در برنامه تقدیم شده کتبی و هم در محضر شما برنامه زمان‌بندی را خدمت نمایندگان عرض خواهم کرد و در سقف زمانی مشخص شده توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تمام تکالیف وزارت ارتباطات را محقق خواهم کرد.
  • امکان اتصال روستاهای بالای ۲۰خانوار به شبکه ملی اطلاعات را به شبکه پرسرعت تا پایان سال ۱۴۰۱ فراهم خواهیم کرد،‌ از صدها دانش‌آموزی که به واسطه نداشتن دسترسی مناسب به شبکه از تحصیلات محروم شدند اطلاع دارم و ظرف ۱/۵سال آینده این مساله را در همه جا حل خواهیم کرد.
  • ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور اشباع می‌شود که ظرف مدت دوسال این ظرفیت را ۲ برابر خواهم کرد تا مشکلی برای تبادل اطلاعات به وجود نیاید،‌ دسترسی ۸۰درصد خانواده‌ها به شبکه ارتباطی ثابت در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات انجام خواهد شد و سهم ۳۰درصدی ترافیک داخلی کشور را به همت جوانان و نخبگان کشور به ۷۰درصدی که در مصوبات شورا آمده است خواهم رساند.
  • از ظرفیت موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان‌ هاب منطقه‌ای انتقال داده غفلت کرده‌ایم و ظرف دوسال این ظرفیت را احیا می‌کنیم و ظرفیت ۳۰ ترابیت پرسکند بر ثانیه را فراهم خواهیم کرد تا موقعیت راهبردی ایران در منطقه را حفظ می‌کنیم.
  •  با وجود همه زحمات در دولت‌های گذشته ولی مردم هنوز برای بسیاری از کارهایشان مراجعه حضور یکنند و هنوز جایگاه ما در شاخص‌های جهانی مطلوب نیست و از نظر کمیت خدمات الکترونیکی رتبه ۸۹ جهان هستیم و از لحاظ کیفیت رتبه ۱۱۸را بین ۱۹۳کشور داریم و باید این شاخص را باید ارتقا دهیم.
  •  من با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن عرض می‌کنم که در سقف زمانی ۴سال همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق درگاهی واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد، این البته کار دشواری است و نیازمند همراهی همه بخش‌هاست و من با رییس جمهور صحبت کردم تا اختیاراتی را در قالب اصلا ۱۲۷ قانون اساسی در کارگروهی داشته باشیم و در این ۴سال جایگاه جمهوری اسلامی‌ را در شاخص‌های جهانی حداقل ۳۰ پله ارتقا خواهیم داد.
  • با کمک همکارانم در سازمان امور استخدامی‌ و اداری به سمت هوشمندسازی فرآیندها هم خواهیم رفت تا بسیاری از تصمیمات به جای مداخلات انسانی با تکیه بر هوش ماشینی انجام شود.
  • در برخی از کشورها درآمد برنامه‌نویسی جوانان بیشتر از درآمد نفتی ما در حالت عادی هست و آیا جوانان ما از جوانان آن کشورهای کمترند یا ضعف ما مسوولان بوده که شرایط را فراهم نکرده‌ایم،‌ معتقدم سهم ۵ درصدی کنونی بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد را در ۴سال می‌توانیم حداقل به ۱۰درصد برسانیم و حاضرم همه ظرفیت‌های این وزارتخانه را به میدان بیاورم تا این شاخص محقق شود چون معتقدم از طریق این شغل میلیون‌های شغل ایجاد کرد.
  • معتقدم میلیون‌ها شغل می‌شود از طریق این فناوری ایجاد کرد و الان جوانانی در داخل کشور هستند که از راه دور برای کشورهای خارجی تولید نرم افزار و پویانمایی می‌کنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی دارند و ما این ظرفیت را می‌توانیم برای خیلی‌ها در کشور ایجاد کنیم تا هم ارزآوری داشته باشند و هم مهاجرت نخبگان از کشور را معکوس کنیم.
  • مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانانشان هستند، در همان کشورهایی که این فناوری را تولید کرده‌اند ابرازهایی را برای خانوده‌ها به منظور مدیریت کودکان ایجاد کرده‌اند و ما از این ظرفیت‌ها غفلت کرده‌ایم و مردمن را دراین فضا بی پناه گذاشته‌ایم.
  • حتما این نگرانی را برای خانواده‌ها حل خواهم کرد و ما در دوره تحولی وزارت ارتباطات کاربران را جزئی از تصمیمات می‌دانیم و دغدغه‌های آنان دغدغه‌های ما خواهد بود. حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم مهم است و چرا باید یک پلتفرم خارجی به خود اجازه دهد که اکانت میلیون‌ها ایرانی را با مشکلات روبرو کند.
  • صنعت فضایی یکی از ۳ صنعت اقتدار‌ساز برای کشورهاست ولی در طول چند سال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده‌ای که حل مشکل را در بیرون از مرزها جستجو می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و ظرفیت‌هایش رو به افول است.
  • مردم هنوز خاطره خوش پرتاب‌های موفیت آمیز ماهواره‌های ایرانی با پرتابگرهای ایرانی را به یاد دارند ولی این روند در سال‌های اخیر متوقف و حتی برعکس شد بگونه‌ای که بسیاری از ظرفیت‌های ما دچار آسیب‌های جدی شد و اگر همان روند شتابان ادامه می‌یافت امروز ما صاحب منظومه‌های ماهواره ای برای دسترسی به شبکه جهانی بودیم و امروز دغدغه و نگرانی در این فضا نداشتیم.
  • انشالله با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و جوانان و فعالیت حوزه فضای مجازی و سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل تحول خود بر می‌گردانیم و در همین جا از همه دانشمندان و نخبگان و فعالین عرصه ماهواره و ماهواره‌بر می‌خواهم دوباره لباس رزم علمی‌بر تن کنند تا جمهوری اسلامی‌ ایران را به یک قدرت علمی‌در این عرصه تبدیل کنیم.

رای گیری درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از بررسی صلاحیت تمام وزرا، روز سه شنبه در صحن علنی انجام خواهد شد.
/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول