توییتر مارکتینگ چیست؟

مجازیست–توییتر فضای ساده و راحتی دارد. ساختار طراحی و هدفی که توییتر دنبال می‌کند همین است. سادگی و راحتی. این که کاربر بتواند در لحظه، هرچه که به ذهنش رسید را بنویسد. اما چرا باید در پلتفرمی که هرکس می‌تواند هرآنچه که به ذهنش رسید را بنویسد باید فعالیت داشت؟

چرا فعالیت در توییتر؟

اگر بخواهیم سنگ بزرگ برنداریم و نگوییم که کاربران توییتر در سرتاسر دنیا بیش از ۳۰۰ میلیون هستند، باید از کاربران ایرانی توییتر حرف بزنیم. با توجه به محدودیت‌هایی که در ایران برای استفاده از توییتر وجود دارد، ایرانی‌ها علاقه زیادی به استفاده از این فضا از خود نشان داده‌اند. چرا؟ چون پلتفرم ساده‌ای است. اصلا شعار توییتر همین است. what’s happening شعار توییتر است. یعنی به من بگو که همین لحظه چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ البته دلیل علاقه کاربران به این فضا چیزی بیشتر از سادگی و راحتی است. اما اگر قرار باشد به عنوان یک کسب‌وکار در این فضا فعالیت کنیم، باز هم باید سادگی و راحتی را درنظر بگیریم؟ یا نیاز به یک استراتژی برای فعالیت در توییتر داریم؟

مشخصا فعالیت در هیچ شبکه اجتماعی نباید بدون استراتژی باشد. اما توجه به این نکته هم ضروری است که استراتژی توییتر با سایر شبکه‌های اجتماعی کمی متفاوت است. ما اینجاییم که این تفاوت را بررسی و کشف کنیم.

فعالیت کسب‌وکارها در توییتر

اول از همه باید به این سوال پاسخ دهیم. چرا توصیه می‌شود که کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند؟ برای اینکه بتوانند به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند و رابطه خود را با مخاطبان و مشتریانی که دارند هم حفظ کنند. توصیه می‌شود استفاده از توییتر را در کنار سایر شبکه‌های اجتماعی جدی بگیرید. چون با استفاده از این فضا می‌توانید به مخاطبان تازه‌ای دسترسی پیدا کنید و ارتباط خود را با مشتریان قدیمی حفظ کنید.

چند هدف اساسی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

۱- برقراری ارتباط با مشتریان جدید

۲- حفظ مشتریان و مخاطبان

۳- کسب رتبه بهتر در نتایج جست‌وجو

۴- افزایش آگاهی از برند

۵- بررسی رفتار رقبا

۶- ارائه اطلاعات در زمینه برند به مخاطبان

۷- انتقال مخاطبان به وبسایت

حالا بیایید با هم بررسی کنیم و ببینیم که توییتر این نیازها را برای یک کسب‌وکار برطرف می‌کند یا نه؟

برقراری ارتباط با مشتریان جدید

یکی از مواردی که توصیه می‌شود از انجام آن در توییتر خودداری کنید، تبلیغ بیش از اندازه برندتان است. توییتر فضایی نیست که کاربران آن علاقه‌ای به خواندن توییت‌های تبلیغاتی از خود نشان بدهند. به همین دلیل توصیه می‌شود محتوایی منتشر کنید که برای یک کاربر توییتری جذاب‌ باشد. شما می‌توانید با فعالیت در این فضا به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کنید.

حفظ مشتریان و مخاطبان

احتمالا شما قبل از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کاربران خود را آنالیز کرده‌اید و می‌دانید که در چه پلتفرمی فعالیت بیشتری دارند. اگر آن‌ها در توییتر هم فعال هستند، بهتر است شما هم در این فضا حضور داشته باشید تا شما را ببینند. توجه داشته باشید که باید از ارسال توییت‌ در تعداد بالا خودداری کنید. چون این کار در فضای توییتر موجب می‌شود که مخاطب دست از دنبال کردن شما بکشد.

کسب رتبه بهتر در نتایج جست‌وجو

اگر بدانید که نتایج توییت‌هایی که در توییتر منتشر می‌کنید در جست‌وجوی گوگل ظاهر می‌شود چه تصمیمی می‌گیرید؟ آیا قعالیت خود را در این فضا بیشتر نمی‌کنید؟ همین الان امتحان کنید. یک موضوع خاص را سرچ کنید و نتایج گوگل را بررسی کنید تا ببینید توییت‌هایی که در این زمینه ارسال شده‌اند به شما نمایش داده خواهند شد. به همین دلیل است که گفته می‌شود فعالیت در توییتر نتایج سئو را بهبود می‌بخشد. بهتر است وقتی کاربر چیزی درمورد شما سرچ می‌کند ببیند که در توییتر هم فعالیت دارید. این یکی از ارکان اساسی توییتر مارکتینگ است.

افزایش آگاهی از برند

دلیل تمرکز بر روی توییتر مارکتینگ این است که موجب می‌شود مردم با شخص شما در ارتباط باشند. سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی این خاصیت را ندارند. اما با توجه به فضایی که توییتر دارد، به شما این امکان را می‌دهد که مخاطب به صورت مستقیم با خود شما در ارتباط باشد. فضای بدون پرده توییتر آدم‌ها را به برندها نزدیک می‌کند. یک جست‌وجوی ساده در توییتر انجام دهید و برندهای دیگر را بررسی کنید. ببینید که مردم تا چه اندازه با این برندها از نزدیک ارتباط برقرار کرده‌اند.

بررسی رفتار رقبا

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مردم وقتی قرار باشد درمورد یک برند بنویسند، توییتر انتخاب اولشان است. با فعالیت در این فضا می‌توانید آنچه که مردم درمورد برند شما می‌گویند را بشنوید و بخوانید. علاوه بر این می‌توانید رقبای خود را ببینید و متوجه شوید که چه برنامه‌هایی دارند. همچنین می‌توانید چهره آن‌ها را بین کاربران توییتر بررسی کنید و روی رفتارهای اشتباهی که از آن‌ها سر زده کار کنید. تا این رفتارها را انجام ندهید. با بررسی رفتار رقبایتان در این فضا می‌توانید یک استراتژی برای برند خودتان طراحی کنید تا ببینید چه رفتاری از نگاه مخاطب شما زننده و یا غیرزننده است.

ارائه اطلاعات در زمینه برند به مخاطبان

با توجه به شکل و شمایل ساده توییتر شما می‌توانید اطلاعاتی که مخاطب درمورد شما نیاز دارد را به او ارائه دهید. ادبیات توییتر بسیار ساده است. برای تولید محتوا در این فضا نیاز به آنالیز اساسی ندارید. می‌توانید بسیار ساده و در حد چند جمله در خصوص برند خود اطلاع‌رسانی کنید.

انتقال مخاطبان به وبسایت

اگر اقدام به تولید محتوا در توییتر کنید، می‌توانید مخاطب را به وبسایت خود ارجاع دهید. مخاطبی که ممکن است شما را سرچ نکند، با دیدن توییت‌های شما در توییتر کنجکاو خواهد شد.

در توییتر مارکتینگ باید به چه مواردی توجه نشان دهیم؟

پروفایل خوب داشته باشید

تصویر پروفایل خوب داشته باشید. می‌توانید از تصویر لوگوی برندتان استفاده کنید. پین توییت داشته باشید و آن را مدام به‌روز کنید. می‌توانید در خصوص کاری که انجام می‌دهید، یک توضیح مختصری بنویسید و آن را پین کنید. تا کاربر به محض ورود به وبسایتتان اولین چیزی که می‌بیند همین توییت باشد.

از ارسال چند توییت در روز خودداری کنید. برنامه مدون داشته باشید و حساب‌شده فعالیت کنید. می‌توانید تولید محتوا در توییتر را در تقویم محتوایی خود بگنجانید و با توجه به زمان و عنوانی که مشخص کردید اقدام به ارسال محتوا در این فضا کنید.

/نوین هاب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول