دورهمی با چاشنی دغدغه‌های والدین

مجازیست–دورهمی خانوادگی هفته کودک به همت ساترا و کدومو، یکشنبه ۱۸ مهر در مجموعه فرهنگی ورزشی چمران برگزار شد.

در این دورهمی والدین از تجربه فرزندان خود در استفاده از VODها و دغدغه‌های خود در حوزه انیمیشن‌ها با تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی صحبت کردند.

از انتقادات آنها این بود که در زمینه مدیریتی و سیاستگذاری به پیوست خانواده‌ها اهمیت داده نمی‌شود در واقع پیوست فرهنگی در سیاست‌گذاری و امور اجتماعی در اولویت نیست. همچنین انتقاد دیگر والدین عدم تکریم خانواده در انیمیشن‌ها و عدم ارتباط ارائه‌دهندگان محصولات فرهنگی با خانواده‌ها بود.

مشکل دیگری که در این نشست توسط والدین مطرح شد در خصوص پیداکردن سریع محتوا مناسب برای خانواده‌ها بود و اینکه VOD در جایگاه بنگاه اقتصادی قرار گرفتند درحالی‌که باید بر اساس مطالبه‌گری مخاطبان شکل گرفته باشد و توجه کنند مشتری چه چیزی را می‌خواهد.

همچنین در بخش دیگری از نشست والدین در خصوص بخش‌های سانسور نشده در VODها صحبت کردند که محتوای پنهان آن را برخی از فرزندان می‌فهمند. از دیگر انتقادات والدین نبود قانون حمایت از اطلاعات کودکان در ایران بود که کنترل احساسات وجود ندارد و اینکه ایراد و موانع مطرح می‌شود اما به قهرمان‌پروری پرداخته نمی‌شود و در برخی از پلتفرم­های کاربر محور در حوزه کودک هیچ نظارتی وجود ندارد.

 

باید سواد رسانه‌ای خانواده‌ها با محوریت کودک و نوجوان افزایش یابد

سجاد سامانی سردبیر کدومو در گفت‌وگو با مجازیست در حاشیه مراسم:

  • وب‌سایت و سامانه کدومو دستیار رسانه‌ای والدین در انتخاب محصولات رسانه‌ای برای فرزندان است.
  • در این برنامه برخی از خانواده‌ها به‌خصوص مادران متخصص و باتجربه دعوت شدند که درباره استفاده فرزندان خود از  VOD‌ها، صحبت می‌کنند که نکات و تجربه مثبت و منفی خود را با ما و یکدیگر به اشتراک بگذارند و به مناسبت هفته کودک هم‌اندیشی داشته باشند.
  • کدومو جمعی از خانواده‌ها هستند که تلاش می‌کنند مصرف رسانه‌ای کودک و نوجوان آنها مصرف سالم‌تری باشد. کدومو هم تلاش می‌کند که جمع این خانواده‌ها بیشتر و گسترده‌تر شوند.
  • ما در کدومو تلاش می‌کنیم جمع خانواده‌ها به یک بلوغ و کنشگری برسند که نسبت به مصرف و تربیت رسانه‌ای فرزندان خودآگاهی و حساسیت بیشتری داشته باشند و سواد رسانه‌ای خانواده‌ها با محوریت کودک و نوجوان افزایش یابد.
  • پیش از رونمایی سایت کدومو حدود یک سال و نیم پروژه پژوهشی این سامانه طول کشید،در این پژوهش محصولات هشت کشور موردمطالعه و تحقیق قرار گرفت که مشخص شود در این عرصه چه اقداماتی داشتند.
  • یکی از دغدغه‌های ما در پلتفرم­ها بومی‌سازی فیلم‌ها و انیمیشن‌ها در حوزه کودک و نوجوان است.

راهکارها و پیشنهادات والدین بهترین گزینه رفع نواقص هستند چرا که تجربه کردند

زهرا روشندل، مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا در گفت‌وگو با مجازیست در حاشیه مراسم:

  • یکی از دغدغه‌های ساترا در حوزه سرویس مناسب برای کودکان است به همین منظور در هفته کودک تلاش کرده جلسه و گردهمایی‌های مختلفی را با حضور مادران در گروه‌های مختلف داشته باشد.
  • نخستین جلسه با والدین آگاه و متخصص در حوزه‌های مختلف برگزار شد که چالش‌ها و دغدغه‌های آنها تبیین و راهکارهای مناسب ارائه شود.
  • راهکارها و پیشنهادات والدین بهترین گزینه‌ها هستند چرا که تجربه کردند، این دورهمی در راستای استانداردسازی و ارتقاء سطح کیفی سایت­های ارائه دهنده خدمات به کودکان برگزار شد.
  • در این دورهمی از سوی والدین نواقصی مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد و قرار بر این گرفت که یک شبکه‌سازی از والدین طبق تخصص‌های آنها ایجاد شود که در اتاق فکرهای ساترا حضور داشته باشند.
  • طی روزهای آتی یک جلسه با رسانه‌ها خواهیم داشت،ما تلاش می‌کنیم دغدغه‌ها و چالش‌های مطرح شده توسط والدین را به رسانه‌ها انتقال دهیم که درباره بخشی از انتقادات و پیشنهادات رسانه‌ها و بخش دیگر را ساترا تصمیم‌گیری می‌کند که ایده‌آل‌ها و استانداردهای رسانه‌ای در حوزه کودک تعریف شود.
  • هدف نهایی ارائه یک حوزه امن و صیانت شده به کودکان است به دلیل اینکه محتوای نمایشی در مسائل تربیتی و رشد آنها تاثیر فراوانی دارد تا در زمینه مسائل عاطفی و روانی برای آنها اثر سوء نداشته باشد. برای رسیدن به این استاندارها ساترا برنامه‌هایی دارد که امیدواریم همه رسانه‌ها درباره آن هر چه زودتر به این بلوغ برسند.

بیشتر ببینید: گزارش تصویری دورهمی با چاشنی دغدغه‌های والدین

خانواده‌ها باید اقتضائات و الزامات رسانه‌ها را به‌صورت فراگیر درک کنند و رسانه‌ها هم نگرانی‌ها و دغدغه‌های خانواده‌ها را درباره کودکان و نوجوانان خود را فهم کنند.

حسین حق پناه معاونت کودک و نوجوان تبیان و عضو شورای تألیف کتاب درسی تفکر و سواد رسانه‌ای آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با مجازیست در حاشیه مراسم:

  • والدینی در این دورهمی شرکت کردند که تجربه استفاده از VOD را دارند و خودشان هم در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی نسبتاً فعال هستند و بعضاً هم با سرویس کدومو آشنایی با سابقه آشنایی دارند و در کل نسبت به تربیت و مصرف رسانه‌ای فرزندان خود حساسیت دارند مابین مادران برخی را انتخاب و دعوت کردیم.
  • خانواده‌ها باید اقتضائات و الزامات رسانه‌ها را به‌صورت فراگیر درک کنند و رسانه‌ها هم نگرانی‌ها و دغدغه‌های خانواده‌ها را درباره کودکان و نوجوانان خود را فهم کنند. ما رابط این دو هستیم که دغدغه‌های خانواده‌ها را دریافت کرده و به رسانه‌ها انتقال دهیم و اقتضائات و مسائل رسانه‌ها را نیز برای خانواده‌ها توضیح بدهیم.
  • ما در راستای ارتقاء تربیت و سواد رسانه‌ای خانواده‌ها و تنظیم‌گری اجتماعی آنها را کمک می‌کنیم که بتوانند محتوای مناسب را انتخاب در اختیار فرزندان خود قرار دهند. از طرف دیگر ما به رسانه‌ها کمک می‌کنیم که با خیال آسوده محتواهای خود را رده‌بندی سنی کرده و دسته‌بندی‌هایی که مناسب خانواده‌ها است در دسترس آنها قرار گیرد.
  • این دورهمی با پیشنهاد ساترا برگزار شد که ما تلاش کردیم آنها را در اجرا کمک کنیم. امروز خانواده‌هایی اینجا گرد هم جمع شدند که فرزندان آنها تجربه مواجهه با VOD را داشتند.
  • خانواده‌ها از دغدغه‌ها و مشکلات پیش‌آمده صحبت کردند و برای رفع نواقص پیشنهادات و راه‌حل‌هایی داشتند که ساترا می‌تواند این موضوعات را به نحو مناسبی پیگیری کرده به رسانه‌ها انتقال داده و برای آن قاعده‌گذاری کند.
  • یکی از مشکلات اصلی در حوزه تولید محتوای رسانه‌ای برای کودکان و نوجوانان نگاه بیزینسی صرف داشتن به این حوزه است که باید مثل همه دنیا قوانین و چارچوب‌های مناسبی برای آن ایجاد شود؛ چراکه کودکان سرمایه‌های آینده کشور هستند اگر این مشکل و مسئله حل شود رسانه‌ها نه‌تنها مانع رشد فرزندان ما نخواهند شد بلکه یک فرصت بی‌نظیر برای نسل جدید خواهند بود که آنها به مهارت‌های جدیدی دست پیدا کنند و فرزند زمانه خود باشند.
  • ما این جلسات را با حضور نماینده‌های حاکمیت و رسانه‌های برگزار می‌کنیم که دغدغه‌های والدین به آنها منتقل شود و همچنین این جلسات را در بخش خصوصی مثل کدومو و مجموعه‌های تولیدکننده محتوا در حوزه کودک و نوجوان داریم. اخیراً همکاری کدومو به‌صورت محدود با یکی از پلتفرم­های پرمخاطب شروع شده و برخی از انیمیشن‌های آن با رده سنی و توضیحات تربیتی کدومو منتشر می‌شود.

 

۲ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول