همه با هم، برای بچه‌ها

مجازیست-هفته‌ی کودک است و نشست‌های دلچسبش! امروز در سالن جلسات ساترا، دل به دل صاحبان پلتفرم‌ها دادیم تا از محدودیت‌ها و گیروگرفت‌های کارشان بشنویم.

بیشتر بخوانید: دورهمی با چاشنی دغدغه‌های والدین

خانم زهرا روشندل، مدیر کل تنظیم و تدوین مقررات ساترا، هم اگر پرسشی طرح می‌شد، پاسخ می‌داد و از راهکارها، اقدامات و برنامه‌های آتی ساترا می‌گفت. این گفت‌وگو نکات جالبی برایم داشت؛

۱) دشواری‌های کار پلتفرم‌ها

من که به عنوان یک مادرِ دل‌نگران و کمی دلخور از پلتفرم‌های ارائه‌ی محتوای کودکانه، به نشست رفته بودم، حالا مسأله را از زاویه‌ی نگاه آنها می‌نگریستم؛ البته درخواست‌هایم پابرجا بود، و ماند.

بیشتر پلتفرم‌ها نگرانی‌های والدین را درک می‌کردند. مثلاً پلتفرم «اپیزود» می‌خواست بستری ایمن برای ارائه‌ی محتوای کودک ایجاد کند که والدین، حتی اگر کنار کودک نبودند، خیال‌شان راحت باشد.

نماینده‌ی «دیجی‌تون» می‌گفت «ابزار کنترلی برای والدین تدارک دیده‌ایم، اما بسیاری از والدین از لزوم کنترل دسترسی کودکان خبر ندارند و بلد نیستند از این ابزار بهره بگیرند.». نماینده‌ی «دیدیمون» نکته‌ی مهمی اضافه کرد: «ما پرنتال‌کنترل را حذف کردیم؛ چون بچه‌ی بالای ۱۰ساله وقتی می‌فهمد تحت‌کنترل است، از اپلیکیشن استفاده نمی‌کند و به سراغ اپلیکیشن‌های نامحدود می‌رود.». ظاهراً آموزش و گفت‌وگو با کودک برای مراقبت از خودش در فضای مجازی، خردمندانه‌تر است.

نماینده‌ی «آفرینک» از ضعف انیمیشن‌های ایرانی و ناتوانی‌شان در رقابت با خارجی‌ها گفت و مثالی زد از قطعه‌های کوچکی که برای نمونه تولید شد و بچه‌ها دوست نداشتند. نماینده‌ی «دیدیمون» ایراد کار را می‌دانست: «بچه محتوایی را می‌بیند که برایش آشنا باشد و خصوصاً تلویزیون نشان داده باشد. باید راهکاری فراهم شود که بخش خصوصی بتواند محتوای مناسبِ تولیدی‌اش را روی آنتن تلویزیون ببرد و کارکترهایش را معرفی کند تا بتواند لوازم‌التحریر، بازی و… با محوریت کارکترش را به کودک ارائه دهد.».

نماینده‌ی «دیرین دیرین» از ساترا می‌خواست قوانین را به‌روز کنند و با فضای بچه‌های این روزگار بیشتر ارتباط داشته باشند؛ درخواست پول نداشت، فقط حمایت طلب می‌کرد.

 

 ۲) نقش تسهیل‌گرانه‌ی ساترا

خانم روشندل از طرف ساترا قول داد که توانمندسازی والدین در زمینه‌های فرهنگ‌سازیِ بایسته و آموزش سواد رسانه‌ای را تدارک خواهند دید. از رسانه‌ها هم خواست که پیگیر اقدامات ساترا در این زمینه باشند و کاستی‌ها را گوشزد کنند.

نماینده‌ی «آپارات» درباره‌ی قوانین می‌گفت «نمی‌دانیم سند ابلاغی صداوسیما را رعایت کنیم یا سند ساترا را.». خانم روشندل در پاسخ اطمینان داد که مفاد اسناد، هم‌پوشانی دارند، نه مغایرت؛ و گفت برای سهولت کار پلتفرم‌ها، تعیین رده‌بندی سنی محتوا را به خودشان واگذار کرده‌اند.

نماینده‌ی «کارتون‌نت» از ساترا حمایت می‌خواست تا بتوانند در بازار تولید محتوا بمانند. خانم روشندل گفت «قطعاً دوست نداریم پلتفرم‌های کودکانه محدود و از بازار خارج شوند.».

بیشتر ببینید: گزارش تصویری دورهمی با چاشنی دغدغه‌های والدین

۳) یک راهبرد جذاب در تولید

نماینده‌ی «گروه هنر پویا» حرف‌های جذاب و امیدبخشی داشت: «ممیزی محتوا و رده‌بندی سنی همه جای دنیا هست و بسیار دقیق و سخت‌گیرانه اجرا می‌شود. ما در این زمینه نیاز به یک دستورالعمل شفاف، دقیق و عاقلانه داریم. اگر علاوه بر این دستورالعمل، ممیزی‌های جهانی را هم پیاده کنیم، به راحتی می‌توانیم انیمیشن‌هایمان را در بازارهای جهانی به قیمت عالی بفروشیم. چون کار برای کودک، یک کار جهانی است. ضمناً تولید انیمیشن در ایران از همه جای دنیا ارزان‌تر است و خبرگان زیادی در این زمینه داریم.».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول