افشاگری‌های کارمند سابق فیس‌بوک در دستورکار پارلمان انگلیس

مجازیستخانم فرانسیس هوگن قرار است ۲۵ اکتبر (۳ ابان) در کمیته صیانت از فضای مجازی پارلمان انگلیس به صورت آنلاین از آمریکا شرکت کند.

این کمیته سرگرم بررسی طرحی است که بر اساس آن شبکه‌های مجازی را ملزم به رعایت حقوق کاربران فضای مجازی می‌کند. این درحالیست که خانم هوگن می‌گوید محتوای فیس‌بوک به روان کودکان آسیب زده و باعث تفرقه می‌شود.

او هفته پیش در مجلس سنای آمریکا حاضر شد تا اعلام کند که نباید به فیس‌بوک اعتماد کرد. این مقام سابق فیسبوک که افشاگری هایش بزرگترین شبکه اجتماعی جهان را تکان داده است، مارک زاکربرگ و شرکتش را متهم کرد که آگاهانه و برای افزایش سود خود، محصولاتی را تبلیغ می‌کند که به کودکان و نوجوانان آسیب می‌زند.

رهبری این شرکت می‌داند چگونه فیس‌بوک و اینستاگرام را ایمن‌تر کند، اما تغییرات لازم را انجام نمی‌دهند زیرا سودهای نجومی خود را بر مردم ترجیح داده‌اند.

جلسه استماع سنا سه هفته پس از آن آغاز شد که “وال استریت ژورنال” بر اساس اسناد و مدارک جمع آوری شده توسط هوگن چندین گزارش افشاگری را منتشر کرد. این افشاگری‌ها شامل این واقعیت است که محققان اینستاگرام که فیس بوک مالکیت آن را بر عهده دارد، از تاثیر برنامه خود بر انتشار جلوه‌ای بد از بدن نوجوانان و وخیم کردن سلامت روانی آن‌ها آگاهی داشته‌اند اما  به طور عمدی این تأثیرات را کم اهمیت جلوه داده است.

در طول نزدیک به دو سال کار با این شرکت، هوگن به عنوان مدیر محصول تیم مدنی صداقت فیس بوک فعالیت می‌کرد و بر جلوگیری از دخالت در انتخابات و مقابله با اطلاعات غلط متمرکز بود. او در ماه آوریل سال جاری از فیس بوک استعفا داد و هزاران صفحه از اسناد داخلی این شرکت را با خود خارج کرد.

فیس بوک ادعا کرده است که پوشش خبری افشاگری‌های هوگن تصویری نادرست از تحقیقات داخلی این شرکت را نشان می‌دهد و اندی استون سخنگوی شرکت اعلام کرد هوگن تخصص لازم را  در یکی از موضوعات اصلی که در مورد آن شهادت می‌دهد ندارد.

با این حال هوگن از دولت‌های سراسر جهان خواسته تا با وضع قوانین سختگیرانه از کاربران در فضای مجازی محافظت کنند. طرح صیانت از فضای مجازی انگلیس هم در همین راستا در حال تدوین است.

«دامیان کولینز» که ریاست کمیته طرح صیانت از فضای مجازی پارلمان انگلیس را برعهده دارد می‌گوید که شهادت خانم هوگن، ضرورت قانون‌گذاری در فضای مجازی و اختیار بازرسی از غول‌های فناوری را تقویت کرده است. وی همچنین بر ضرورت شفاف‌سازی تصمیم شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک که سود خود را بر صیانت از مردم ترجیح می‌دهند تاکید کرد.

خانم هوگن همچنین قرار است هشتم نوامبر در یکی از کمیته‌های پارلمان اروپا که پیامدهای منفی غول‌های فناوری را بررسی می‌کند شهادت دهد.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول