توضیحات وزیر ارتباطات درباره اینترنت، حکمرانی و طرح حمایت

مجازیستدکتر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی بازدید از دفتر پلت‌فرم «طاقچه» همزمان با «هفته کتاب»:

  • اگرچه بررسی و تصمیم‌گیری پیرامون این طرح در اختیار نمایندگان محترم مجلس است اما این به معنای آن نیست که ما در تصمیم‌گیری نهایی پیرامون این طرح بی‌اثر هستیم بلکه ما مشارکت فعال داریم و در سه جلسه‌ی اخیر کمیسیون مربوطه در مجلس نماینده‌ی ما حضور داشته و نقطه نظرات را ارائه داده است.
  • ما معتقدیم که زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده است؛ از خرید و فروش تا کسب و کار و زندگی اجتماعی تا تحصیل و مدارس، لذا همه بر ساماندهی این فضا اتفاق نظر دارند. ساماندهی یعنی تعیین ضوابط برای حضور فعال در این فضا و تدوین قوانین برای حمایت از حضور کاربران در فضای مجازی.
  • در حال حاضر قانونی برای ساماندهی و حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی وجود ندارد و آخرین قانون مرتبط با این حوزه قانون جرایم رایانه‌ای است که در سال ۱۳۸۸ تصویب شده است که البته تصویت این قانون هم به ۵ تا ۶ سال قبل‌تر از آن برمی‌گردد، لذا متناسب با تغییر این فضا طی سال‌های اخیر باید قانون‌گذار هم متناسب با این تغییرات حرکت کند.
  • در برخی از کشورها برای مدیریت فضای مجازی، قوانین حداقل سالی یک بار بازنگری شده است. ما از لحاظ قانون‌گذاری در حوزه‌ی فضای مجازی بسیار عقب هستیم و به خاطر نبودن قوانین متناسب، متضرر شده ایم. حال اینکه طرح فعلی مجلس تمام نیازها را جواب می‌دهد یا خیر، جای سوال است و ما حرف‌های جدی پیرامون این طرح داریم که با فضای مثبت حاکم در مجلس، این حرف‌ها شنیده خواهد شد.
  • ما در عین حال که به دنبال ساماندهی فضای مجازی هستیم اما امیدواریم با فضای نخبگانی حاکم در مجلس، قانونی خوب از دل کمیسیون ویژه خارج شود که باعث رشد و بالندگی فضای مجازی کشور شود. در عین حال در حوزه‌هایی مرتبط با داده‌های کاربران هم خلا قانونی وجود دارد که نیازمند تدوین قوانین مرتبط است که امیدواریم در ادامه‌ی مسیر قانونگذاری در این حوزه‌ی فضای مجازی، این موارد هم مورد توجه قرار گیرد.

قبول داریم که در اینترنت ثابت مشکل داریم

  • امروزه فناوری اطلاعات با فرهنگ، سیاست و اقتصاد عجین شده است.
  •  مهمترین تاثیر فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ است،جذابیت، سرعت بالا و گسترده انتشار محتوا در فضای مجازی یک فرصت برای حوزه فرهنگ است تا با استفاده از این قابلیتها اثر بخشی اقدامات فرهنگی بیشتر شود.
  • امروز به مناسب هفته کتاب ، به یکی از پلتفرمهای دیجیتالی ترویج کتاب و کتابخوانی آمدیم تا هم به دوستان خداقوت بگوییم و هم بر اهمیت این ابزارهای جدید در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی کشور عزیزمان تاکید کنیم.
  • نگاه ما در دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات فرصتی است که باید حداکثر استفاده از آن برای رفاه مردم و بهبود فرآیندها صورت بگیرد تا طعم شیرین‌ زندگی فناورانه‌پایه را به مردم بچشانیم.
  • ما قبول داریم که در اینترنت ثابت مشکل داریم زیرا زیرساخت‌‌های ارتباطات ثابت در گذشته به اندازه مناسب و همگام با ارتباط همراه توسعه پیدا نکرده است.
  • دولت سیزدهم بنا دارد توسعه ارتباطات ثابت پرسرعت را در کشور به صورت ویژه دنبال کند و پروژه فیبرنوری منازل در اولویت برنامه های این وزارتخانه است.

زارع‌پور درباره سرعت اینترنت تلفن همراه در این روزها، در لحظه، به صورت آنلاین با گوشی یکی از حاضرین در جلسه تست سرعت اینترنت انجام داد. در این تست، سرعت اینترنت بیش از ۱۶ مگابیت بر ثانیه و پینگ ۲۸ میلی‌ثانیه بود.

  •  در حالی که به دلیل مشکلات مربوط به عدم توسعه شبکه توسط اپراتورها، سرعت کاربران در سراسر کشور به طور میانگین ۵ تا ۶ مگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد و در پروانه اپراتورها ۲ مگابیت بر ثانیه آمده است، اما الان سرعت دانلود حدود ۸ برابر این مقدار را نشان می‌دهد.
  • ما ادعا نمی‌کنیم که این سرعت ایده‌آل است بلکه باید به چند ده و حتی چند صد مگابیت بر ثانیه هم برسیم. بخشی از انتقادات درباره کندی اینترنت هم درست است و قبول داریم و اپراتورها در صدد رفع آن هستند اما بخشی هم ناشی از فضاسازی رسانه ای است.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول