طرح حمایت پیش‌نویس دیگری ندارد

مجازیست– طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که هم‌اکنون با عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در مجلس یازدهم دنبال می‌شود، نخستین بار در مجلس دهم مطرح شد؛ اما به دلیل نقدهای زیاد و اعتراض کاربران در این مجلس، مسکوت ماند. تا اینکه در اوایل فعالیت مجلس یازدهم بار دیگر مطرح و پس از آن پیش‌نویس‌های مختلفی از آن منتشر شد.

پیش‌نویس‌هایی که با طرح اصلی تفاوت‌های کاربردی دارند؛ اما باز هم مواد آن مورد انتقاد کارشناسان این حوزه قرار گرفت. این مخالفت‌ها ادامه داشت تا اینکه در مجلس، اصل ۸۵ شدن این طرح (بررسی در کمیسیون مشترک) مطرح و تصویب شد که این موضوع هم حواشی بیشماری ایجاد کرد. طرحی هم که در این کمیسیون مورد بررسی نمایندگان در حال بررسی است، نسخه ۲۶ تیرماه است.

این کمیسیون از ابتدای مهرماه فعالیت خود را آغاز کرده و تا الان ۸ جلسه از این کمیسیون برگزار شده است. در همین حین خبری هم منتشر شد که نسخه یا پیش‌نویس جدیدی از این طرح تدوین شده است. در این مورد لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی با اعلام اینکه این طرح نسخه یا پیش‌نویس دیگری ندارد:

  • ما در جلسات کمیسیون مشترک جلسات باز و در حضور رسانه‌ها برگزار و از کارشناسان حقیقی و حقوقی برای اظهارنظر در مورد طرح دعوت می‌کنیم، به همین خاطر گاه حرف و حدیث‌هایی به وجود می‌آید؛ اما در مورد تهیه طرح جدید به این صورت نیست و طرح جدید یا طرح جایگزین تهیه نشده است.
  • پیش‌نویس ۲۶ تیرماه همان نسخه‌ای است که مصوب شده براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود و نمی‌توان طرح جایگزین داشته باشیم و اصلا براساس قانون این موضوع شدنی نیست و حتما طرحی که در کمیسیون فرهنگی بررسی و توسط مجلس تصویب شده، در کمیسیون مشترک هم بررسی می‌شود.
  • البته این طرح در کمسیون مشترک دچار تغییراتی می‌شود و نظرات و مطالبی که در جلسات کمیسیون مطرح می‌شود،به جامع و بهتر شدن طرح کمک می‌کند.
  • اگر کلیات تصویب نشود، همین نسخه با تغییراتی یا یک نسخه دیگری به کمیسیون عرضه می‌شود. روز دوشنبه ۲ هفته آینده درمورد کلیات بحث می‌کنیم، اگر رای نیاورد، همین نسخه دچار تغییراتی می‌شود یا نسخه دیگری از طرح آماده می‌شود. تصمیم این موضوع با اکثر نمایندگان است.

مجید نصیرایی، عضو کمیسیون مشترک هم با رد اینکه نسخه جدیدی از طرح وجود دارد:

  • از روز اول که این طرح آماده شده است، تاکنون چند پیش‌نویس از آن منتشر شده است و موادی که از نگاه فنی و کارشناسی ایراد داشته، اصلاح شده است. طبیعی است که نسخه فعلی هم با تغییراتی روبرو شود. اینکه کلیات این طرح رای بیاورد یا نیاورد هنوز مشخص نیست و رای‌گیری انجام نشده است.
  • کارشناسان مجموعه‌های مختلف در این چند جلسه کمیسیون نظرات خود را ارائه دادند و هنوز به رای گیری نرسیدیم. پیش‌بینی شده اگر کلیات رای نیاورد، موادی که به هردلیلی ایراد داشته است اصلاح شود و در قالب یک طرح دیگر به کمیسیون ارائه شود. البته هنوز این موضوع نوشته نشده است.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول