شکایت اپل از سازنده نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس

مجازیست–شرکت اپل از گروه NSO که نرم افزار جاسوسی پگاسوس را برای ضربه به تلفن های هوشمند ساخته است، شکایت کرد.

گروه NSO بار‌ها استفاده از پگاسوس را رد کرده است، اما یک سری اقدامات برای تایید این استفاده وجود دارد، البته NSO هنوز به این شکایت نامه واکنشی نشان نداده است.

این اقدام قانونی اپل به دنبال شکایت مشابهی توسط سرویس پیام رسان واتساپ متعلق به فیسبوک در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت که NSO را به هدف قرار دادن ۱۴۰۰ کاربر خود با نرم افزار‌های جاسوسی متهم کرد. دادگاه تجدید نظر آمریکا در این ماه حکم داد که این شکایت می‌تواند به کارش ادامه دهد.

اپل در اعلام شکایت خود به حمله خاصی به آیفون‌ها، به نام FORCEDENTRY اشاره کرد که توسط محققان آزمایشگاه Citizen Lab کشف شده بود. آنها مدت‌هاست در مورد جزئیات حملات پگاسوس کار می‌کنند.

در شکایت نامه اپل آمده: «دستگاه‌های اپل ایمن‌ترین سخت‌افزار مصرف‌کننده در بازار را دارند، اما شرکت‌های خصوصی که نرم‌افزار‌های جاسوسی تحت حمایت دولتی را توسعه می‌دهند، خطرناک‌تر شده‌اند. در حالی که این تهدیدات امنیت سایبری، تنها بر تعداد بسیار کمی از مشتریان ما تأثیر می‌گذارد، ما هرگونه حمله به کاربران خود را بسیار جدی می‌گیریم و دائماً در تلاش هستیم تا امنیت و حفاظت از حریم خصوصی در iOS را تقویت کنیم تا همه کاربران خود را ایمن نگه داریم.»

یکی از یافته‌های پروژه پگاسوس این بود که آیفون‌ها، علی‌رغم شهرتشان به امنیت قوی در مقایسه با برخی دیگر از تلفن‌های هوشمند، دارای نقاط ضعفی بودند که گروه NSO از آنها برای ارائه نرم‌افزار‌های جاسوسی به تلفن‌های هدف استفاده می‌کرد.

در برخی موارد، کاربران هیچ هشداری دریافت نمی‌کردند و نیازی به انجام هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود ویروس در دستگاه‌هایشان انجام نمی‌دادند. هنگامی که این بدافزار وارد گوشی می‌شد شد، گوشی‌های هوشمند را به دستگاه‌های جاسوسی پیچیده تبدیل می‌کرد که مکان، ارتباطات، تصاویر و سایر اطلاعات کاربران را هک می‌کرد. اپل همچنین اعلام کرد که ۱۰ میلیون دلار برای حمایت از محققان امنیت سایبری و مدافعان علیه نرم افزار‌های جاسوسی سرمایه گذاری می‌کند.

/باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن پست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول