گوگل نیوز چیست و چگونه می توانیم وارد اخبار گوگل شویم

مجازیست–هنگامی‌که حادثه ۱۱ سپتامبر در نیویورک رخ داد، بسیاری از مردم برای کسب اخبار و اطلاعات به گوگل مراجعه می‌کردند؛ اما به جای اخبار حادثه، اطلاعات شهر نیویورک به آن‌ها نمایش داده می‌شد. این حادثه و حوادث مشابه باعث به وجود آمدن سرویس خبری گوگل شد تا کاربران اخبار را به‌روز و سریع دریافت کنند.

گوگل نیوز یک موتور جستجوی اخبار است که از منابع خبری مختلف در جهان اخبار را جمع‌آوری می‌کند و بر اساس علاقه، سابقه جست‌وجو، تازه بودن مطلب و اعتبار سایت به کاربر نشان می‌دهد. گوگل نیوز رفتاری مشابه یک روزنامه دارد و هدف آن ارسال جدیدترین اخبار و درعین‌حال موثق و قابل اعتماد به مردم است.

برای مثال شما اگر کلمه جو بایدن را سرچ کنید با صفحه زیر روبرو می‌شوید.

گوگل نیوز

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در بخش top stories آخرین اخبار مرتبط با جو بایدن در وب فارسی به شما نشان داده می‌شود. دکمه all view شما را به بخش news می‌برد که در آنجا فهرستی از تمام سایت‌های معتبر خبری فارسی را مشاهده می‌کنید. گوگل نیوز از طریق news.google.com هم در دسترس است. شما می‌توانید بر اساس نیاز خود موضوع دلخواه‌ خود را سرچ کرده و فیلتر کنید.

معرفی بخش‌های مختلف گوگل نیوز
در سرچ باکس بالای صفحه می‌توانید موضوع دلخواه خود را جستجو کنید
بر اساس موقعیت مکانی شما آب و هوا در سمت راست نشان داده می‌شود
در قسمت headline تیتر اخبار منتخب منتشر شده است.
سمت چپ بخش فیلترها است. در قسمت for you بر اساس سابقه سرچ و علاقه شخصی شما، اخبار شخصی‌سازی و گلچین شده است.
دسته‌بندی اخبار هم در قسمت پایین سمت چپ قرار دارد و مانند یک روزنامه، هر حیطه صفحه مختص به خود را دارد.


گوگل نیوز
چرا وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند به گوگل نیوز وارد شوند؟
به زبان ساده بخش top stories یک سکوی پرتاب تلقی می‌شود! همان‌طور که در عکس بالا مشاهده کردید این بخش بالاتر از بخش AdWords و نتایج organic قرار می‌گیرد. این یک موقعیت ایده‌آل برای یک سایت محسوب می‌شود؛ چراکه بدون هزینه‌هایی مانند تبلیغات گوگل و صرف زمان زیاد برای سئو می‌تواند ترافیک و visibility بسیار زیادی را جذب کند. با جذب ترافیک به تدریج برندسازی ایجاد می‌شود و به‌ طور اتوماتیک اعتبار دامنه سایت هم افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. با جذب authority، سایت از رقبا جلو می‌افتد و در عین حال با جذب کاربر به درآمد موردنظر خود هم خواهد رسید.

چطور به گوگل نیوز وارد شویم؟
در بخش زیر به تعدادی از معیارهای کمکی برای وارد شدن محتوا به گوگل نیوز، که می‌تواند شانس حضور شما در این پلتفرم را افزایش دهد، اشاره می‌کنیم:

نوع محتوا
این نکته را حتماً به خاطر بسپارید که باید محتوای شما دارای کیفیت و ارزش خبری برای برگزیده شدن توسط گوگل نیوز باشد. مواردی مانند آگهی‌های استخدام، مقالات آموزشی و محتوای صرفاً عددی مانند آب و هوا یا قیمت بورس و طلا در این بخش پذیرفته نمی‌شود.

اصالت خبر
همان‌طور که اشاره شد باید به گوگل نیوز به چشم یک روزنامه که اخبار مختلفی را پوشش می‌دهد نگاه کرد. مهم‌ترین اصل در یک روزنامه اصالت و صحت خبر است و این مورد در گوگل نیوز هم برقرار است. محتوایی با ترکیب اخبار سایرین و بدون نوآوری، جایی در این سرویس نخواهد داشت.

تخصص
در هر روزنامه نویسنده هر بخش یک متخصص امر است و در نهایت دانش و تخصص مقاله‌ها را قلم می‌زند. اخبار گوگل نیوز هم باید با تخصص نوشته شود و حاوی نظر فنی، آمار درست و تفسیر مبتنی بر تجربه باشد؛ در غیر این صورت اعتماد گوگل جلب نمی‌شود.

۵ اینسایت جدید گوگل، در پاسخ به ۵ سوال رایج در مورد Google News!
نحوه ثبت سایت در گوگل نیوز
در پاسخ به این سؤال که آیا لازم است سایت را در گوگل نیوز ثبت کرد، باید گفت هم آری و هم خیر.

در دسامبر سال ۲۰۱۹ گوگل اعلام کرد که یک فنّاوری story understanding جدید راه‌اندازی کرده است و نیازی به ثبت سایت به صورت دستی نیست. این تکنولوژی ترکیبی از چندین الگوریتم یادگیری ماشین، از جمله الگوریتم BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) است. الگوریتم BERT سعی بر این دارد که مفهوم کوئری‌های جست و جو شده توسط کاربران را از طریق کلمات اطراف آن بهتر درک کرده و به ربات‌های گوگل کمک کند تا نزدیک‌ترین نتیجه به قصد کاربر به او نمایش داده شود.

همان طور که در بالا اشاره کردیم لزومی به ثبت دستی سایت در گوگل نیوز نیست؛ اما برای بالا بردن شانس انتخاب شدن توسط گوگل بهتر است ریسک نکرده و سایت خود را در google publisher ثبت کنید.

نحوه ثبت سایت در google publisher
برای ثبت سایت در google news فیلترشکن را روشن کرده و به آدرس https://publishercenter.google.com بروید
دکمه add publication را بزنید
نام و آدرس وب‌سایت خود را وارد کرده و کشور خود را مشخص کنید (نام کشور ایران هم در لیست قرار دارد).ثبت سایت در گوگل نیوز
پس از تائید با صفحه زیر مواجه می‌شوید.


بر روی publication setting بزنید.


زبان سایت را مشخص کنید (زبان فارسی هم بین گزینه‌ها است)ثبت سایت در گوگل نیوز


اگر جیمیلی که در آن publication می‌سازید با اکانت سرچ کنسول سایت شما مشترک است، می‌توانید سایت را هم از این طریق وریفای کنید.
در ادامه می‌توانید لوگو و فونت سایت خود را وارد کنید.
پس از تکمیل اطلاعات، سایت شما در صف بررسی قرار می‌گیرد. به طور معمول حدوداً طی دو تا چهار هفته وضعیت سایت مشخص می‌شود.

برای گوگل نیوز چه نکات سئویی باید رعایت کرد؟
بخشی از فاکتورهای مورد نیاز برای انتخاب یک خبر، معیارهای سئو است. با رعایت این موارد خزنده گوگل می‌تواند به خوبی مقاله را بررسی کرده و امتیاز بالایی برای نمایش و رتبه به آن دهد. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

دامنه سایت برای ربات‌های موتور جستجو در دسترس قرار داشته باشد.
URL معنادار بوده و کلمات کلیدی مرتبط را شامل شود.
متن خبر در قالب HTML در دسترس باشد. محتواهایی از جنس pdf قابل crawl شدن نیستند.
اخبار باید در subfolder نیوز بارگزاری شود. (/example.com/news)
سایت از سرعت مناسبی هنگام بارگذاری صفحات برخوردار باشد. به حجم عکس‌ها و سرعت بارگذاری آن‌ها توجه کنید. می‌توانید از lazy load برای عکس‌ها استفاده کنید.
اخبار را در یک سایت مپ جدا و مختص به خود قرار دهید. بهتر است بعد از انتشار هر خبر، سایت مپ آپدیت گردد؛ زیرا انجام این امر باعث می‌شود محتوا سریع‌تر توسط ربات گوگل شناسایی و خزش ‌شود.
برای اینکه سایت به عنوان یک مرجع در زمینه اخبار شناخته شود، لازم است به طور مداوم و روزانه محتوای خبری تولید گردد. البته نباید کمیت را فدای کیفیت کرد و از درج اخبار بی کیفیت و محتوای کم باید خودداری کرد.
همان‌طور که همه میدانیم امروز موبایل در فضای دیجیتال حرف اول را می‌زند؛ بنابراین حتماً نسخه موبایل خود را بهینه‌سازی کنید و از صحت رابط کاربری و کاربرپسند بودن مطمئن شوید.
نکاتی درباره نوشتن محتوا برای انتخاب شدن در گوگل نیوز
در بالا اشاره کردیم که، به گوگل نیوز می‌توان به چشم یک روزنامه نگاه کرد. موردی که در روزنامه‌نگاری اهمیت زیادی دارد این است که خبر در زمان طلایی خود منتشر شود؛ در غیر این صورت خبر قدیمی و به اصطلاح بیات شمرده می‌شود.
خط مشی اصلی گوگل نیوز محتوای درست و معتبر است. حتماً از صحت مطلب توسط سایر منابع اطمینان حاصل کنید.
یک روزنامه در بخش‌های مختلف نویسنده‌های باتجربه و متخصص به خود را دارد. بهتر است برای بخش‌های مختلف از متخصصین امر کمک بگیرید و یا از فریلنسرها استفاده کنید.
از عناوین جذاب استفاده کنید تا CTR مناسبی کسب کنید. در کنار آن از کلمات مرتبط در آن استفاده کنید تا خبر رتبه مناسبی بگیرد.
آیا برای گوگل نیوز به سایت مپ احتیاج است؟
همان طور که در بالا اشاره شد، برای نمایش اخبار در گوگل نیوز لازم است یک سایت مپ جدا برای اخبار تعریف گردد. هنگامی که سایت مپ بخش اخبار شما تفکیک‌شده باشد، در هر مرتبه‌ای که سایت مپ توسط ربات گوگل خوانده می‌شود، ربات به راحتی متوجه آخرین اخبار (از طریق المان last mod سایت مپ) می‌شود و با احتمال بالاتری در بخش news نمایش داده می‌شود.

نحوه ارسال اخبار
به طور معمول گوگل می‌تواند اخبار شما را تشخیص داده و در صورت داشتن کیفیت لازم در بخش گوگل نیوز قرار دهد؛ اما می‌توان به طور دستی هم از طریق google news publisher center درخواست درج را ارسال کرد.

/دیـ اِم بـُـرد/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول