۴۰۰ هزار کاربر هم‌زمان باعث از دسترس خارج شدن دیجیکالا در بلک فرایدی شدند

مجازیست– در آخرین دقایق روز پنجشنبه، درست در آستانه بزرگ‌ترین حراج سال یعنی بلک فرایدی، سایت دیجی‌کالا ۳۸ دقیقه از دسترس مردم خارج شد. امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا، به پیوست گفته بود که این پلتفرم به دلیل ترافیک بیش از حد از دسترس خارج شده و به محض دریافت اطلاعات فنی، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

حالا علی فروتن‌نژاد، مدیر مهندسی دیجی‌کالا:

  • ترافیک روی سایت دیجی‌کالا در شب بلک‌فرایدی به نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود و بر اساس برنامه‌های قبلی ما قرار بود یک میلیون کالا و داده مرتبط با قیمت وارد کمپین شود که در لحظات آخر به دلیل استقبال زیاد فروشندگان به دو میلیون افزایش یافت. این افزایش دوبرابری کالاها و اطلاعات مربوط به آن‌ها میزان بار روی شبکه را به طور ناگهانی افزایش داد.
  • ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه شب جمعه حدود ۴۰۰ هزار کاربر به طور همزمان روی پلتفرم دیجی‌کالا بودند و این برای ما یک رکورد بود؛ علاوه‌ بر این هر ۴۰۰ هزار کاربر مشغول انجام عملیات بودند و اطلاعات زیادی به واسطه این عملیات در رفت‌وبرگشت بود.
  • کار هر سال برای ما سخت‌تر می‌شود چراکه ترافیک‌مان در حال دو برابر شدن است و مدام رشد می‌کند اما از سوی دیگر پیچیدگی‌های کار هم رو به افزایش است؛ به عنوان مثال انبار بزرگ‌تر، رکوردهای قیمت، تنوع کالا و خدمات هم بیشتر می‌شوند اما اطلاعاتی که باید پردازش کنیم و ترافیک سایت هم افزایش پیدا می‌کند و هر سال با مسائل جدیدتری مواجه هستیم.

یکی از اصلی‌ترین انتقادات کاربران در طول از دسترس خارج شدن سایت دیجی‌کالا این بود که چرا تک بازیگر قدرتمند تجارت الکترونیکی برای مدیریت حجم بالای کاربران زیرساخت مناسبی ندارد؟ مدیران دیجی‌کالا در پاسخ به این سوال می‌گویند هنوز زیرساخت فنی قابل اطمینانی در کشور وجود ندارد تا دیجی‌کالا بتواند بر اساس آن خود را مقیاس‌پذیر کند.

  • ما فرایند تغییر معماری دیجی‌کالا را از اوایل امسال آغاز کردیم تا بتوانیم با توجه به زیرساخت خودمان آن را مقیاس‌پذیرتر کنیم اما نکته اینجاست که این فرایند طولانی است و بر اساس برنامه، حدود دو سال طول خواهد کشید.
  • برنامه‌های این پلتفرم برای تغییر ورژن ۱.۰ به ورژن ۲.۰ است و برنامه ما این است که در بلک‌فرایدی سال بعد، اگر شرایط به همین صورت بماند، تیم‌مان کوچک‌تر نشود و همکاران‌مان مهاجرت نکنند، اپ‌مان را روی ورژن ۲.۰ ببریم؛ در تلاشیم اپلیکیشن دیجی‌کالا را طوری طراحی کنیم که در مواقعی مانند بلک‌فرایدی و یلدا ترافیک بیشتری را تحمل کند.
  • برای مدیریت چنین سیستمی نیاز است آن را بشناسید؛ اتفاقی که به دلیل مهاجرت نیروهای متخصص به سختی می‌افتد. به همین دلیل است که ما در سال‌های گذشته روی توسعه محصول تمرکز کرده بودیم تا بتوانیم وارد بازارهای جدید شویم و محصولات مختلفی داشته باشیم و بعد سعی کنیم روی زیرساخت سرمایه‌گذاری کنیم.
  • اگر در ابتدای پاندمی کرونا دیجی‌کالا توسعه بازار را به سرمایه‌گذاری روی زیرساخت ترجیح نمی‌داد، باید بسیاری از سفارشات مردم را لغو می‌کرد. فروتن‌نژاد همچنین بر این باور است که این انتخاب به دلیل فروش محصولات نبوده و بیش از آن به خاطر مسئولیت اجتماعی‌ای بوده که این مجموعه‌ احساس کرده است.
  • ما می‌دانستیم که پلتفرم‌مان این مشکلات را دارد اما تمرکزمان را روی افزایش ظرفیت گذاشتیم. در واقع تصمیم کسب‌وکار این بود اما ان‌شاءالله برای سال بعد برنامه‌های دیگری داریم و با توجه به شرایط امروز تمرکز مجموعه بر این است که پلتفرم را مقیاس‌پذیر کنیم و ارتقای ورژن بدهیم. ان‌شاءالله در سال آینده ورژنی از سایت خواهیم داشت که می‌تواند ترافیک کاربران را مدیریت کند.

با این حال، امیرحسن موسوی:

  • باید به این واقعیت اعتراف کرد که هنوز در ایران توان فنی لازم برای میزبانی از این تعداد کاربر و با این پیچیدگی فرایند وجود ندارد. او می‌گوید دیجی‌کالا در تلاش است تا این توان فنی را با وجود محدودیت‌های داخلی ایجاد کند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول