هزینه ۲۷ میلیاردی برای توسعه زبان فارسی در محیط رایانه‌ای

مجازیست–دولت در ابتدای هفته لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس شورای اسلامی تحویل داد. طبق لایحه بودجه سال آینده به صورت خاص در قالب اعتبار طرح تملک دارایی سرمایه‌ای یا بودجه عمرانی مبلغ ۶۵۳ میلیون تومان به توسعه فرهنگ و خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای اختصاص خواهد یافت.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۴۰۳ برای توسعه فرهنگ و خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای، در بخش بودجه‌های عمرانی ۲۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون تومان صرف شود که تا پایان سال ۹۵ به صورت مشخص ۲۶ میلیارد و ۴۸۱ میلیون تومان صرف این پروژه شده است.

طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۹۹ که دولت روحانی و مجلس دهم روی کار بودند و وزارت ارتباطات در دست جهرمی بود، تنها ۴۰ میلیون تومان برای توسعه فرهنگ و خط و زبان فارسی صرف شده بود. اما با روی کار آمدن مجلس یازدهم این رقم به ۷۰۰ میلیون تومان جهش یافت و برای سال آینده نیز ۶۵۳ میلیون تومان پیش بینی شده است.

در صورت تصویب این رقم تا سال ۱۴۰۳ تنها نیاز به صرف ۶۷ میلیون تومان دیگر خواهد بود تا اعتبارات در نظر گرفته شده برای توسعه فرهنگ و خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای، محقق شود.

توسعه خط و زبان فارسی در فضای مجازی، یکی از موضوعات مورد تاکید در بحث محتوایی شبکه ملی اطلاعات است. از سال ۱۳۸۰ دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی برنامه‌ای را تحت عنوان توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای تعریف کرده است که شامل زیر پروژه‌هایی ازجمله مقوله فونت، ویراستاری و ویرایش، دادگان معنایی، دادگان نحوی، همچنین اسکن کردن دیجیتالی محتوا به‌گونه‌ای که از طریق موتورهای جستجو قابل جستجو باشد، خطایاب املایی فارسی و… کرده است؛ مواردی که هم‌اکنون برخی از آنها به صورت رایگان در نرم افزارهای خارجی در دسترس است.

اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در ادبیات عمومی با بودجه عمرانی شناخته می‌شود. این بخش از اعتبارات، مربوط به سرمایه‌گذاری دولت برای توسعه کشور است که علی القاعده بایستی توجیه اقتصادی داشته باشند.

تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در واقع ساخت فضاهای جدیدی است که در آینده تبدیل به سرمایه‌های ملی می‌شوند و منابع تازه‌ای برای دولت‌ها فراهم می‌کنند.

دولت کنونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رقم ۶۶۱ میلیارد تومان برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بخش عمومی مصوب کرده است. حدود یک دهم از این رقم بنا است تا صرف توسعه خط و زبان فارسی در محیط‌های رایانه‌ای شود. موضوعی که البته نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول