جاسوسی از کاربران متا

مجازیست–بر اساس پست جدیدی که در صفحه خبری متا منتشر شده، این کاربران مورد هدف هفت نهاد مختلف قرار گرفته‌اند که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان قرار دارند.

همچنین کاربران مورد هدف قرار گرفته شامل روزنامه نگاران، معترضان و منتقدان، خانواده‌های مخالفان و فعالان حقوق بشر می‌شوند. متا با انجام یک تحقیق چند ماهه موفق شد نظارت و جاسوسی این شرکت‌ها را کشف کند و پس از شناسایی گروه‌های جاسوسی آن‌ها را از پلتفرم خود حذف کند.

هشدار متا به کاربران برای نظارت سازمان‌ها

«دیوید آگرانوویچ» رئیس بخش مبارزه با تهدیدها متا و مایک دویلیانسکی، رئیس تحقیقات جاسوسی سایبری این شرکت نوشتند:

  • این شرکت‌ها بخشی از صنعت گسترده‌ای محسوب می‌شوند که به طور مداوم برای مشتریان ابزارهای نرم‌افزاری مزاحم و خدمات نظارتی ارائه می‌کنند. این صنعت باعث «عمومی کردن» تهدیدها می‌شوند و آن‌ها را در اختیار گروه‌های دولتی یا غیردولتی قرار می‌دهد که از این قابلیت‌ها بهره نمی‌برند.

گزارش تهدید دقیق‌تری که توسط متا منتشر شد، نام شش شرکت را ذکر کرد و یکی از این نهادها به عنوان ناشناخته یاد شد. همچنین چهار مورد از شرکت‌ها در اسرائیل مستقر هستند و سه مورد دیگر در چین، هند و مقدونیه شمالی قرا دارند.

«آدام شیف» (D-CA) نماینده کنگره در بیانیه‌ای گفت:

  • شفاف سازی فیسبوک از اقداماتی که برای مختل کردن و حذف هفت شرکت خصوصی که خدمات نظارتی خود را به رژیم‌های نقض کننده حقوق بشر می‌فروشند، کاملا روشن می‌کند که باید اقدامات بیشتری برای متوقف کردن این بازار انجام شود. این شرکت‌ها با ایجاد نظارت بی‌رویه علیه روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی، تهدید آشکاری برای حقوق بشر محسوب می‌شوند.

گزارش متا همچنین به شرکت جاسوس‌افزار اسرائیلی NSO Group اشاره کرد که ماه گذشته توسط اپل و متا به دلیل فروش نرم‌افزارهای جاسوسی مورد شکایت قرار گرفت. هرچند این شرکت توسط دولت ایالات متحده در لیست سیاه قرار گرفته است، گروهی از قانونگذاران از جمله شیف خواستار اعمال تحریم‌های سنگین‌تر برای این دسته از شرکت‌های نظارتی شدند.

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول