شهرهای هوشمند؛ روی دیگر حکمرانی اینترنت

مجازیست–شهر هوشمند از جمله مباحثی است که این روزها از سوی کارشناسان بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. پای بحث پیرامون شهر هوشمند در مجمع حکمرانی نیز به میان آمد. در روز نخست این رویداد، متخصصان درباره‌ مفهوم شهرهای هوشمند بحث‌هایی را شکل دادند. کارشناسان اجلاس بر این موضوع که شهرهای سراسر جهان اعم از شهرهای کوچک و کلان شهرها با چالش‌های مشابه ناشی از فرایند شهرنشینی روبه‌رو هستند هم نظر بودند. افزایش ساکنان شهرها و حومه‌ها، دولت‌های محلی را وادارد به ارائه‌ الگویی جدید برای خدمات حمل و نقل، امور اداری و فرایند اجرای قانون می‌کند.

جانوس سیزینسکی، نماینده تام الاختیار دولت لهستان در امور امنیت سایبری، در حاشیه این اجلاس، اشاره کرد که در این شرایط مقامات محلی به طور فزاینده‌ای به سمت فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده‌ها و دیجیتال سازی متمایل شده‌اند که این تکنولوژی‌ها می‌توانند در فرایندهایی مانند طراحی و اجرای برنامه‌های داخلی و بهبود خدمات دولتی و ساده سازی حکمرانی داخلی تا حدود زیادی مؤثر باشند.

برای مقامات بسیاری از دولت‌های محلی عبارت شهر هوشمند صرفاً یک تئوری روی کاغذ نیست بلکه آن‌ها به بازدهی ملموس شهر هوشمند به عنوان یک ابزار عملی باور دارند. متخصصان در مورد ایجاد تحولاتی مانند «بودجه‌ هوشمند» و «مدیریت هوشمند» در عصر جدید، بسیار امیدوار و خوشبین هستند. سیزنسکی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون شهرهای هوشمند، توضیح داد که آنلاین شدن فرایندهای اداری و بوروکراتیک موجب کوتاه شدن صف‌های مردم متقاضی این خدمات می‌شود و تمرکز کارمندان را به امور مهم‌تری معطوف می‌کند و همه‌ این عوامل باعث بهینه‌سازی فرایندها و صرفه جویی در بودجه‌ شهری می‌شود.

جانوس سیزینسکی خاطر نشان کرد که حتی بخش‌های دیجیتال و آنلاین مجمع حکمرانی اینترنت در شهر کاتوویتس لهستان نیز با کمک فناوری‌های مشابهی برگزار شده است. وی در ادامه افزود: برای هوشمند کردن شهرها به سرمایه‌ای کلان نیاز است اما زمانی که این اقدام صورت گیرد می‌توانیم از فناوری برای بسیاری از مسائل روزمره استفاده کرده و زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهیم. سیزینسکی همچنین در پاسخ به سوالی مهم در مورد چگونگی امکان تسریع دیجیتالی شدن در مناطقی که در حال حاضر دسترسی به اینترنت ندارند، گفت: قطعا برای محقق کردن این مهم در مناطق فاقد دسترسی به اتصال اینترنت، صرف صدها میلیارد یورو نیاز است. من معتقدم که این امر کاملاً امکان پذیر است و بازار اقتصادی توانایی تأمین این بودجه را داد. با نگاهی به سرمایه‌ای که برای مقابله با همه‌گیری کرونا ویروس صرف شده، هزینه این مبلغ برای اقتصاد جهانی قابل دسترسی و قابل تحقق به نظر می‌رسد.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: توسعه‌ فناوری‌های نوآورانه و دیجیتال سازی که با عنوان توسعه و سازگار کردن زیرساخت‌های مدرن همگام با زندگی شهروندان تعریف می‌شود، عنصر کلیدی سیاست دولت لهستان و بسیاری از دیگر کشورهای جهان است.

پدیده شهرنشینی در قرن حاضر، با سرعتی بی سابقه در حال رشد و گسترش است. با تداوم این روند، پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، جمعیت شهرنشین جهان به بیش از ۶۶ درصد برسد. از همین روی، استفاده از فناوری‌های نوظهور در حوزه مدیریت شهری، امری بسیار حیاتی و حائز اهمیت محسوب می‌شود. بنابراین، عجیب نیست که احداث چنین شهرهایی و دیجیتال سازی زیرساخت‌های بسیاری از مناطق شهری جهان، در دستور کار توسعه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته و به دغدغه‌ای بزرگ برای متخصصان بدل شده است.

/آی تی من/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول