باید در ساختارهای کشور تحول فضای مجازی صورت گیرد

مجازیستدکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در نشست با شورای فرهنگ عمومی کشور:

  • با توجه به نظریه های کنشگری، بازیگران اقتصادی، پلت فرم ها را می سازند و بازیگران اجتماعی بر روی پلت فرم ها کنشگری می کنند بنابراین زیست بوم جدیدی شکل گرفته که باید اصول آن مورد توجه قرار گیرد.
  • اقتصاد این فضا بیشتر خدماتی است و این خدمات در جامعه در فضای مجازی بر روی پلت فرم ها در نظام شبکه ای که جهانی است، عرضه می شود که راهبری و نظام ارزش گذاری آن مبتنی بر نوآوری و تنوع توسط استارتاپ ها است.
  • جرایم مختلفی در حال وقوع است که نظام جرم شناسی و دستگاه اداری ما در کشور نیاز به ساماندهی و قانون گذاری دراین فضا دارند و بسیاری از معضلات امروز به دلیل اجتماعی شدن برخی جرایم و عرضه در فضای مجازی است که البته این مشکل تمامی کشورهاست.

تغییر ساختارهای حکمرانی در فضای مجازی

  • اصول حکمرانی و ساختارهای آن در فضای مجازی براساس سه رکن همکاری(Cooperation )، هماهنگی(Coordination) و همکاری همدلانه (Collaboration ) است و ما در حوزه فرهنگی قطعا به این نوع حکمرانی در سطح جامعه نیاز داریم و اگر این سه به دلیل اجتماعی شدن پدیده ها شکل نگیرد در سیاست گذاری و مقررات گذاری و در نهایت مدیریت این حوزه با بحران روبرو خواهیم شد.

باید در ساختارهای کشور تحول فضای مجازی صورت گیرد

  •  شورای عالی فضای مجازی بر تحول فضای مجازی در ساختارهای کشور تاکید داشته و تاکنون با سازمان های بسیاری به خصوص در حوزه های فرهنگی در تهیه سند تحول دیجیتال همکاری شده که بر پایه مصوبه در شورای عالی فضای مجازی است اما واقعیت این است که تحول در این فضا نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد.
  • در حوزه رسانه با توجه به اقبال عمومی به آن برای قلمروسازی و ایجاد سکو هنوز وضعیت مناسبی کسب نکردیم اما در حوزه VOD ها کشور برای داخلی سازی آن وضعیت مناسبی دارد.
  • در حوزه آموزش مجازی هم در زمان کرونا با یاری تمامی نهادهای مربوطه در کشور سامانه شاد راه اندازی شد که اقدام خوبی در این حوزه بود و در خصوص آموزش های غیر رسمی نیز سکوهای داخلی بسیاری راه اندازی شده است.
  • دنیا به سمت ابر پلت فرم ها و چند فعالیتی شدن آنها همچون سکوهای شبکه ای بازی های رایانه ای در حال حرکت است، باید در کنار اهمیت به جنبه های معنوی فعالیت های فرهنگی مدل های اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شود و اگر بدون مدل اقتصادی کار فرهنگی در کشور صورت گیرد امید موفقیت کاهش می یابد.

بخش فرهنگی کشور باید پیشقدم در ارایه سند تحول فضای مجازی شود

  • باید بخش فرهنگی کشور خود پیشقدم در ارایه سندتحول فضای مجازی باشد نه این که مرکز ملی فضای مجازی برای تهیه آن از آنها دعوت به همکاری کند، اگر در بخش فرهنگی به مصوبه ای در این حوزه نیاز است شورای عالی فضای مجازی آمادگی کامل دارد تا در این حوزه ورودکرده و مصوبات لازم را برای اجرا به تصویب برساند.
  • یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در کشور تولید محتواست که در مرحله اول تاکید ما بر تولید محتوای داخلی و عرضه آن است که پس از تحقق آن به دنبال مطلوب سازی محتوا و در نهایت ارایه محتواهایی که منجر به ارتقا و رشد شود، هستیم که باید در این راستا از تمامی ظرفیت هایی که وجود دارد در طبقه های مختلف برای همان طبقه استفاده شود چرا که در حوزه فرهنگ هم با شخصی سازی فضای مجازی روبرو هستیم.
  • محصولات فرهنگی مانند سایر محصولات به سمت محصولات شخصی شده مطابق با نیازها و سلایق اشخاص حرکت می کنند. بخش عمده ای از محصولات فرهنگی در شبکه های اجتماعی و در گروه های همسان تولید خواهند شد.
  • برهمین اساس دستگاه ها نمی توانند تولید کننده فرهنگی محصولات یکنواخت و انبوه باشند بلکه دستگاه ها می توانند در هدایت و مربیگری تولید محصولات فرهنگی کمک کنند.

/سیتنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول