مشاوره آنلاین، بازوی توسعه سلامت است
مجازیست–پاندمی کرونا از موضوعاتی بود که اهمیت نیاز به خدمات و پلتفرمهای سلامت الکترونیکی را نشان داد. دریافت خدمات سلامت و مشاوره پزشکی مثل آزمایش، مشاوره درباره علائم و نشانههای کرونا از کاربردیترین مسائلی بود که اپلیکیشنهای سلامتی بعد از شیوع کرونا به آن توجه کردند.
در حقیقت در این دوران تحول دیجیتال به روند سلامت الکترونیکی کمک زیادی میکند و این امر برای نظام سلامت امری ضروریست و میتوان صنعت بیمه را موتور این تحول دانست. علاوه بر اینکه سهم ۷۸ درصدی نسخههای دیجیتال از نسخههای صادر شده برای بیماران، چالشها و فرصتهای نسخه الکترونیکی برای درمانگران هم از طرف اپلیکیشنهای حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است.
مهدی خدادادی، همبنیانگذار و مدیر عامل دکترساینا نسبت به تمایل پایین پزشکان در آغاز فعالیتها برای ارائه خدمات در اپلیکیشنهای آنلاین گفته است:
- «چالشهای فرهنگی، اقتصادی، ارتباط موثر بین پزشک و بیمار و همچنین اهمیت معاینه بالینی و حضوری از مواردی بود که پزشکان در اولین مواجهه با سرویس مشاوره آنلاین میکردند. اما با گذشت زمان و پیشرفت خدمات الکترونیک حوزه سلامت، به طور حتم این موضوع بهبود پیدا میکند.»
مشاوره پزشکی آنلاین جایگزین نیست، بازوی کمکی است
هرچند اقداماتی نه به صورت فردی از طرف پزشکان، بلکه به شکل کلان از طرف نهادهای مرتبط با آنها در مخالفت با استارتآپهای حوزه سلامت شکل گرفته است؛ اما بررسی و مقایسه عملکرد اپلیکیشنهای مشاوره آنلاین پزشکی بیانگر این موضوع است که هر قدر تمرکز تصمیمگیران یک اپلیکیشن بر جریان رشد وتوسعه خدمات بیشتر باشد،کاربران راضیتر به نظر میرسند.
در نهایت فعالان حوزه سلامت الکترونیکی بر این باورند که مشاوره پزشکی آنلاین قرار نیست تبدیل به رقیبی برای پزشکان شود و در واقع اپلیکیشنهای مشاوره آنلاین پزشکی یکی دیگر از بازوهای توسعه سلامت در جامعه هستند که در پی بهبود عملکردشان، استانداردهای سلامت در جامعه را با رشد بیشتری مواجه میکنند.
پلتفرمهای حوزه سلامت دیجیتال اگر شاخصها و استانداردهای جهانی در این حوزه را مورد توجه بیشتری قرار دهند به طور قطع نتیجه نهایی هم مطلوبتر خواهد بود.
/روابط عمومی دکترساینا/