فضای مجازی جایگزین کتاب و کتابخوانی شده است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، بی اقبالی و سردی نسبت به کتاب و کتابخوانی خاصه میان جوانان از ابعاد و عوامل بسیاری برخوردار است. هر کوششی در این میان برای شناسایی این عوامل، گشاینده راهی خواهد شد که بتوان چاره های موثری برای رشد کتابخوانی جست و جو کرد. مهم آن است که نباید جامعه فکری و روشنفکری سپر بیندازد و از چاره جویی عقب بنشیند.

جوانی که غرق در بازی های رایانه ای و رسانه هایی مانند وایبر و واتس آپ و امثال آن است و کارش در کاربرد این وسایل از تفریح و سرگرمی فراتر می رود و به نوعی از اعتیاد و دلبستگی و اشتغال دائم بدل می شود، دیگر یک کاربر عادی محسوب نمی شود. چنین فردی در جبر و چنبره رسانه های مجازی اسیر می شود و منطق آنها ذهن مصرف کننده را شکل می دهد.

سرعت خواهی و تنوع طلبی ذهن کاربر، قدرت تخیل و توان بازسازی استدلال و دنبال کردن یک موضوع منسجم در زمانی نسبتا بلند را دچار رکود و فرسایش می کند. کاربر معتاد به تجهیزات و رسانه های دیجیتالی در برابر رسانه کتاب تنگ حوصله است و کتاب برایش جذاب نیست.

اگر چنین شخصی مجبور به تحمل فضایی مانند رسانه کتاب باشد، دچار خواب آلودگی و خمیازه می شود. یعنی ارتباطش با محیط کتاب قطع می شود.

معاون کتابخانه ملی ایران در این زمینه گفت: فواید کتابخوانی از تمدن های بشری گذشته تا به امروز مطرح بوده است و چالش مهمی که امروزه با آن مواجه هستیم بحث تکنولوژی های جدید و فضاهای مجازی است.

غلامرضا امیرخانی ادامه داد: فضاهای مجازی جانشین کتاب ها شده اند وبا ورود به قرن جدید و آمدن گوشی ها و سایر لوازم دیجیتال، بشر از سمت کتاب و مطالعه روی برگردانده است و استفاده از اینترنت مهمترین علت کاهش سرانه مطالعه در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است.

وی افزود: امروزه افراد با ورود به اینترنت با انبوهی از اطلاعات و در واقع انفجار اطلاعات روبرو می شوند و این انبوه اطلاعات باعث می شود انتخاب برای فرد سخت شود و تعمق لازم و کافی را نداشته باشد.

عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: امروز اطلاعات ما را هدایت می کنند و با خود پیش می برند و افراد خیلی انتخاب ندارند در واقع اطلاعات متنوعی جلو چشم خواننده رژه می رود.

معاونت کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی اعتیاد آور است و اطلاعات را به شکل یک قاب و فریم در اختیار افراد می گذارد و منسجم و هدف دار نیست.

وی ادامه داد: در سیستم سنتی کتابخوانی فرد انتخاب می کند و سپس در کتابخانه ها به دنبال کتاب مورد نظر می گردد و در این مسیر اطلاعاتی را به دست می آورد که با تعمق بیشتری همراه است.

امیرخانی در پایان تأکید کرد: باید تدابیر کلی اندیشیده شود تا سنت کتاب و کتابخوانی به فراموشی سپرده نشود و فرهنگ کتابخوانی بیش از پیش ترویج یابد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول