مهم‌ترین امکانات کافه‌بازار برای توسعه‌دهندگان طی سال ۲۰۲۱

مجازیست–این اپ‌استور اندرویدی در طول یک سال اخیر خدمات خود به توسعه‌دهندگان را بهبود و گسترش داده است که در این گزارش مروری بر اقدامات بازار در این زمینه خواهیم داشت. همچنین از زبان مدیر محصول تیم تجربه توسعه‌دهندگان از امکانات جدیدی که این فروشگاه قصد دارد در آینده از آنها رونمایی کند مطلع خواهیم شد.

بازار در یک سال اخیر
۱. رهانش تدریجی (Staged Rollout)
دی ماه سال ۹۹ کافه‌ بازار امکان رهانش تدریجی را برای توسعه‌دهندگان خود آغاز کرد. با استفاده از این ابزار، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌روزرسانی برنامه و بازی خود را به تدریج و ابتدا برای درصد مشخصی از کاربران ارائه دهند و پس از گرفتن بازخورد از آنان و انجام اصلاحات لازم، در نهایت به‌روزرسانی را در اختیار همه کاربران خود قرار دهند.
۲. بارگذاری چند بسته در یک رهانش (Device Specifications)
از بهمن ماه سال گذشته با ایجاد امکان بارگذاری چند بسته در یک رهانش توسعه‌دهندگان می‌توانند بسته‌هایی با پیکربندی‌های متفاوت از برنامه خود را در یک رهانش بارگذاری کنند. با استفاده از این قابلیت، کاربران هنگام نصب به صورت خودکار سازگارترین برنامه با نسخه SDK و معماری پردازنده دستگاه خود را دریافت و به برنامه دسترسی پیدا می‌کنند.
۳. کاهش سهم بازار
پایان سال گذشته، سهم بازار از فروش اولین یک میلیارد تومان توسعه‌دهنده از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت. طبق این تصمیم اگر توسعه‌دهنده‌ای فروش بیشتری از یک میلیارد تومان در سال داشت کمیسیون کافه‌ بازار برای مابقی درآمد آن توسعه‌دهنده مانند شرایط فعلی یعنی ۳۰ درصد محاسبه می‌شود.
۴. سرویس بوف
با استفاده از سرویس بوف، توسعه‌دهندگان از نقشه راه پیشخوان باخبر می‌شوند و می‌توانند قابلیت‌ها و امکانات موردنظر خود را به صورت مستقیم درخواست بدهند و همچنین مشکلات را نیز گزارش دهند. این سرویس اسفند ۹۹ راه‌اندازی شد.
۵. فایل‌های پیوست برنامه (OBB)
اولین امکان جدید کافه‌ بازار برای توسعه‌دهندگان در سال ۱۴۰۰ استفاده از فایل‌های پیوست (OBB) بود. با استفاده از این امکان توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام به‌روزرسانی، برای هر بسته از برنامه‌ خود، دو فایل حجیم OBB بارگذاری کنند.
۶. انتشار برنامه Trusted Web Application
با فعال شدن امکان انتشار برنامه TWA در خرداد ماه سال جاری، توسعه‌دهندگان می‌توانند بار رعایت پروتکل TWA، برنامه‌های Web View و PWA را در بازار منتشر کنند. این پروتکل با نمایش یک مرورگر کروم تمام صفحه در فضای برنامه، امکان استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات کروم را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
۷. پشتیبانی از App Bundle
تیرماه امسال انتشار برنامه با فرمت اپ‌باندل (aab) فراهم شد. توسعه‌دهندگان با این فرمت جدید می‌توانند برنامه خود را با سرعت بیشتری توسعه دهند و در هزینه ساخت آن صرفه‌جویی کنند.
۸. به‌روزرسانی وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان
همزمان با پشتیبانی از اپ‌باندل، وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان بازار نیز به‌روزرسانی شد. این به‌روزرسانی بازطراحی و ارتقا رابط کاربری وب‌سایت، به‌روزرسانی محتوای مستندات و افزودن دسته‌بندی‌ها و مستندات جدید را شامل می‌شد. علاوه بر این، فهرست پیشخان توسعه‌دهندگان نیز بازطراحی شد و رابط کاربری آن بهبود پیدا کرد.
۹. سرویس اشتراک
به‌روزرسانی سرویس اشتراک کافه‌ بازار در شهریورماه بازه‌های زمانی متنوع‌تری از جمله ۶۰ روزه، ۹۰ روزه، ۱۸۰ روزه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد. همچنین بازگرداندن حق اشتراک کاربران، خرید مجدد اشتراک از بازار من و امکان اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد اتمام انقضای اشتراک از دیگر ویژگی‌های سرویس جدید اشتراک بازار است.
۱۰. راهنمای بازی‌های و برنامه‌های برگزیده
با استفاده از راهنمای بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده در بازار که آبان ماه منتشر شد توسعه‌دهندگان می‌توانند لیست‌های مختلف برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده در صفحات بازار، فرایندهای سیتسمی و غیرسیستمی انتخاب برگزیده‌ها و معیارهای لازم برای برگزیده شدن در بازار آشنا شوند.
۱۱. ای‌پی‌آی پیشخان توسعه‌دهندگان بازار
استفاده از API پیشخان نیز یکی دیگر از سرویس‌هایی بود که آبان ماه معرفی شد. با استفاده از این قابلیت، توسعه‌دهندگان دیگر برای انجام برحی از امور مدیریت برنامه و بازی خود نیازی به مراجعه به رابط کاربری پیشخان ندارند.
بازار در آینده
محمد تکلو، مدیر محصول تیم تجربه توسعه‌دهندگان بازار از پیاده‌سازی قابلیت‌ها و امکانات جدیدی در آینده نزدیک خبر می‌دهد:
  • امکان AB Test ازجمله قابلیت‌های جدیدی است که به‌زودی در بازار از آن پشتیبانی خواهیم کرد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این امکان می‌توانند روی اجزای کلیدی صفحه جزئیات برنامه‌ی خود، از جمله اسکرین‌شات‌ها و توضیحات برنامه، AB Test اجرا کنند.
  • قابلیت AB Test به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا نرخ تبدیل بازدید به نصب را در برنامه خود افزایش بدهند.
  • بهبود فرایند ایجاد برنامه» در پیشخان توسعه‌دهندگان از دیگر به‌روزرسانی‌های آینده‌ بازار خواهد بود.
  • با توجه به اینکه این بهبود با درنظرگرفتن بازخوردهای توسعه‌دهندگان صورت گرفته است، فرایند ایجاد برنامه در پیشخان به ‌زودی دچار تغییراتی خواهد شد. این اصلاحات با هدف بهبود تجربه‌ی کاربری صورت خواهد گرفت. به‌عبارت‌دیگر، قصد داریم توسعه‌دهندگان فرایند ایجاد برنامه در پیشخان را بدون هرگونه ابهام و به‌آسانی طی کنند.
  • ما در بازار همواره در تلاش برای بهبود آمار خود و ارائه‌ی آمارهای مورد نیاز به توسعه‌دهندگان هستیم. در راستای تحقق این هدف، به ‌زودی آمار conversion بازدید به نصب صفحه‌ برنامه و داده‌های دموگرافیک، مانند توزیع سن، جنسیت و موقعیت کاربران را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهیم داد. توسعه‌دهندگان با دیده‌بانی و ارزیابی پیوسته‌ی این داده‌‌ها می‌توانند تصمیم‌‌های دقیق‌تری برای ارتقا محصول خود بگیرند.

/ روابط عمومی کافه‌ بازار/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول