احسان‌بخش:وبلاگ باید بتواند تولید محتوا داشته باشد

رسانه وبلاگ- مدير روابط عمومي دفتر توسعه وبلاگ ديني معتقد است:«امروزه اشتياق وبلاگ‌نويسان براي روزمره نويسي بيشتر شده، اما کمتر شاهد روزانه‌نويسي در وبلاگ‌ها هستيم، چراكه با ظهور پايگاه‌هاي وب 2 همچون توييتر و فرندفيد ابزار مناسبي براي نوشتن خاطرات در اختيار وبلاگ نويسان قرار داده شده است.»

حامد احسان‌بخش در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد:«اين که چرا وبلاگ‌نويسان به سمت روزمره‌نويسي روي آورده‌اند مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد که از جمله آن همين امکانات روزانه‌نويسي است که در اختيار وبلاگ‌نويس قرار گرفته است. امکاناتي هم چون پايگاه‌هاي وب 2 و اخيرا نيز سرويس وبلاگ‌ها باکسي با عنوان يادداشت‌هاي روزانه در قالب قرار مي‌دهند که مستقل از يادداشت‌هاي اصلي وبلاگ است و خود زمينه‌ساز روزانه‌نويسي مي‌شود.»

اين وبلاگ‌نويس با اشاره به جذاب بودن اينگونه يادداشت‌ها براي مخاطب، افزود:«انسان‌ها ذاتا کنجکاو هستند و برايشان جذاب است به دفتر خاطرات ديگران سرک بکشند. ضمن اينکه اين روزانه‌نويسي دسته‌بندي خاصي ندارد و بنابراين هر مخاطبي مي‌تواند از آن استفاده کنند و همين استقبال گسترده ازاين مطالب باعث تشويق نويسنده براي نوشتن خاطرات است.»

به گفته وي، هرچند وبلاگ فارسي جايگاه نسبتا خوبي در بين ديگر زبان‌ها دارد، اما از نظر کيفي چنگي به دل نمي زند و اين مساله را مي‌توان از وبلاگ‌هاي برگزيده مسابقات و جشنواره‌هاي وبلاگي مشاهده کرد. احسان‌بخش خاطرنشان كرد:«چه بهتر اگر امکان اين بود که از همه وبلاگ‌نويسان اين سوال پرسيده مي‌شد که تعريف وبلاگ از نظر آنها چيست كه به نظر مي‌رسد بسياري از وبلاگ‌نويسان يا تعريفي از وبلاگ نمي‌دانند يا ذهنيتشان نسبت به اين پديده يک چيز ديگري است.»

وي با اشاره به نهادينه نشدن فرهنگ پديده وبلاگ در ايران، اظهار كرد:«وبلاگ هم هم چون بسياري از پديده‌هاي ديگر، قبل از اينکه فرهنگ و کارکردش به دست ما برسد خودش را در اختيارمان گذاشتند. اکنون پس از گذشت بيش از هشت سال از ورود وبلاگ، درج مطالب ديگران بدون ذکر منبع بسيار رواج دارد. هنوز نظرات زرد که حاوي جمله ي معروف ” جالب بود. به وبلاگ من هم سر بزن و نظر يادت نره” رواج شديدي دارد.»

احسان‌بخش ادامه داد:«هنوز وبلاگ‌نويساني که هر مطلبي مطابق ميلشان نباشد، شديدترين نظرات توهين‌آميز را بدون نام خود براي نويسنده وبلاگ مي‌گذارند، زياد به چشم مي‌خورد. حتي همين که مدير يک سرويس وبلاگ خود را پاسخگوي کاربرش نمي‌داند و معتقد است چون اين سرويس رايگان در اختيار وبلاگ‌نويس قرار داده شده، ديگر مسووليتي در قبال پاسخ به کاربر ندارد و بسياري از موارد ديگر نوعي بي‌فرهنگي ما در اين زمينه وبلاگ را مي‌رساند.»

وي تاكيد كرد:«کسي که قرار است وبلاگ بنويسد بايد بسته به نوع وبلاگش با تلفيقي از علوم گوناگون آشنا باشد. بايد با نويسندگي، روانشناسي، خبرنگاري، هنر، ارتباطات و حتي ويراستاري آشنا باشد. بايد کارگاه‌هاي آموزشي حقيقي و مجازي براي وبلاگ‌نويسان داير شود و برخي آموزش‌هاي کليدي در طي چند جلسه به آنها داده شود تا کيفيت وبلاگ‌نويسي از اين حالت بيرون بيايد.»

مدير روابط عمومي دفتر توسعه وبلاگ ديني با اشاره به مشكل به‌روز نشدن و عدم انتشار مستمر مطالب در وبلاگ‌ها گفت:«شايد مهمترين دليل اين مساله علاقه شديد ما به نوشتن است. اگر ما به جاي اين همه عطش براي نوشتن مطالبي که بعضا حرف‌هاي بدون محتواست، مي‌خوانديم، مي‌شنيديم و فکر مي‌کرديم، الان شاهد تعطيلي وبلاگ‌ها نبوديم.»

وي تصريح كرد:«وبلاگ بايد بتواند توليد محتوا داشته باشد. البته اين عدم مطالعه و تفکر مخصوص قشر وبلاگ‌نويس نيست و گريبان گير همه جوانان است. سرانه فروش و مطالعه در کشور پايين است. موارد ديگر سرعت پايين اينترنت در ايران، ديد نامناسب خانواده‌ها نسبت به اينترنت و جذابيت‌هاي ديگر اينترنت نسبت به وبلاگ است که موجب مي‌شود بعد از مدتي وبلاگ‌نويس به آن سمت کشيده شود و وبلاگ برايش تکراري شود. عدم بازديد و استقبال از وبلاگ‌ها هم موجب بي‌رغبتي نويسنده و عدم انتشار مستمر مطالب مي‌شود.»

احسان‌بخش يادآور شد:«تحقيقاتي که در زمينه اهداف وبلاگ‌نويسي صورت گرفته، چهار انگيزه اصلي را مطرح مي‌کند. انگيزه بيان خويشتن، انگيزه نقد و پيگيري مسائل اجتماعي و سياسي، انگيزه تفريح و سرگرمي و انگيزه حرفه‌اي و شغلي.»

وي گفت:«انگيزه‌هاي نقد و پيگيري مسائل سياسي اجتماعي معمولا با شروع بحث انتخابات و ديگر مسائل سياسي اجتماعي افزايش پيدا مي‌کند که هم‌اکنون شاهد آن هستيم. در مورد وبلاگ‌نويساني که با انگيزه تفريح و سرگرمي وارد اين فضا مي‌شوند بايد گفت اين هدف کمرنگ‌تر شده است. زيرا باتوجه به سيل عظيم جذابيت‌هايي که در اينترنت موجود است کمتر کسي پيدا مي‌شود که وبلاگ برايش جنبه تفريح و سرگرمي داشته باشد. انگيزه حرفه‌اي و شغلي هم ارتقا پيدا کرد.»

به گفته وي اين روزها وبلاگ و وبلاگ‌نويسي تا حد زيادي توانسته است جاي خود را در بين مسوولان و قشرهاي مختلف مردم باز کند. احسان‌بخش همچنين گفت:«در زمينه بيان خويشتن نيز به نظر مي‌رسد اين انگيزه تا حدي رو به افول داشته است، چراکه وبلاگ‌نويسي مي‌تواند به اين مهم دست پيدا کند که اصول و قواعد وبلاگ‌نويسي را بداند و متاسفانه ما نه فرهنگ وبلاگ‌نويسي را به صورت کامل داريم و نه هنر و علم آن را.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول