شبگویه‌های ایمان

در وبلاگ ها- همیشه در پسِ هر صدای دلنشین خواننده و موسیقی دلنواز ترانه‌ای، احساسی شاعرانه و قلمی ماهرانه قرار دارد که ناشناخته می‌سراید. شاعری که متاسفانه در بسیاری از موارد اشعار و ترانه‌هایش بیشتر از نام او شناخته شده است. گرچه خوشبختانه شاعران و ترانه‌سرایان از آن دست هنرمندانی‌اند که با دنیای وب غریبه نیستند و هر وقت اراده کنی می‌توانی به کلبه‌های ساده‌‌شان سر بزنی تا تو را به آرمان‌شهر خود ببرند.

“اهورا ایمان” از ترانه‌سرایانی است که پیش‌تر شاهکارهای ادبی اش را شنیده‌ایم و بسیاری از ابیاتش را زمزمه کرده‌ایم. او از اسفند 85 “شبگویه” را دفتری مجازی از دلدادگی‌های شاعرانه‌اش قرار داد. شاهکارهایی که شاید هیچ وقت گرد تکرار بر خود نگیرند :

سلام ای غروب غریبانه دل
سلام ای طلوع سحرگاه رفتن
سلام ای غم لحظه های جدایی
خداحافظ ای شعر شب‌های روشن

“شبگویه” قالبی ساده دارد و جز تصویر کوچکی از شاعر، هیچ توضیح دیگری به خود نگرفته است. بازیدهای روزانه و کامنت‌های پر تعداد این وبلاگ نشان می‌دهد که اگرچه بروز رسانی با فاصله‌ زمانی صورت می‌گیرد اما از مخاطبان آن کاسته نشده است. ایمان تا چندی پیش به همراه تعداد دیگری از بزرگان ادبیات، همچون محمدعلي بهمني و عبدالجبار كاكايي در شورای شعر وزارت ارشاد فعالیت می‌کردند که بنا به مشکلاتی از این سمت کناره‌گیری کردند.

“شبگویه” در مواردی هم نقش فیلمی از پشت صحنه سرودن‌ها را بازی می‌کند که مخاطب را با زیر و بم آن آشنا می‌کند: «اواخر اسفند هشتاد و چهار بود که آقای کهن دیری به پیشنهاد آقای اصفهانی ترانه‌ سریال وفا رو سپرد به من. فکر کنم کمتر از سه روز وقت داشتیم. نه برای سرودن که برای همه چیز. از سرودن گرفته تا تنظیم و ضبط و اجرا. داستان سریال رو از آقای اصفهانی شنیدم و علیرضا هم که قسمتی از آهنگ رو ساخته بود. اونجا رو که میگه “گفتی از روز سفر…” خلاصه تو اون فرصت انجام دادن همه‌ی این مراحل یه جورایی غیر ممکن بود که نمی دونم چی شد که شد…»

این خاطره آن وقت جذاب‌تر خواهد شد که بدل به ترانه‌ای با صدای محمد اصفهانی شود:

عشق است و آتش و خون
داغ است و دردِ دوری
کی می توان نگفتن
کی می توان صبوری

در حاشیه‌ وبلاگ “اهورا ایمان” به تعدادی از گفت و گوهای او با رسانه‌های دیگر دعوت شده‌اید که فرصت این را خواهید یافت تا با نظرات او بیشتر آشنا شوید. هم اکنون که این گزارش تنظیم می شود، 34 پست در وبلاگش به ثبت رسیده است که آخرین پست وبلاگش با عنوان «به عشق تو» است که در تاریخ 14 آبان ۱۳۸۷ ارسال شده است.
انتهای پیام/.

محمدهادی فکری؛
وبلاگ نیوز

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول