تحلیلی بر خروش وبلاگی غزه؛ از صفر تا 100

خروش وبلاگی غزهحرکت های وبلاگی- “خروش وبلاگی غزه” نام حرکتی بود که جمعی از وبلاگ نویسان فارسی در حمایت از مردم غزه در جنگ 22 روزه اسراییل، به راه انداخته بودند. با علم به موثر بودن حرکت های وبلاگی، آیا خروش وبلاگی غزه یک حرکت خوب و منسجم بود؟

مسلما حرکت های وبلاگی که به “موج وبلاگی” معروفند، نشان از پویایی جوامع مجازی و وبلاگی دارد. در این میان با شروع حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، وبلاگ نویسان فارسی به جای اختیار سکوت، با حرکت های مختلف و با به روز رسانی وبلاگ هایشان، نسبت به تمامیت طلبی اسراییل مواضع مختلفی را اتخاذ کردند. نگاهی به آغاز “خروش وبلاگی غزه” و روند حرکت آن در 22 روز جنگ می تواند فرصت خوبی باشد تا پس از پایان یک حرکت بزرگ، نقایص آن را برطرف کنیم و خود را برای حرکت های بعدی آماده تر سازیم.

شروع با یک فراخوان
سوم آذرماه 87، تاریخی است که نخستین فراخوان از وبلاگستان فارسی نسبت به فجایع انسانی در غزه در وبلاگ نیوز منتشر می شود. سایت خبری وبلاگ نیوز با انتشار گزارشی از موج وبلاگی غزه در سال گذشته، از وبلاگ نویسان متعهد فارسی می خواهد که نسبت به این فاجعه جهانی ساکت ننشسته و وبلاگ های خود را طی یک حرکت منسجم به روز کنند.

این درخواست پس از 3 روز، در تاریخ 6 آذرماه توسط امین صبحی، مدیر وبلاگ “دلم گرفت ای همنفس” اجابت می شود و این وبلاگ، میزبان مطالب ثبت شده در وبلاگستان شد. یعنی قرار شد لینک های مطالبی که در این زمینه نگاشته می شود، در این وبلاگ تجمیع شوند.

این نقطه شروعی بر “خروش وبلاگی غزه” بود. گرچه قبل از این هم حرکت هایی توسط برخی وبلاگ نویسان آغاز شده بود، اما حرکت اخیر توانست با پشتیبانی سایت های خبری به خصوص خبرگزاری فارس و خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) فراگیرتر عمل کند.

مجامع وبلاگی می آیند
“کانون وبلاگ نویسان مذهبی” نخستین مجمع وبلاگی بود که به صورت رسمی و با قرار دادن لینک های ویژه در قسمت اخبار خود، حمایت خود را از خروش وبلاگی غزه اعلام کرد.

پس از آن “مجمع وبلاگ نویسان مسلمان” با صدور بیانیه ای وبلاگ نویسان را به به روزرسانی وبلاگ های خود در این زمینه دعوت کرد. طراحی لوگوهای سه گوش حمایتی از دیگر فعالیت های مجمع وبلاگ نویسان مسلمان در جریان این حرکت وبلاگی بود.

“دفتر توسعه وبلاگ دینی” تشکل وبلاگی بعدی بود که با انتشار یک بیانیه و تقدیر از امین صبحی، بلاگر وبلاگ دلم گرفت ای همنفس و تقی دژاکام، روزنامه نگار روزنامه کیهان از طراحی و اجرای این حرکت وبلاگی تشکر و قدردانی کرد.

حمایت همه جانبه “پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی” و قرار دادن قسمتی خاص به منظور جمع آوری پست های وبلاگی این خروش، از دیگر تحرکات مجامع وبلاگی در این حرکت وبلاگی بود.

هم چنین خبر رسانی خوب و چند زبانه توسط جمعیت حامیان مقاومت اسلامی(الحماه) باعث شده بود که وبلاگ نویسان درگیر این خروش، از کورس اخبار داغ عقب نمانند.

در این میان خروش وبلاگی غزه با حرکت خوبی پیش می رفت. تا جایی که تا تاریخ 21آذر ماه بیش از 450 پست در وبلاگ امین صبحی لینک شدند.

بمب گوگلی غزه، گام بعدی
“بمب گوگلی غزه” نام صفحه ای بود که از تاریخ 23 آذرماه توسط چند وبلاگ نویس در دسترس کاربران فضای مجازی قرار گرفت. قرار بر این شد که وبلاگ نویسان با لینک کردن این صفحه، در زمانی کوتاه رتبه آن را در جست و جوهای گوگل بالا ببرند تا پیام وبلاگ نویسان ایرانی به گوش تمامی مردم دنیا برسد.

این حرکت با حمایت خوب برخی از وبلاگ نویسان فارسی مواجه شد و اکنون که این حرکت پایان یافته است، رتبه این صفحه در سایت گوگل به رقم 4 رسیده است.

حضور وبلاگ نویسان در فضای حقیقی
حضور وبلاگ نویسان در فضای حقیقی، با تجمع در برابر دفتر حافظ منافع مصر آغاز شد. پس از آن با فراخوان مجمع وبلاگ نویسان مسلمان مبنی بر شرکت وبلاگ نویسان در فرودگاه بین المللی مهرآباد، این حضور حالت جدی تری را به خود گرفت.

حضور برخی از بلاگرهای فارسی در فرودگاه بین المللی مهرآباد و به روز رسانی وبلاگ “مقصد پرواز:غزه” توسط آن ها یکی از حرکت هایی بود که در فضای وبلاگستان نسبتا تاثیر گذار بود.

حرکت های دیگر
در این میان برخی از وبلاگ نویسان با طراحی حرکت های ابتکاری، سعی داشتند در این خروش نقش پررنگ تری را ایفا کنند. راهپیمایی وبلاگی وبلاگ نویسان، ختم قرآن توسط جمعیت وبلاگ نویسان حامیان مقاومت اسلامی، درخواست ارسال ایمیل به سران رژیم صهونیستی، پیشنهاد تشکیل جبهه متحد وبلاگ نویسان، مسابقه وبلاگی نامه به کودکان غزه و چند حرکت دیگر، از جمله حرکات برخی از وبلاگ نویسان در این زمینه بوده است.

خروش وبلاگی غزه؛ ضعیف یا قوی؟
حال که خروش وبلاگی غزه پایان یافته است و بیش از 500 پست در وبلاگ “دلم گرفت ای همنفس” و بیش از 770 وبلاگ در “پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی” لینک شده اند، می توان نگاهی دقیق تر به آن چه گذشت انداخت.

“خروش وبلاگی غزه” نسبت به حرکات قبلی وبلاگ نویسان، از اتحاد و انسجام نسبی بیش تری برخوردار بود. به طوری که حمایت مجامع وبلاگی و خبرگزاری ها از این حرکت باعث شد که بازتاب این حرکت به گوش جهانیان نیز برسد. اما آیا در واقع “خروش وبلاگی غزه” همین 500 پستی است که لینک شده است؟

در حرکت های وبلاگی این چنینی، چند مشکل در نظر بسیار بزرگ می نماید. عدم وجود رصد قوی در وبلاگستان یکی از این مشکل هاست. مسلما تعداد پست های ارسالی در وبلاگستان میلیونی فارسی بیش از این ها بوده است. اما بسنده کردن به اعلام وبلاگ ها نسبت به نوشتن در این موضوع، باعث می شود که بسیاری از پست های وبلاگ های مختلف، از دیده بانیان این حرکت پنهان بماند.

اما بسیاری از پست های دیگر هم رصد شدند، ولی به دلیل خطوط های سیاسی و ارزشی، نامی از آنان در خروش وبلاگی غزه برده نشد. به نظر می رسد بهتر است در این شرایط به منظور همه گیر کردن حرکت و دادن یک دید جامع به وبلاگ نویسان درگیر در این حرکت، تمامی وبلاگ نویسان -اعم از مخالف و موافق- در این حرکات شرکت داده شوند تا ضمن مقبولیت این خروش در قسمت بیش تری از وبلاگستان فارسی، آمار دقیق تری از وبلاگ نویسان حساس به شرایط بیرونی به دست آید.

با وجود یک رصد قوی و دیدی گسترده تر و همه جانبه تر، می توان پیشنهاد کرد که از این پس، پست های ارسال شده در حرکت های وبلاگی مختلف -همانند خیلی حرکت های دیگر- در یک وبلاگ مشخص تجمیع شوند تا امکان دسترسی به آن ها در هر زمان ممکن و میسور باشد.

مشکل دیگر موجود و مشهود در خروش وبلاگی غزه، عدم وجود پست های تحلیلی و قوی در وبلاگستان فارسی بود. به نحوی که اغلب پست های وبلاگ نویسان به کپی خبر خروش از وبلاگ نیوز و یا خبرگزاری فارس بسنده می کردند. دیگر مطالب هم بعضا احساسی یا دل نوشته و ادبی بود و کم تر با پستی برخورد می کردیم که بتوان آن را به عنوان یک پست تحلیلی-وبلاگی پذیرفت. در این بین نقش مجامع وبلاگی در تزریق محتوا و آگاه سازی وبلاگ نویسان خود را هر چه بیش تر نشان می دهد.

با تمام این تفاسیر و نقدهای وارده، “خروش وبلاگی غزه” یک حرکت نسبتا خوب و منسجم بود که می تواند تجربه خوبی برای وبلاگستان فارسی باشد تا در حرکات دیگر دقیق تر، سنجیده تر و متحدتر عمل کند تا در مقابل دشمنان خارجی بتوانیم یکرنگ تر حضور پیدا کنیم و به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر “اتحاد ملی” جامه عمل بپوشانیم.
انتهای پیام/.

پیوند مرتبط: تمامی اخبار مربوط به خروش وبلاگی غزه را در این جا ببینید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول