درباره “دا”؛ كتابي در وبلاگستان

دادر وبلاگ ها- كتاب «دا» آنقدر شناخته شده است كه محض آغاز عمليات جستجو در سرويس گوگل در دنياي مجازي شما با نزديك به پنج هزار مطلب شمار خبر، گزارش، مصاحبه و يادداشت در جهان اينترنت روبه رو مي‌شويم.

جدا از آنچه در خبرگزاري‌هاي رسمي و شناخته شده در مورد كتاب «دا» منتشر شده، بسياري از وبلاگ‌هاي شخصي، سايت‌هاي خبري، وب‌سايت‌هاي شخصي و گروهي و فروشگاه‌هاي اينترنتي هم از كتاب «دا» غافل نشدند و با اظهار نظر در مورد اين كتاب اعلام حضور كردند.

حتي كافي است به جاي عبارت كتاب «دا»، عبارت «كتاب د» را وارد كنيد، آن وقت است كه موتورهاي جستجو هر آنچه كه راجع به «دا» در جهان مجازي است را براي شما رديف مي‌كند. اما سواي آنچه كه توسط خبرگزاري‌هاي رسمي و شناخته شده در مورد كتاب «دا» منتشر شده كه بيشتر آن‌ها مربوط به خبر و گزارش از مراسم‌ها و نشست‌هاي نقد و بررسي باشد كه درمورد اين كتاب برگزار شده‌اند، بسياري از وبلاگ‌هاي شخصي، سايت‌هاي خبري، وب‌سايت‌هاي شخصي و گروهي و فروشگاه‌هاي اينترنتي هم از كتاب «دا» غافل نشدند و با اظهار نظر در مورد اين كتاب اعلام حضور كردند.

وبلاگ كتاب «‌دا‌» شايد يكي از مهم‌ترين آن‌ها باشد. وبلاگي كه نه توسط ناشر كتاب و نه توسط نويسنده و راوي آن و نه هيچ يك از دوستان و نزديكان آن‌ها ساخته شده است.

اين وبلاگ تيتر و مطلب يك خود را به نوشته پشت جلد كتاب همراه با تصويري از جلد آن اختصاص داده و در گوشواره سمت چپ يادداشت رخشان بني‌اعتماد درمورد كتاب «دا» همراه با عكس اين كارگردان قرار داده شده است و در ستون سمت چپ اخبار و گزارش‌هايي از كتاب منتشر شده است. اين وبلاگ بيش از آنكه به يك وبلاگ شبيه باشد به يك سايت خبري شباهت دارد.

وبلاگ ادبي ـ هنري “بي‌بي جان گوهر ” هم يادداشتي نسبتاً بلند درمورد اين كتاب نوشته است. نويسنده اين وبلاگ مطلب خود را اينگونه آغاز مي‌كند؛ “ين براي دومين بار است كه كتابي مي‌خوانم، كه آنقدر از لحاظ ذهني و عاطفي درگيرم كرده است كه خوابم پر است از كابوس‌هايي كه راوي در خواب و بيداري آن‌ها را ديده و ترسيم كرده است. “

او در ادامه اشاره مي‌كند كه اين كتاب را به توصيه برادرش خوانده است. توصيه‌اي كه او آن را اينگونه روايت مي‌كند، “اين كتاب را جناب اخوي پيشنهاد كرد با اين جمله كه بخوان ببين دختر بودن يعني چه؟ “

همچنين “فاطمه دهقان نيري ” هم در وبلاگ شخصي خود به نام “مهاجر ” مطلبي را با تيتر “تحت تأثير دا ” نوشته و در مطلب خود آورده است؛ “دا ” با روايتي بي‌طرفانه و واقع‌بينانه روايت شده و خواننده مي‌پذيرد آنچه را كه راوي با كلمات ساده و روان نگاشته‌ است؛راوي نظامي نبوده، مرد نبوده، مجبور نبوده بماند و مقاومت كند؛ خود خواسته، مانده و حالا هرآنچه را كه ديده و شنيده و عمل كرده، بر صفحه كتاب جاري ساخته تا خواننده هم بداند بر او چه گذشته و خود قضاوت كند؛ “دا ” انديشه ـ سياسي يا ايدئولوژي خاصي را به خورد خواننده نمي‌دهد. شعار نمي‌دهد. جبهه‌گيري نمي‌كند. فقط و فقط روايت مي‌كند. “

اينها تنها تعداد بسيار كمي و نمونه‌اي كوچك از حضور كتاب “دا ” در دنياي اينترنت بود. باشد كه كتاب‌هايي چون “دا ” بسيار نوشته شود و بسيار بهتر از “دا ” معرفي و بيشتر از آن خوانده شود.
انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول