کشف فضاهای جدید مجازی توسط حوزه علمیه قم

رسانه وبلاگ16رسانه وبلاگ- يك كارشناس دينی، فضای مجازی را عرصه‌ای نوظهور برای ابلاغ پيام‌های دينی و تبليغ اسلام دانست و حضور كمرنگ و ضعيف دستگاه‌های تبليغی دين همچون سازمان تبليغات اسلامی و حوزه‌های علميه را در اين عرصه، زمينه‌ساز هجمه فرهنگی عنوان كرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» حجت‌الاسلام سيدكريم آقاميری، مدير اداره اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و تبليغی مركز تبليغات اسلامی حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، فضای مجازی را محيطی جديد و نوظهور برای ابلاغ پيام‌های دينی و تبليغ اسلام دانست و گفت: معاونت فرهنگی تبليغی دفتر تبليغات حوزه علميه قم در بخش فناوری اطلاعات به شناسايی فضاهای جديد مجازی پرداخته است.

وی وبلاگ‌‌ها، سايت‌ها، يوتيوب و انجمن‌ها را به عنوان پايگاه‌های اشاعه و تبليغ دين در فضای مجازی برشمرد و گفت: يكی از فضاهای مجازی گسترده وبلاگ‌ها است كه قابليت بالايی برای ماندگاری موضوعات دينی دارد.

آقاميری ادامه داد: هر كاربر با ارجاع به فضای مجازی و جستجوی مطلب امكان دسترسی آسان به موضوع و منبع را دارد و تعداد زيادی از ركورد‌های ارجاعی مجموعه اطلاعاتی كه در اختيار كاربر قرار می‌گيرد، مربوط به محتوای توليدی وبلاگ‌هاست.

وی در ادامه با اشاره به حجم كمی وبلاگ‌ها گفت: وبلاگ‌ به عنوان فضايی برای تبليغ دين در ميان قشر جوان محسوب می‌شود، اين در حالی است كه مراجعان اصلی وبلاگ‌ها را جوانان تشكيل می‌دهند و با توجه به نيازهای آنها می‌توان به تبليغ گسترده دين در فضايی زيبا و انعكاس پيام‌های غنی دينی براساس فراخور نيازهای مخاطب پرداخت.

مدير اداره اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و تبليغی مركز تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، پويا نبودن سايت‌ها را يكی از مشكلات اصلی اين حوزه در مقايسه با وبلاگ‌ها عنوان كرد و افزود: سايت‌ها دارای فضايی پايداراند اما مانند وبلاگ‌ها پويا نيستند و مؤسسات دينی در اين عرصه به صورت توليد محتوای خبری و تخصصی برای گروه‌های سنی مختلف حضور پيدا كرده‌اند.

آقاميری از ديگر حوزه‌های فضاهای مجازی به سايت‌هايی همچون يوتيوب‌ اشاره كرد و ادامه داد: اين فضا مملو از حضور جدی مخالفان دين، مذهب و نظام است كه به صورت تخريبی در حال فعاليت‌اند و حضور معاونت فرهنگی تبليغاتی حوزه علميه قم در اين عرصه ضروری است.

وی ادامه داد: از برنامه‌های دفتر تبليغات حوزه علميه قم می‌توان به شناسايی اين فضا و ارائه مجموع محصولات فرهنگی در راستای هدايت بشر و همچنين تنوير افكار مخاطبان، مبلغان و پيام‌رسانان دين نسبت به مسايل دينی در اين فضای آلوده‌ اشاره كرد.

آقاميری به حضور دفتر تبليغات حوزه علميه قم در انجمن‌های مجازی اشاره كرد و گفت: هم اكنون شاهد حضور پررنگ دفتر تبليغات و فعاليت متخصصان در چت‌روم‌ها و اتاق‌های گفتگو در اشاعه فرهنگ اسلامی هستيم.

وی رسالت تبليغ دين در فضای مجازی را متوجه متوليان فرهنگ و مذهب و كسانی كه عناوين مسئوليت‌های فرهنگی را در سازمان‌های رسمی دارا هستند دانست و ادامه داد: هر فردی كه علاقه و تعصب دينی دارد می‌تواند حرف خود را در اين فضا بزند و مسلماً در اين ميان رسالت تبليغ به طور رسمی بر عهده سازمان تبليغات اسلامی و مراكز مربوطه است.

وی با توجه به گسترش و توسعه فناوری جديد و افزايش مخاطبان در سراسر جهان بر ضرورت‌بخشی تبليغ دين در فضای مجازی تأكيد كرد و حضور حوزه‌های علميه و مراكز مربوطه را برای ارائه اطلاعات دينی و اسلامی مطابق با نيازهای مخاطبان در حوزه‌هايی همچون مراكز پژوهشی، علمی، دانشگاهی ضروری دانست.

آقاميری ناتو و كودتای فرهنگی را از پيامدهای حضور نداشتن حوزه‌های علميه در اين عرصه دانست و ادامه داد: اگر حوزه‌های علميه در اين فضا حضور پيدا نكنند، مسلماً فضا به ديگران تعلق پيدا می‌كند و اتفاقاتی همچون هجمه فرهنگی رخ می‌دهد، چنانكه مقام معظم رهبری هم فرمودند خالی كردن فضای دينی از طرف ما لازمه‌اش كشف و پيدا كردن و در اختيار ديگران قرار گرفتن، اين فضاست.

وی درباره عملكرد سازمان تبليغات اسلامی و حوزه علميه برای تبليغ دين در فضای مجازی بيان كرد: فرصت برای تبليغ دين در اين فضا زياد است چراكه عرصه‌ به اندازه‌ای گسترده است كه جای كار بسيار دارد، بنابراين در اين فضا هر چه بيشتر فعاليت شود، احساس نياز بيشتری درك می‌شود.

مدير اداره اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و تبليغی مركز تبليغات اسلامی حوزه علميه قم در پايان «شفاف نبودن» را از مهم‌ترين نقاط ضعف فضای مجازی در اين حوزه دانست و گفت: افرادی كه در اين فضا چشم‌بسته، بدون تمهيد و تعريف فرآيند و بدون آماده‌سازی نيروهای مناسب فعاليت می‌كنند، می‌توانند موجب تخريب دين شوند، بنابراين بايد مبلغان آگاه به ذائقه مخاطب برای ارائه محتوای مطلوب در اين حوزه گام بردارند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول