وبلاگ‌نويسي هم زبان دارد…

رسانه وبلاگیادداشت: مانند هرچيز ديگر در فضاي مجازي وبلاگ‌نويسي نيز زبان خاص خود را دارد كه به ياد داستن اين زبان شما را در داشتن يك وبلاگ خوب و پربازديد ياري مي‌كند.

Blog: صورت مختصر شده وبلاگ. یک سایت اینترنتی که حاوی نوشتجات، پیوند ها، یا تصاویری است که معمولا ً توسط یک فرد، و شخصا ً ارائه می شود.

To) blog): اداره کردن وبلاگ و تهیه ی محتویات آن.

Blogger: شخصی که یک وبلاگ را اداره می کند.

Blogosphere: وبلاگ ها، یا جامعه ی وبلاگ نویسی

Blogroll: فهرست پیوند های خارجی که در یک وبلاگ عرضه شده، که غالبا ً پیوند هایی به سایر وبلاگ ها بوده و عموما ً به صورت ستونی در صفحه اصلی قرار دارد. اغلب برابر است با “جامعه ی فرعی” وبلاگ نویسان که با هم ارتباط دوستی دارند.

Blogware: نرم افزاری که از آن برای راه اندازی وبلاگ استفاده می شود.

Comment spam: معادل پیام های مزاحم درپست الکترونیکی است. این پیام های مزاحم در غالب اظهار نظرهای تقلبی، سیلی از تبلیغات را روانه ی وبلاگ می سازند. این مشکلی جدی است که وبلاگ نویسان برای مقابله با آن و اجازه ورود ندادن به برخی کاربران یا ممنوع کردن بعضی نشانی ها در اظهار نظرات، نیاز به استفاده ازابزاری خاص دارند.

Content syndication: زمانی که وبلاگ نویس یا اداره کننده آن، محتوای وبلاگ و یا بخشی از آن را برای ارسال به وب سایت های دیگر آماده می کند.

Moblog: صورت مختصرشده mobile blog . وبلاگی است که می توان از راه دور، از طریق تلفن یا انواع کامپیوتر های جیبی، آن را روزآمد کرد.

Permalink: صورت مختصر شده  permanent link . نشانی اینترنتی هر یک از مطالبی که در وبلاگ آمده. این راهی آسان برای در دسترس داشتن پیوند ها ، حتی در صورتی که از سوی وبلاگ منتشر کننده آن در آرشیو قرار بگیرد، است.

Photoblog: وبلاگی که بیشتر از عکس و تصاویر تشکیل شده، و منظما ً و با رعایت ترتیب زمانی منتشر می شوند.

Podcasting: صورت مختصر شده ی iPod و broadcasting . پخش سمعی یا بصری مطالبی در وبلاگ، با فرمت فشرده جهت دستگاه های دیجیتالی.

Post: نوشتجاتی که در وبلاگ ارائه می شود. این نوشتجات، اعم از پیام ها یا مطالب خبری، عکس و تصویر ، و یا تنها یک پیوند است. این مطالب معمولا ً کوتاه و مختصر بوده و دارای پیوند های خارجی هستند، به طوری که کاربران می توانند نظرات خود را در مورد آن درج کنند.

(Really Simple Syndication(RSS: شیوه ایست برای دسترسی به تازه ترین مطالب درج شده در وب سایت، و از آن جا که کاربران را از روزآمد شدن وبلاگ های مورد علاقه شان خبر دار می کند، برای وبلاگ ها به طور اخص بسیار مناسب است. از این طریق، امکان انتشار به طور همزمان هم وجود دارد و به سایروب سایت ها (به سهولت و به طور اتوماتیک) فرصت می دهد بخشی از محتوا و یا تمامی سایت را باز تولید کنند. به سرعت، مخصوصا ً در وب سایت های رسانه ها انتشار می یابد.

RSS Aggregator: نرم افزار یا خدمات اینترنتی که برای وبلاگ نویس امکان خواندن RSS ، به خصوص تازه ترین آن ها در وبلاگ های مورد علاقه اش را ایجاد می کند. به آن ابزار خواندن یا فید خوان هم می گویند.

RSS Feed: فایل حاوی تازه ترین مطالب وبلاگ. آن را با RSS خوان می توان خواند و به محض این که وبلاگی روزآمد می شود، آن را نشان می دهد.

Trackback: سیستمی است که وبلاگ نویس از طریق آن درمی یابد چه کسانی مطالب را دیده ودر مورد آن نوشته یا به آن اضافه کرده اند.

Wiki: برگرفته از کلمه ی “ویکی ویکی” (سریع) در زبان هاوایی. منظور وب سایتی است که هر باز دید کننده ای می تواند آن را به سهولت و سرعت روزآمد کند. از این واژه به معنی ابزار مورد استفاده برای ایجاد یک ویکی هم استفاده می شود. وبلاگ و ویکی، علیرغم شباهت هایی که به یک دیگر دارند، دو چیز کاملا ً متفاوت هستند.

منبع: Pointblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول