تفسير به رأی بزرگترين آسيب وبلاگنويسی قرآنی است
رسانه وبلاگ- مشاور وبلاگنويسی قرآنی نمايشگاه قرآن كريم «تفسير به رأی» و «تفسير ذوقی» را بزرگترين آسيب موجود برای وبلاگنويسی قرآنی دانست و بر پرهيز وبلاگنويسان از تفسيرهای شخصی و بدون ادله مبتنی بر قواعد اصولی تفسير تأكيد كرد.
به گزارش «وبلاگ نیوز»، “جواد باقری”، كارشناش ارشد فقه و كلام اسلامی و مشاور وبلاگنويسی قرآنی در نمايشگاه قرآن در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره ظرفيتهای فضای سايبر به ويژه وبلاگنويسی برای فعاليتهای قرآنی گفت: تا قبل از اينكه به وبلاگنويسی رو بياورم سالی يك يا دو مطلب مینوشتم، اما بعد از اينكه وبلاگنويس شدم، بعد از 14 ماه، 1700 پست قرآنی داشتم كه بعضی از اين پستها در سطح كشور هم ممتاز و منحصر به فرد بود و بسياری از سايتها به آن لينك دادند.
وی ادامه داد: همين كه جايی باشد كه كاربر حرفهايش را بزند و مخاطب داشته باشد، موجب میشود كه فرد تشويق شود تا با انرژی بيشتری تلاش و فعاليت كند.
اين وبلاگنويس قرآنی افزود: نكته ديگر اين است كه گاهی شما برای اشاعه يك مطلب بايد دنبال روزنامه يا مجلهای خاص بگرديد تا مطلب خود را منتشر كنيد، اما در فضای مجازی، سرعت در انتشار مطلب به كاربر كمك میكند، علاوه بر اينكه در اين فضا مطلب ثبت میشود و با لينك دادن تكثير میشود.
وی تصريح كرد: وبلاگ امروزه كار يك روزنامه كوچك را انجام میدهد و اگر فردی وبلاگنويسی را به صورت حرفهای دنبال كند، در واقع در نقش يك روزنامهنگار حرفهای ظاهر شده است.
مشاور وبلاگنويسی قرآنی نمايشگاه قرآن «تفسير به رأی» و «تفسير ذوقی» را بزرگترين آسيب موجود برای وبلاگنويسی قرآنی دانست و تصريح كرد: در فعاليتهای قرآنی اگر انسان ادلهای برای تفسير قرآن داشته باشد، اما اين ادله مبتنی بر قواعد اصولی تفسير قرآن نباشد، میتواند به عنوان آسيبی برای وبلاگنويسی قرآنی به حساب آيد؛ بنابراين تفسير به رأی و تفسير ذوقی دامی است كه وبلاگنويس نبايد در آن بيفتد.
باقری در ارزيابی خود از فضای موجود وبلاگستان قرآنی و پاسخگويی به نياز كاربران در اين فضا اظهار كرد: زحمتهای بسياری در حوزه وبلاگستان قرآنی كشيده میشود و نيتها هم «خدايی» است، اما زمانی كه بخشی از اين فضا را مشاهده كردم، به اين رسيدم كه اگر مطالب قرآنی در قالبهای خاصی كه در ادامه آن را توضيح میدهم، ريخته شود، مخاطبان قرآنی چندين برابر میشوند.
وی در توضيح «قالبهای محتوا» برای وبلاگنويسی قرآنی گفت: اين قالبها عبارتند از: قالب پرسش داخلی، پرسش خارجی، داستانی، درد و درمان و منظومهای كه برای هر كدام توضيحاتی میدهم.
باقری در توضيح قالب «پرسش داخلی» و «پرسش خارجی» برای ارائه محتوای قرآنی در وبلاگ تشريح كرد: البته اين قالبها میتواند زير مجموعه داشته باشد، ما اگر آيات قرآن كريم را بررسی كنيم میبينيم كه حدود يك ششم آيات قرآن كريم با سؤال است كه معمولاً با ادات استفهام آغاز شده پاسخ هم درون آيات وجود دارد.
وی ادامه داد: در اين روش مرسوم است كه در آغاز بحث يك سؤال مطرح میشود؛ طرح سؤال، راهی برای كشاندن مخاطب به متن موضوع است؛ بنابراين در وبلاگنويسی قرآنی میتوان از اين روش؛ يعنی طرح سؤال برای نوشتن پستهای قرآنی استفاده كرد.
اين كارشناس ارشد فقه و كلام اسلامی در ادامه به تشريح «روش داستانی» پرداخت و افزود: در قرآن بيش از 300 داستان مطرح شده است و 1000 شأن نزول درباره آيات وجود دارد و اين داستانها برای تمام مراحل زندگی اعم از قبل تولد، تولد، جوانی، پيری، مرگ و يا درباره حالات انسانی اعم از غم، شادی و… نيز گفته شده است، اين داستانها موجب میشود كه مطلب در ذهن مخاطب ماندگار باشد، همچنان كه قصه و داستان در ذهن مخاطب ماندگار است.
وی يادآور شد: با استفاده از داستانهای قرآن، شأن نزولها، ادبيات داستانی معاصر و يا غير معاصر در وبلاگ، داستانی را برای مخاطب طرح میكنيم و با استفاده از داستان، مخاطب را به آيات قرآن يا تفسير آن پيوند میدهيم، البته اگر بخواهيم به صورت مستقيم اين مطلب را بگوييم مخاطب جذب نمیشود، اما با استفاده از داستان آن هم به صورت مختصر (چرا كه مخاطب به دنبال مطالب طولانی نمیرود)، میتوانيم پيام قرآنی را منتقل كنيم.
وی درباره روش «درد و درمان» نيز به خبرنگار ايكنا گفت: قرآن همواره خود را «شفاء» برای مسلمانان مطرح كرده است؛ قرآن در آيات اين كتاب به عنوان شفاء و هدايت مطرح شده است و وبلاگنويسان میتوانند در اين روش مرضهايی را كه قرآن برشمرده است استخراج كنند و روشهای درمان آن را نيز بيان كنند، البته اين روش به تسلط كاربر بر قرآن نيز نياز دارد.
باقری درباره دلايل ركود وبلاگنويسی قرآنی در فضای كنونی گفت: يكی از دلايل اين است كه ما محتوای قرآنی نداريم؛ منابع محتوای قرآنی ما مانند نرمافزارهای قرآنی قديمی است و پاسخگوی نياز كاربران نيست! اگر به طور مثال نرمافزارهای قرآنی، خوراك فكری را برای وبلاگنويسان فراهم كنند، میتوان شاهد بود كه وبلاگهای قرآنی با مطالب جديدی به روز شوند.
وی تأكيد كرد: بايد مطالب قرآنی در قالبهايی كه گفته شد، ارائه شود تا منتظر تحولات جديد و ارتقای سطح ويلاگنويسی قرآنی باشيم.
باقری در ادامه اين گفتوگو بر ضرورت ساماندهی و نظارت بر محتوای وبلاگهای قرآنی تأكيد كرد و گفت: قرار بود كه مركزی تحت عنوان انجمن وبلاگنويسان قرآنی زير نظر دكتر «خواجه پيری» تأسيس شود كه ظاهراً انجام نشده است. اگر اين مركز راهاندازی شود میتواند مطالب را ساماندهی كند، منبع برای مطالب ارائه كند و بدين ترتيب دانش وبلاگنويسی قرآنی ارتقا میيابد.
باقری درباره چگونگی حمايتهای دولتی از اين عرصه گفت: دولت میتواند منبع فكری را برای ارتقای محتوای وبلاگنويسی قرآنی فراهم كند.
انتهای پیام/.