وبلاگ نويسي يا مؤمن درهيچ چهارچوبي نمي گنجد!

رسانه وبلاگ14یادداشت: دوستي تماس گرفت و براي برگزاري ميزگردي با موضوع نقش رسانه ها درفرهنگ شهروندي مرا دعوت كرد. قرار شد بنده درباره وبلاگ نويسي و رابطه اش را فرهنگ شهروندي صحبت كنم. ديگر حاضران درميزگرد، مجيد عسكري، ازمؤسسه آرمان و خانم قنادي از سايت زنان ايران بودند. چند روز بعد، همان دوست جايي مرا ديد و گفت فلاني، يادداشتي ازشما درخبرگزاري شهر بهشت و رزونامه شهرآرا چاپ شده است. گفتم يادم نمي آيد كه يادداشتي به شما داده باشم. گفت من با اجازه ات ازهمان ميزگرد يادداشتي استخراج و چاپ كردم. گفتم به نام خودت؟ گفت نه به نام شما!!

تلخيص آن يادداشت به شرح ذيل است:

وبلاگ نویسی فارسی بعنوان رسانه ای جدید، هنوز جدی گرفته نشده و کارکردهای اصلی آن به درستی تبیین نشده است. به اين دليل، فضای وبلاگهای فارسی بیش از آنکه جدی و کاربردي باشد، فضایي حسی و سرگرم كننده و نگاه وبلاگ نويسان به اين فضا تفنني است. وبلاگ ويژگيهاي خاصي دارد.

ايجاز : وبلاگ نویس باید با موجزترین عبارات، منظورش را به مخاطبی که ممکن است مطلالب رابيش ازچند خط دنبال نکند، برساند. بنابراين روزنامه نگارانی که دائماً مطالب آرشیوی و طولاني در وبلاگ قرار مي دهند، موفق نیستند. معمولا مخاطب فرصت خواندن اينگونه مطالب را نداشته و حتي درصورت جذابيت، بايد متن را ذخيره كرده و درفرصت ديگري بخواند كه اين به کارکرد مواجهه دو طرفه تا حدودی لطمه مي زند..

ارتباط دو طرفه: در وبلاگ اين امكان وجود داردكه شما بلافاصله پس از خواندن مطلب، نظرتان را برای نویسنده بنویسید.

هزينه پايين : وبلاگ محيطي ارزان،‌ نسبت به نشريات و كتابها و حتي سايتهاست.

عموميت : هركسي كه از حداقلهاي سواد دريك زبان برخوردار باشد،‌ مي تواند وبلاگ نويس باشد و براي اينكار احتياج به آموزشهاي پيچييده اي نيست. البته آنهايي مؤفقترند كه بجز شناختن ابزار، به نوشتن نيز مسلط باشند.

ايجاد منظومه هاي فكري : وبلاگ نويس مي تواند به سرعت، مخاطبین همفکر را درمحيط اينترنت پيدا كند. اين نوع از وبلاگ ها تشكيل خوشه های محتوايي مي دهند و طبيعتاً كارگروهي، برآيندي بالاتر ازكار فردي دارد. دراين ميان وبلاگهاي تك موضوعي و محدود نيز كاربرد زيادي دارند. مانند وبلاگهاي علمي، سفرنامه اي، خاطره نگاري، گروهي و …

محيط شخصي : وبلاگ محيطي شخصي و جهت بازتاب دادن افكار و ايده ها با تخصيص موضوعي است. خيلي ها وبلاگ را با سايتهاي خبري، آلبوم عكسهاي ديگران، […] و … اشتباه مي گيرند.

مهارتهاي وبلاگ نويسي :

محتوا: وبلاگ هم مانند هررسانه ديگري احتياج به درك درست ازمحتوا و رسيدن به موضوع يا فكر مشخصي دارد. وبلاگهايي كه ازفكر درست و محتواي مشخصي پيروي نمي كنند، تبديل به رنگين نامه هايي ازجنس نشريات زرد يا سايتهاي مبتذل اينترنتي مي شوند.

مطالعه: براي يك خط نوشتن، نياز به هزار خط خواندن است. اين جمله معروف و عمل كردن به آن سخت است. حالا 900 خطش زير خاك. شما براي هرخط، صد صفحه بخوانيد.

نياز: اصولاً مهمترين دليل حضور درفضاي اينترنت نياز است. تا به موضوعي نياز نداريد و فقط به قصد تفنن وارد اينترنت نشويد. انجامِ اين نوع حضور دراينترنت، دربهترين حالت چت و دربدترينش[…] است. وبلاگ نيز از همين قاعده پيروي مي كند. تا به موضوعي براي كار نرسيديد و يا انباشتي از مطالبي كه مكاني براي درجشان نداريد، شروع به وبلاگ نويسي نكن.
انتهای پیام/.

محمد مهدی خالقی
عدالت خواهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول