مقایسه محتوایی وبلاگ های محتوایی و تزیینی مهدوی

امام زمان(عج)یادداشت: فضای مجازی هر روزه در حال گسترش امکانات خود برای در اختیار گرفتن مخاطبان بیشتر است به طوری که امروزه علاوه بر امکانات نوشتاری و تصویری که از روزهای نخست ظهور پدیده اینترنت وارد دنیای جدید شد، امکانات فراوان دیگری نیز از قبیل امکان اطلاع رسانی آنلاین سمعی و بصری با جذابیت ها و قابلیت های فراوان با در اختیار گرفتن ماهواره های مجهز در سراسر جو زمین با سرعت خارق العاده، دیگر نظریه دهکده جهانی را، حداقل در بخش اطلاع رسانی سریع محقق ساخته است.

اما در گیر و دار این گسترش روزافزون پدیده های مختلف، در جوامع متکی به سنت های دیرین تمدن بشری و نیز در جوامع غالبا شرقی، سرعت استفاده از دست آوردهای نوی بشری، آنگونه که باید با سرعت رشد پدیده ها هماهنگ نیست و در این میان نقش دولت ها و توده های اجتماعی به یک میزان در تاثیرگذاری برای روند پیشرفت قابل تامل است.

اکنون در بعد کوچکی از بررسی علل این عدم تناسب به بررسی رسانه های شخصی در فضای مجازی می پردازیم که در این واکاوی به دلیل اشتهار دکترین مهدویت به عنوان پیشرفته ترین نوع حکومت انسان ها در تمام تاریخ و بهره مندی آن از آخرین ابزارهای تمدن بشری و نیز میزان توسعه عدالت و علم به عنوان دو شاخصه مهم حکومتی، تمرکز اصلی مباحث مطرح شده را در محتوای علمی و قابلیت ها و به روز بودن رسانه های شخصی که شامل وبلاگ ها و یا تارنماهای شخصی و کوچک می شوند می پردازیم.

دسترسی به وبلاگ های مهدوی چرا و چگونه؟
پرسه زدن افراد در دنیای مجازی به همان قدر که می تواند باعث افزایش اطلاعات و بروز شدن آن شود به همان میزان و شاید هم بیش از آن می تواند گمراه کننده و وقت گیر نیز باشد.

این مزیت بدلیل فوران اطلاعات، جذابیت ها و قابلیت های متنوعی است که همه روزه به این دنیای مجازی افزوده می شود.

حال اگر بخواهیم کاربران این پدیده که می تواند بسیار راهگشا و مفید برای راهبردهای کلان اندیشمندان مهدوی باشد به سمت معارف انتظار هدایت کنیم ناچار به پذیرش قواعد بازی و حضور در این فضای مجازی و به تبع آن حرکت در مسیر طراحی شده برای آن باشیم .

در حقیقت امکان شنا بر خلاف جریان آب در این فضا وجود ندارد و در صورت تعلل در هماهنگ سازی خود با نوآوری های این فضا ضمن اینکه از پیشرفت ها عقب می مانیم بلکه رقبای سرسخت و مجهز نیز عرصه های ورود را به صاحبان تفکرات آینده ساز دینی خواهند بست و خود یکه تاز میدان خواهند شد و این همان چیزی است که در حال حاضر در فضای مجازی در حال وقوع است.

حال با این بینش می توان ادعا کرد که چگونگی دسترسی به وبلاگ های مهدوی و تارنماهای محتوایی نکته ایست که به نظر می رسد از قافله پیشرفت پدیده اینترنت عقب مانده است.

اکنون با شیوه های مرسوم جست وجو در فضای مجازی برای برقراری ارتباط با مجامع رسانه های مهدوی با دو گروه عمده مواجه می شویم که یکی از آنها کانون وبلاگ های مهدوی و آن دیگری مجمع وبلاگ نویسان مهدوی است.

در فرصتی دیگر به نحوه اداره کرد و چگونگی استفاده از این دو مرکز خواهیم پرداخت اما در نگاه نخست لینک های تعبیه شده در این دو مرکز که صدها مورد را شامل می شود شایسته کنکاش و نتایج آن قابل تامل است.

مجمع وبلاگ نویسان مهدوی به شکلی ساده و بدون هیچ نوآوری و امکاناتی فقط نشانی بیش از هزار وبلاگ مهدوی را در دو ستون در اختیار کاربران خود قرار داده است.

کانون وبلاگ های مهدوی در نسخه آزمایشی سایت خود 163 وبلاگ مهدوی را معرفی کرده است.

نگاهی به محتوای دو نمونه وبلاگ مهدوی
اگر چه در تعریف وبلاگ ها به عنوان رسانه های شخصی نوعی محدویت وجود دارد اما وقتی یک رسانه شخصی بر پایه یک اعتقاد دینی و با ادعای تعهد به یک اندیشه کامل آرمانی پا به عرصه فضای مجازی می گذارد باید نماینده شایسته ای برای اندیشه ادعایی خود باشد و حداقل به سبب ارتباط خود با گروه همفکران عقیدتی توان ابراز عقاید و نشر اندیشه های متعلقه را داشته باشد تا بتواند ضمن اثبات خود منجر به لطمه به محتوای دیگر همفکران خود نشود.

شکاف محتوایی در وبلاگ های مهدوی وقتی نمایان تر می شود که در گام نخست تعریف درستی از این رسانه های شخصی که حاوی بار اعتقادی و راهبردی است به کاربران ارایه نشود و در عین حال گردانندگان مجامع مهدوی در فضای مجازی تعهدی حتی سطحی به ارزیابی وبلاگ های لینک شده در صفحات متعددشان نداشته باشند و صرفا از روی ظواهر به جمع آوری نشانی هایی روی بیاورند که در نهایت و در خوش بینانه ترین شکل آن منجر به تلف شدن وقت کاربران و یا در نگاهی عمیق تر موجب انحراف عقیدتی در کاربران شود.

برای اثبات این مدعا به بررسی نمونه های مختلفی از وبلاگ های لینک شده مهدوی پرداخته شد و دو نمونه از آنها برای واکاوی دقیق و معرفی اتنتخاب گردید که حاصل آن در خور تامل برای صاحبان خرد در این زمینه است.

«سرباز مهدی» عنوان وبلاگی است که در صفحه اصلی کانون وبلاگ های مهدوی لینک شده و جزو همان 163 وبلاگ به روز شده قرار گرفته است.

قبل از باز کردن صفحه این وبلاگ مهدوی ناخودآگاه ذهن کاربر از نام این وبلاگ متوجه این موضوع می شود که احتمالا ویژگی های سرباز راستین امام عصر(عج) و اطلاعات گسترده در مورد چگونگی قرار گرفتن در فهرست منتظران واقعی ظهور و خدمت در سپاه منتسب به حکومت عدل گستر مهدوی از لوازم اولیه اطلاعات این وبلاگ باید باشد و همین پیش زمینه فکری منجر به ایجاد انگیزه برای باز کردن صفحه این وبلاگ در انسان می کند.

اما در نگاه نخست به این وبلاگ مهدوی اگرچه قالب نو و معقولی برای آن انتخاب شده است، ولی خیلی زود مشخص می شود که همان تعریفی که از یک رسانه شخصی اعتقادی مد نظر است در این وبلاگ مورد توجه قرار نگرفته و عدم توجه به این مهم نیز باعث شده تا به لحاظ محتوا وبلاگ سرباز مهدی نیز صرفا به دلنوشته روی آورده و گاها با انتشار اشعار بدون ذکر منبع فقط به دلخوشی به روز شدن یک وبلاگ مهدوی بسنده کنیم.

در این وبلاگ ضمن برقراری ارتباطی ناموزون با موضوعات اعتقادی و سیاسی که هر کدام تخصص خاص خود را طلب می کند در برخی مواقع وبلاگی که می خواسته مهدوی باشد سیاسی شده و در این رویکرد نیز همچون مهدوی بودنش نقاط ضعف متعدد و بعضا مخربی دارد.

نکته قابل توجه در این وبلاگ این است که پس از مدتی از فعالیت آن ارتقای وبلاگ به تارنما مورد توجه صاحب آن قرار گرفته و این بار واژه فرهنگی نیز به عنوان تارنما اضافه شده و تحت عنوان تارنمای فرهنگی سرباز مهدی فعالیت دوباره ای را آغاز کرده است.

اگرچه ارتقای وبلاگ مهدوی به یک تارنمای مجهز می تواند یک حرکت رو به جلو و پیشرفت تلقی شود اما این امر در صورتی امکان پذیر است که در مسیر این دگرگونی امکانات تارنما و نیز محتوا و مدیریت آن هم تغیراتی مثبت و قابل اعتنایی داشته باشد.

در حالی که در وبلاگ مورد نظر این اتفاق روی نداده است و در واقع محتوای همان وبلاگ بدون تغییر در صفحات تارنمان قرار گرفته و در این میان چیزی که تغییر کرده فقط نشانی وبلاگ به تارنما (سایت) بوده است.

آنچه که در برخی وبلاگ های مهدوی بسیار به چشم می خورد نوآوری هایی است که ضمن اینکه مبنای فکری مورد تاییدی ندارند بلکه القاکننده افکاری برای اثبات خطوط فکری و جریانات حزبی در آنها مشخص است.

از این نمونه می توان به ساختن و استفاده از نشان روزنامه ای مشهور به تاریخ دومین روز بعد از ظهور اشاره کرد که در قالب تیتر یک آن مدعی شده است بعد از سال ها انتظار مهدی موعود آمد و این تیتر را شبیه به رویدادها اجتماعی معاصر پنداشته و در خبری ساخته و پرداخته ذهن خود مدعی شده که با راهی شدن کاروان های گوناگون به سمت مکه علما خواستار دیدار خصوصی با امام جهت خدمت شده اند.

این در حالیست که این نوع نگرش امروزی به عصر ظهور نمی تواند بیان کننده واقعیت ها و سمت و سوی انتظار واقعی باشد و بدتر از آن آثار مخرب انحراف در عقاید را نیز به دنبال می آورد.

در بررسی صدها وبلاگ مشابه این، مجبور به نتیجه گیری یکسان هستیم و آن اینکه فقر محتوا ، فقدان آشنایی کافی به موضوع مورد ادعا در کنار عدم اتصال به پشتیبانی کنندگان فکری، اعتقادی و مالی و مهم تر از آن نداشتن کاربر، آسیب هایی است که وبلاگ های مهدوی را تهدید می کند و بسیاری از آنها عملا در این آسیب ها غوطه ورند و کمتر عمر این وبلاگ ها به سال می رسد.

اگر چه بی انصافی است به چند نمونه اطلاع رسانی مثبت وبلاگ سرباز مهدی در معرفی چند نمونه نرم افزار مهدوی و اسلامی اشاره نکنیم.

حال در نقطه مقابل این وبلاگ و البته نه در حد ایده آل به بررسی نمونه دیگر از صدها وبلاگ مشابه محتوایی می پردازیم.

وبلاگ «منجی سبز» نیز که در میان وبلاگ های به روز شده کانون وبلاگ های مهدوی معرفی شده در قالب خود در سمت راست با نشان دادن زمان در قالب پس زمینه ای از گل نرگس سعی کرده بار معنوی مطالب خود را از طریق جذابیت های بصری قالب خود به کاربر تحمیل کند و در حقیقت حس و حال معنوی دادن به مخاطب به عنوان اولین نیاز کاربر مورد توجه گرداننده این وبلاگ قرار گرفته است.

در همین قالب قرار دادن حدیث هایی از امام عصر(عج) به زبان های عربی و فارسی نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است که حتی کدهای قابل دسترسی و استفاده از این ویژگی مثبت خود را در سمت چپ وبلاگ برای کاربران خود در اختیار کابران گذاشته است.

همان گونه که از اسم وبلاگ انتظار می رفت پس از بازکردن صفحه اصلی این وبلاگ به معارف مربوط به چگونگی فرج، ویژگی های منجی، منتظر فرج بودن چه فایده‌ای دارد؟ و مطالب محتوایی از این دست بر می خوریم که نشان از درک دست بلاگر از تعریف رسانه شخصی اعتقادی و دینی دارد.

همچنین پرداختن به سرفصل هایی همچون شناخت امام عصر(عج)، رضایت امام زمان(عج)، فلسفه غیبت، غیبت کبری، فلسفه انتظار، آهنگ های مهدوی، فهرست کتاب های مهدویت، اخبار مهدویت و ویژگی های دنیا بعد از ظهور به عنوان بخش های مهم در سمت راست نوار ابزار این وبلاگ از نکات ارزشمندی است که نشان می دهد مدیر این وبلاگ در پی تولید علم مهدوی و انتشار آن در قالبی تعریف شده، منسجم و با درک نیازهای کاربران را در دستور کار خود قرار داده است.

اگر چه نمونه های فراوانی از این دست وبلاگ ها در فضای مجازی وجود دارد اما باید اذعان داشت که با وجود علاقه مندان فارسی زبان مباحث مهدوی در فضای مجازی فقر محتوایی حاکم بر وبلاگ های مهدوی همچنان تهدید نخست فعالیت مهدی پژوهان مجازی است.
انتهای پیام/.

محمد آقایی پر
خبرگزاری آینده روشن

یک دیدگاه در “مقایسه محتوایی وبلاگ های محتوایی و تزیینی مهدوی

  1. موفق باشید
    چگونه می توان وبلاگ خود را به لیست وبلاگ های مهدوی اضافه کنم
    در واقع چه راهی برای شناسایی این وبلاگ ها دارید؟
    بعضی وبلاگ ها مرتبطند با این موضوع این ها را هم حساب کرده اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.