تیغ دو لبه استمرار نزاع پس از انتخابات به وبلاگ‌ها رسید

هک شد!رسانه وبلاگ- وبلاگ​ها امکان گفت​وگو را به روشی متناسب با دنیای مدرن فراهم می​کنند. نوشتن ابزار تمدن است و زبان مکتوب ابزار گفت​وگوی وبلاگ​ها، اما گفت​وگو در هر قالب علاوه بر ابزار نیازمند آداب است. رعایت نکردن این قاعده گفت​وگو را به جار و جنجال تبدیل می​کند؛ اتفاقی که در جریان آخرین انتخابات ریاست جمهوری از همیشه این ایام شدت گرفت تا جایی که در پنجمین دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات فضای سایبر به عنوان متهم اصلی معرفی شد.

«جنگ روانی» آنچه این روزها از سوی بررسان حوادث پس از انتخابات به فضای مجازی نسبت داده می​شود بیشتری در انتخابات گذشته بیشترین رواج را یافت، آن زمان که شایعات در مورد کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از وبلاگ موافقان و مخالفان آنها سر درآورد، آن هنگام که برخی وبلاگ​نویسان به دنبال سایت​ها و خبرگزاری​های حامی کاندیدای خود – قبل و بعد از انتخابات – به «فضای تهمت، ​ سوء​ظن و بدگمانی» دامن زدند. اخباری که یکی پس از دیگری از جانب صاحبان خبر تکذیب می​شد و بر شدت بی​اعتمادی مردم می​افزود. آنچه رهبر انقلاب در خطبه​های نماز عید فطرخطاب به دستگاه​های گوناگون ارتباطی از آن به شدت انتقاد کرد و تأکید کردند: «رویه تأسف بار رواج شایعات و تهمت‌های متقابل، دل‌ها و فضای زندگی جامعه را تاریک و ظلمانی می‌کند.»

فضایی که هر روز نمود جدیدی پیدا می​کند و خلاقانه​تر اجرا می​شود. روز پنجشنبه جنبش عدالتخواه دانشجویی مطلبی را با عنوان «هک وبلاگ‌های ارزشی توسط سبزها» بر روی صفحه نخست سایت خود فرستاد. این سایت مدعی شد که «وبلاگ​های فعال و ارزشی که روزانه خود را به روز می​کنند» توسط «هکرهای سبز» هک شده​اند و گواه این ادعا پیامی است که قبل از هک برای دارنده وبلاگ ارسال می​شود: «این وبلاگ توسط هکرهای سبز هک شده است».

در این مطلب آمده است که «هک شدن وبلاگ‌های ارزشی توسط هکر‌های سبز» به این دلیل بوده است که آنها «توان مقابله به مثل در دنیای وب و استدلال در مقابل منطق این وبلاگ نویسان را ندارند».

این اقدام درشرایطی گزارش شده است که می​توانست با اقدامی هماهنگ​تر و سازمان​یافته​تر در مسیر آرمان​های ملی هزینه شود. در آستانه روز قدس و «در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی»، گروه امنیتی آشیانه نسبت به هک زنجیره‌ای سایت‌های این رژیم اقدام کرد. هکرهای ایرانی روز جمعه با حمله هکری خود به سایت‌های رژیم صهیونیستی، بیش از 1000 سایت این رژیم را هک کردند. آنها همچنین صفحه اصلی این سایت‌ها را با قرار دادن تصویری از میهن عزیزمان ایران، ملت مظلوم فلسطین، مسجد‌الاقصی و تبریک عید سعید فطر و متنی دو زبانه – انگلیسی و فارسی- تغییر دادند.

در بخشی از این متن اما یک جمله​ای آشنا درباره دوستی با مردم اسرائیل به چشم می​خورد. در بخشی از این متن نوشته شده است میهن ما ایران است و آرمانمان رهایی فلسطین از چنگال شیطانی شما، جنگ ما با رژیم صهیونیستی است: «نه مردم اسرائیل پس از همین بام پرچم ایران را به اهتزاز در آورده و فرا‌رسیدن روز قدس و عید سعید فطر را به تمام مسلمانان جهان تبریک می‌گوییم».

چندی پیش سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل فاوا در همایش آسیب‌پذیری و امنیت در خدمات اینترنتی فناوری آی. تی، فناوری‌های چندرسانه‌ای، جی. آی. اس و ماهواره‌ها را به عنوان فناوری‌های نوین در جنگ‌های امروز دنیا نام برد و گفت: «امروزه قدرت‌های جهانی با استفاده از این فناوری‌ها بدون حضور در صحنه‌های جنگ، استفاده حداقلی از نیروهای نظامی و با کمترین تلفات، قدرت‌های نظامی کشورهای هدف را تضعیف می‌کنند». او افزود: «حالت افراطی این مدل، انقلاب مخملی است که در آن، فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت حیاتی کشورها مورد تهدید قرار می‌گیرد. از این رو برای مقابله با این شرایط باید به دور از همه کنوانسیون‌ها و قراردادها در فضای آرام به دفاع بپردازیم».

اما حضور وبلاگ​ها جدا از همه خطراتی که این روزها برای آنها شمرده می​شود در مواقعی که منافع ملی دست روزنامه​ها و خبرگزاری​ها را برای انتشار واقعیت می‌بندد می​تواند خلأ اطلاعات را پر کند. آنچه غیرقابل انکار است این است که وبلاگ امروز رسانه است و روزی به تأثیر رسانه​های دیگر خواهد رسید؛ همانگونه که در ترویج بازار شایعه و تهمت وقایع پس از انتخابات تأثیر گذاشت.
انتهای پیام/.

خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول