اخلاق در فضاي مجازي از طريق فيلترينگ نهادينه نمي‌شود

رسانه وبلاگ20رسانه وبلاگ- مدير فني ميهن‌بلاگ، الگوسازي، شناسايي گره‌ها و ايجاد فضايي براي توليد محتوا و تفكر را از مهمترين راه‌هاي نهادينه كردن اخلاق در فضاي وب عنوان كرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» محمدجواد شكوري‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه همان رفتارهايي كه در جامعه انجام مي‌شود، در محيط وب نيز رخ مي‌دهد، گفت: نهادينه كردن اخلاق در محيط وب نيازمند فرهنگ‌سازي است.

وي با بيان اينكه اخلاق در فضاي مجازي از طريق فيلترينگ نهادينه نمي‌شود، اظهار كرد: الگوسازي يكي از مهمترين راهكارهاي توسعه اخلاق در اينترنت است. به عنوان نمونه در مورد كپي‌رايت و كپي كردن اطلاعات، نشر اكاذيب و جعل هويت، اگر يك وبلاگ پس از مدتي الگوي وبلاگ‌هاي ديگر شود و هيچ‌گاه مطلب ديگران را بدون مرجع معرفي نکند، به رشد اخلاق در وب كمك مي‌كند. به شكلي كه وبلاگ‌هاي موفق با رعايت اصول اخلاقي از زاويه‌ي حقوقي و اجتماعي الگوي ديگر وبلاگ‌ها و كاربران شوند و وبلاگ‌هاي کوچک و نوپا براي حرفه‌اي شدن سعي کنند اصول مورد رعايت وبلاگ‌هاي الگو را دنبال کنند که نتيجه آن حذف يک گره اخلاقي ساده مانند کپي‌برداري است.

شكوري‌مقدم با بيان اينكه به وبلاگ‌ها نمي‌توان جهت داد، در عين حال گفت: برگزاري مسابقات وبلاگي باعث توليد محتوا و مشغول کردن ذهن كاربران به برخي موضوعات مي‌شود. به صورتي كه در مورد گره‌هاي اخلاقي موجود در فضاي سايبر، مسابقاتي برگزار شود و وبلاگ‌نويسان درباره آن‌ها مطالبي را بنويسند.

وي تصريح كرد: مسابقات وبلاگي در برخي برهه‌هاي زماني به متون وبلاگ‌ها جهت مي‌دهند و از اين طريق افراد را وادار به تفكر مي‌كنند و درنهايت برخي گره‌ها شناسايي و در مورد آنها نقد، صحبت، تقبيح و تشويق مي‌شود. از اين طريق الگوها و موارد اخلاقي، قانوني و وجداني آن مشخص و به تدريج بررسي و برطرف مي‌شوند.

شكوري‌مقدم درباره نقش سرويس‌دهنده‌هاي وبلاگ‌ در نهادينه كردن اخلاق در فضاي وب گفت: جنس كاري سرويس‌دهنده‌ها با جهت‌دهي اخلاقي از سوي آن‌ها براي وبلاگ‌نويسان متفاوت است و نبايد از سرويس‌دهندگان انتظار فرهنگ‌سازي داشت.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول