بلاگران قرآنی به شناخت صحيحی از مخاطب و وبلاگ برسند

قرآن کریمرسانه وبلاگ- وبلاگ‌ به عنوان يك رسانه فردی و قدرتمند در فضای مجازی ويژگی‌ها و مخاطبان خاص خود را می‌‌طلبد. عدم شناخت بلاگران دينی و قرآنی از استاندارد‌های فنی و گرافيكی و نيز ارتباط نادرست با مخاطب موجب شده تا كاربران از بازديد و ارتباط با اين گونه وبلاگ‌ها نااميد شده و به وبلاگ‌های ديگری مراجعه كنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، وبلاگ‌ها در سال‌های اخير نقش عمده‌ای را در توليد محتوای الكترونيك در فضای مجازی ايفا كرده‌اند؛ به عبارت ديگر وبلاگ‌ها تلاش جمعی دواطلبان نتی با هر سطح سواد رسانه‌ای برای گسترش محتوای الكترونيك در اين فضا بوده است.

وبلاگ‌نويسان دينی نيز در اين ميان تلاش‌هايی را برای راه‌اندازی وبلاگ‌های تبليغی با رسالت تبليغ دين كرده‌اند، اما در اين ميان آسيب‌هايی نيز در عرصه وبلاگ‌نويسی وجود دارد كه در اين نوشتار به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

بسياری از وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی در مقاطع كوتاهی به وبلاگ‌نويسی روی می‌آورند و پس از آن به دلايل بسيار، دست از كار می‌كشند. در اين ميان بعضی وبلاگ‌ها كاملاً مناسبتی تأسيس می‌شوند مانند وبلاگ‌هايی كه به مناسبت‌های مذهبی ايجاد می‌شوند و در آن روزها مرتباً به روزرسانی می‌شوند، اما با پايان يافتن ايام خاص آن‌ها نيز به كار خود پايان می‌دهند.

مصداق ديگری از دوره‌ای كار كردن وبلاگ‌ها، تأسيس و يا به روزرسانی مرتب وبلاگ‌های دينی و قرآنی در ماه رمضان است، اما پس از آن يك‌جا همه تعطيل می‌شوند و ظاهراً تب آن بعد از ماه رمضان فروكش می‌كند.

در مورد كيفيت پايين محتوا نيز در وبلاگ‌های دينی بحث‌های بسياری وجود دارد. وبلاگ‌نويسان دينی و قرآنی كه بخش زيادی از آن را طلاب تشكيل می‌دهند، علی‌رغم نقل مكان به فضای مجازی و استفاده از اين فضا به عنوان منبر نتوانسته‌اند زبان و نوع انتشار مطلب در اين محيط را درك كنند و گاهی به همين دليل از نوشته‌های اين افراد استقبال نمی‌شود.

وبلاگ اگرچه يك رسانه فردی است، ولی مخاطبان آن با انتظاراتی خاص و ديدگاهی ويژه به مشاهده صفحات وب و مطالب آن‌ها می‌پردازند و ناهماهنگی‌های موجود در صفحات اينترنتی وبلاگ‌ها يا نوع برخورد بلاگر با آن‌ها می‌تواند سبب كاهش استقبال مخاطبان شود.

يكی از دلايلی كه سبب عدم توجه كاربران به نوع وبلاگ‌ها شده است، استفاده نكردن از استانداردهای گرافيكی است، در بحث مربوط به وب رعايت استانداردهای گرافيكی يكی از مهمترين عوامل جذب و حفظ مخاطب است. اگرچه سرويس‌های پشتيبان وبلاگ معمولا قالب‌های آماده زيادی در اختيار كاربران قرار می‌دهند و اندازه و نوع فونت پيش فرض آن‌ها استاندارد است، اما بسياری از وبلاگ‌نويسان با تغيير رنگ، اندازه و نوع فونت سبب آشفتگی ظاهری وبلاگ می‌شوند كه باعث فرار مخاطبان می‌شود.

از طرف ديگر امكانات فنی محدود نيز سبب مهاجرت وبلاگ‌نويسان دينی و حتی مخاطبان آن‌ها به سرويس‌دهنده‌های خارجی همچون «وردپرس» شده است.

از دلايل ديگر و شايد مهمترين آسيب‌ وبلاگ‌نويسی دينی عدم تعامل اين رسانه‌ها با مخاطبان خود است، متأسفانه بسياری از وبلاگ‌نويسان دينی از ياد برده‌اند كه مخاطبان اين فضا را به دليل تعامل بيشتر با كاربر انتخاب كرده‌اند، چرا كه يكی از عوامل موثر در جذب مخاطبان از سوی وبلاگ‌ها، امكان دسترسی سريع به نويسنده وبلاگ و پاسخ گرفتن از وی است و در صورتی كه تعامل مناسبی بين نويسنده وبلاگ و مخاطبان او برقرار نشود، می‌توان گفت اين ارتباط دچار نقص شده است.

ورود افراد غير متخصص نيز از جمله آسيب‌های مهم وبلاگ‌نويسی دينی است؛ اگرچه دين نيز مانند ساير موضوعات زندگی می‌تواند مورد بحث و مناظره قرار گيرد و ماهيت تكثرگرای فضای مجازی نيز بر اين موضوع صحه می‌گذارد، ولی بايد در نظر داشت كه گاهاً! تفسير به رای‌ها در برخی از موضوعات دينی و قرآنی موجب به وجود آمدن فضايی مسموم در اين حوزه می‌شود، اما چنانچه افراد متخصص به‌ويژه طلاب مجازی بتوانند به شناخت موثری از اين فضا برسند می‌توانند با معتبر كردن مطلب و مناظره‌ها به منابع علمی و قابل استناد بر اعتماد مخاطب به وبلاگ‌های دينی و قرآنی بيافزايند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول