وقتی طلبه ها وبلاگ نویس می شوند

جشنواره وبلاگ نويسيیادداشت- برای اولین بار وقتی یک طلبه انگشت روی صفحه کلید گذاشت کسی نبود که باور کند طلبه ها هم می توانند، با این حال طلبه ها جزء اولین هایی بودند که با آمدن اینترنت سعی در کشف مجهولات و معلومات این دنیای جدید کردند و کمتر کسی شاهد ورود آن ها به دنیای فناوری اطلاعات شد.
با وجود موضع گیری های متفاوتی که از سوی علما و طلبه های علوم دینی درباره این ها (منظور همان کامپیوتر و سی دی و اینترنت و چت و وبلاگ و … است) پیش آمد و هنوز هم ادامه دارد اما دلیل نشد بسیاری از طلبه های جوان که به دنبال جستجوی حقیقت و معنا سر از حوزه های علمیه در آورده بودند به این فضاهای جدید رو نشان ندهند، شاهدش هم اینکه بیش از ده سال از جنبش نرم افزاری علوم اسلامی در قم می گذرد و اکنون اکثر مدارس علوم دینی به کامپیوتر و اینترنت و بلاگرهای عبا به دوش مجهز شده است.

شاید باور نکنید با اینکه وبلاگ نویسی در ایران مثل بسیاری از مسائل دیگر چنان برجسته شد که چشم دنیا از حدقه بیرون زد اما وبلاگ نویسی طلبه های علوم دینی آنچنان غیر منتظره بود که بارها چشم ها و گوش های رسانه ای جهان به این موضوع توجه نشان دادند و در این باره گزارش و خبر نوشتند.

چند سال قبل بود که یک مجله اسپانیایی در گزارشی ویژه از توجه حوزه های علمیه قم به ابزار فناوی اطلاعات نوشت: حتى در واتیکان هم کار روحانیون قم – مقر رهبریت مذهبى ایران- موجب تحسین‏شده است. ارتشى از مذهبیون مسلمان شیعى، از سالها قبل، در حال واردکردن متون مقدس خود در رایانه‏ها و «سى.دى.رام‏»ها هستند. اکنون با از راه رسیدن اینترنت، «فن‏آورى‏» و «عبادت‏» به هم پیوسته‏اند و یک «وب‏» شبکه ایجاد کرده‏اند که به طور «آن لاین‏» در مورد شاخه شیعى اسلام، اطلاعات مى‏دهد و حتى به تردیدهاى مؤمنانى که در مناطق دور دست اقامت دارند، پاسخ مى‏گوید.

به اعتراف این رسانه ها اکنون سایت های مراجع تقلید تبدیل به دفاتر آنلاین آن ها شده است که از این طریق با همه مردم دنیا به زبان های مختلف در ارتباط هستند و شهر قم تبدیل به شهر اینترنتی اسلام گشته است.

شاید باور نکنید حوزه با تخفیف های ویژه کامپیوتر در اختیار طلبه ها قرار میدهد و کارت اینترنت رایگان و لپتاب از جمله هدایایی است که گاه در میان جوایز مسابقات مربوط به طلبه ها دیده میشود( مگر طلبه ها چی کم از خبرنگارها دارند؟)
توجه ویژه طلبه ها به اینترنت و کامپیوتر خیلی زود باعث شد حوزه های علمیه با این دنیای جدید آشنا شود و به آن روی خوش نشان دهد ( از حالا بگم که موضوع فیلترینگ اصلا ربطی به حوزه علمیه ندارد) تا جایی که با همکاری چند نهاد مذهبی در قم دفتر توسعه وبلاگ دینی راه اندازی شد که سعی در آموزش طلبه ها برای وبلاگ نویسی کرد . شاید باور نکنید اما کارهای این دفتر که با سخت کوشی چند جوان علاقمند پا گرفت مورد توجه گاردین قرار گرفت و درباره آن گزارش ویژه ای نوشت و درباره وبلاگ نویسی طلبه ها مدح و تمجید گفت.

همین چند روز قبل گزارشی در لس آنجلس تایمز دیدم که کیم مورفی از نویسندگان معروف آن نوشته بود : حالا اگر در میان پایگاه های اینترنتی ایرانی گشتی بزنید با سیلی از صفحات مواجه می شوید که مبتکران آن ها مردانی موقر با ریش و عمامه هستند .صدها روحانی ایرانی امروز وبلاگ های شخصی خود را دارند . اگر می خواهید بدانید که آیت الله خامنه ای درباره آمریکای دشمن چه فکر می کند، چرا یک سرباز حزب اللهی همیشه بندهای پوتین خود را بسته است یا چگونه ایران به نمونه مدرن یک دموکراسی دینی تبدیل شده است به سراغ پایگاه اینترنتی وی که به پنج زبان در دسترس است بروید .

او همچنین نوشت : روحانیان از طریق اینترنت به پرسش های شرعی پاسخ می دهند . برخی دفاتر در قم نیز به سراغ سیاست می روند برخی پایگاه ها درباره هر چیزی از روابط با مسلمانان سنی گرفته تا نقش سازمان ملل ، مساله هولوکاست ، اشغال امریکا در عراق ، دیدگاه های اصیل تشیع را تشریح می کنند .

اکنون علاوه بر اینکه بزرگان دینی برای خود سایت هایی دارند حوزه علمیه تلاش فراوانی برای آموزش وبلاگ نویسی به روحانیان کرده و به آن ها آموزش های لازم را برای حضور در دنیای اینترنت می دهد و در حوزه های علمیه جشنواره های وبلاگ نویسی به راه می اندازد .

اگر جستجوی کوتاهی در اینترنت بکنید به وبلاگ های فراوانی بر میخورید که توسط طلبه های علوم دینی نوشته می شود . گرچه در برخی از آن ها اصول وبلاگ نویسی رعایت نمیشود (مثل بسیاری از وبلاگ های ایرانی) اما برخی از آن ها عالی شروع کرده اند که باعث شده ادبیات خاصی در فضای وبلاگ نویسی فارسی به وجود آید .
در این نوشته ها، جسته و گریخته، می‌توان نکته‌هایی درباره طرز درس خواندن طلبه‌ها، نوع برخورد مردم با آنان، خاطره‌های آنان از تبلیغ و سفرهای تبلیغی به‌دست آورد، خاطرات و نکته های شنیدینی از زبان طلبه های عصر دیجیتال بسیار جالب است که مورد توجه کاربران اینترنت هم قرار گرفته است برای مثال وبلاگ “خاطرات باور نکردنی یک حاج اقا”آنقدر مطالب و خاطرات جالب و خواندنی دارد که من خودم در همان شب آشنایی با این وبلاگ همه خاطرات این حاج آقا را خواندم از لیست کامنت های هر نوشته هم می شود به توجه فراوان کاربران به این نوشته ها پی برد .
بسیاری از همین بلاگرهای طلبه علاوه بر فضای وبلاگ نویسی در اورکات و کلوپ و تالارهای گفت و گو پرچم دار بحث های فکری و مذهبی هستند و در این فضا بدون اینکه هویت کاربران شناخته شود به سوال ها و مشکلات آن ها پاسخ می دهند.

شاید برای شما هم جالب باشد که اگر ما بیشتر برای سرگرمی و گاهی تحقیق و مطالعه این طلبه ها حضور در اینترنت و ارشاد جوانان و نوشتن درباره دین به زبان روز را مثل نماز و روزه مثل عبادت می دانند .

انتهای خبر/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول