چرا ايران شبكه اجتماعي مجازي ندارد؟

مجامع وبلاگی- واقعيت اين است كه از 5 سال پيش‌تا‌كنون با فراگير شدن موج فناوري‌هاي وب2 كه مي‌توان مصداق آن را در شبكه‌هاي اجتماعي ديد، روندي جديد از توليد محتوا در فضاي سايبر آغاز شده كه نقش مهمي در رشد رسانه‌هاي مبتني بر اينترنت داشته است.

در اين شبكه‌ها به جاي مدير سايت كه در نسل اول وب مرسوم بود، كاربران توليد محتوا مي‌كنند و آنچه در بستر وب جريان مي‌يابد بيشتر اخبار و اطلاعات و ديدگاه‌هاي كاربران است.

بديهي است در چنين فضايي بيشترين تبادل اطلاعات و تعامل‌هاي اجتماعي صورت مي‌گيرد. حجم اطلاعات منتشره توسط كاربران در اين فضاها به قدري بالاست كه به جرأت مي‌توان گفت هيچ وب سايت نسل اول وب قادر به توليد و انتشار اين حجم انبوه از اطلاعات نيست.

به‌عنوان مثال از زمان راه‌اندازي شدن سرويس ميكرووبلاگ‌نويسي توييتر در سال 2006، بيش از 10 ميليارد پيام معروف به توييت در اين سايت ارسال شده است.اين سرويس كه به كاربران امكان مي‌دهد پيام‌هايي در 140 كاراكتر يا كمتر به يكديگر ارسال كنند، در ماه نوامبر 2008 از مرز يك ميليارد پيام توييت گذشت و در ماه نوامبر سال گذشته به 5ميليارد پيام رسيد.

طبق اعلام سايت گيگاتوييت كه اطلاعات لحظه‌اي مربوط به تمامي پيام‌هاي ارسال شده در توييتر را ارائه مي‌كند، درصورتي كه توييتر با سرعت فعلي به رشد ادامه دهد، 20ميلياردمين پيامش در ماه ژوئيه ارسال مي‌شود.

توييتر به تازگي فاش كرده كه كاربرانش روزانه 600توييت ارسال مي‌كنند كه برابر با 50 ميليون پيام در روز است و از هر 5پيام يكي مربوط به محصول، برند يا يك سرويس است. البته توييتر با وجود رشد سريع همچنان پس از سايت‌هاي اجتماعي رقيب مانند فيس‌بوك قرار دارد كه كاربرانش 8ميليارد دقيقه در روزرا دراين سايت سپري مي‌كنند و يوتيوب كه يك ميليون ويدئو در روز نمايش مي‌دهد.

با وجود چنين رشد بي‌سابقه‌اي در سايت‌هاي اجتماعي، به‌نظر مي‌رسد در ايران رويكرد چندان مثبتي به اين شبكه‌ها وجود ندارد و سياست پالايش سايت‌ها نشان مي‌دهد كه راهبرد غالب در اين خصوص سلبي است تا ايجابي.

در حالي كه مي‌توان از فناوري‌هاي پيشرفته وب 2 براي توليد و انتشار اطلاعات در سطح وسيع و البته مطابق ارزش‌ها و هنجارهاي جامعه استفاده كرد.

نگاه به اين فناوري‌ها نبايد تحت‌تأثير رخدادهاي زودگذر سياسي قرار گيرد. حتي مي‌توان با سياستگذاري درست و تشويقي، راه را براي جذب مخاطبان علاقه‌مند به اين فناوري‌ها در چارچوبي صحيح باز كرد. مثلا اقدامات انجام شده براي راه‌اندازي سايت‌هايي نظير يوتيوب ايراني (كلام. تي وي) يا توسعه سايت‌هاي اجتماعي مشابه مي‌تواند راه را براي توليد محتواي سالم و مفيد و البته سرگرم‌كننده در فضاي وب ايراني هموار سازد.
انتهای پیام/.

حمید ضیایی پرور
همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

0 دیدگاه در “چرا ايران شبكه اجتماعي مجازي ندارد؟

  1. سلام ممنون از اینکه حداقل یک جا صحبت از این بحث شد … ولی بازم مشکل از قوانین نیست متاسفانه در کشوری زندگی می کنیم که وقتی سایت ای با محتوای سالم و بدون هیج مشکلی پا به اینترنت ایران پا می زاره بعد از چند مدت که مورد بی لطفی قرار می گیره میره به دیار باقی … دلیلش ام واضح اکثرا” دنبال جوامع مجازی آزاد بدون محدودیت هستند که در این صورت سریعا” فیلتر میشن و به این نتیجه می ریسم اگز آزادی رو بگیریم پیشرفت نمی کنیم اگر آزادی بدیم فیلتر میشم … حالا جالب تر از این هست که وب سایت هی خبری مثل شما و سایت های مشابه هرگز سایت های که تازه امدن و در حال پیشرفت هستند و سالم رو معرفی نمی کنید و هر سایت ای که خوشتون بیاد معرفی می کنید این ام از تبیز سایت ای در ایران

    خسته نباشید

    مدیریت سایت دوستانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.