بلاگران دينی شناخت صحيحی از مخاطب، وسيله ارتباطی و پيام ندارند

يك كارشناس ارشد علوم ارتباطات، عدم شناخت صحيح بلاگران دينی از مخاطب، وسيله ارتباطی و پيام را از مهم‌ترين نقاط ضعف ما در مقايسه با بلاگران دينی ساير اديان عنوان كرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» “عليرضا بشيری”، دانش‌آموخته حوزه علميه قم و كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در گفت‌وگو با ايكنا، در ابتدا با تأكيد بر اين‌كه وبلاگ‌نويسی دينی نبايد به صورت تخصصی و موضوعی دنبال شود، گفت: در صفحات اينترنتی دو تعريف می‌توانيم داشته باشيم؛ يك از اين صفحات سايت و ديگری وبلاگ است؛ تفاوتی كه اين دو با هم دارند اين است كه سايت صفحه‌ای است كه متنی در آن قرار می‌گيرد كه مخاطب به عنوان منبعی آن را می‌خواند، اما وبلاگ نماينده تفكرات يك شخص است.

وی ادامه داد: بنابراين متن وبلاگ را فردی نوشته است كه در ارتباط با ديگران است و به نظر من وبلاگ‌‌های موضوعی در اين فضا نمی‌تواند موفق باشد؛ چراكه وبلاگ به گونه‌ای طراحی شده است كه نمی‌تواند تنها به يك موضوع بپردازد مگر اين‌كه فرد از زوايای مختلف و در مباحث مختلف به يك موضوع بپردازد؛ بنابراين وبلاگ موضوعی از اين منظر در اينترنت توفيق ندارد.

وی تصريح كرد: با اين نگاه می‌توانيم بگوييم كه مفاهيم دينی بايد به صورت غير مستقيم بيان شوند، نظر و تفكر بلاگر برای مخاطب اهميت دارد و نه صرفاً مطالبی كه در آن وبلاگ وجود دارد؛ چراكه به طور مثال مخاطب می‌تواند مطالب صرفاً دينی را در كتب هم بخواند، اما در وبلاگ اين نظر و فكر مخاطب است كه برای مخاطب اهميت پيدا می‌كند.

اين بلاگر در ادامه به آسيب‌شناسی وبلاگستان دينی پرداخت و گفت: انسجامی بين وبلاگ‌نويسان مذهبی ديده نمی‌شود؛ شايد به صورت خودجوش خواسته شده حركت‌هايی را شكل گيرد، اما با توجه به وابستگی شرقی‌ها به دولت بلاگران نتوانسته‌ا‌ند به صورت گسترده و وسيع حركتی را شكل بدهند و در اين زمينه توفيق نداشته‌اند، اين در حالی است كه در كشورهای غربی حركت‌های فردی به خوبی شكل می‌گيرد.

اين فعال رسانه‌ای آبشخورهای فكری بلاگران را از ديگر مسائل مبتلا به بلاگستان دانست و گفت: ما نيازی به توليد علم در وبلاگستان نداريم، اما از آنجايی كه وبلاگ اعلام نظر فرد در يك موضوع خاص است و وقتی می‌گوييم وبلاگ مذهبی بايد روی اين نقطه تمركز كنيم نيازمند برخی منابع جامع هستيم؛ يك كاربر جوان نيازمند آبشخور فكری است كه در همه حال دسترسی به آن داشته باشد و بتواند به آن مراجعه كند، ما در اين موضوع فقر داريم و متأسفانه چندين سايت محدود وجود داشته باشد كه بتواند بلاگران را تغذيه كند.

وی اضافه كرد: در حضور 7 ساله خود متوجه وجود نوعی روزمرگی در اين فضا شده‌ام بدين معنی كه وقتی كاربری وارد اين فضا می‌شود، هدف بلند مدت ندارد و صرفاً می‌خواهد نظر خود را اعلام كند و نظرش هم خيلی متقن نيست؛ گاهی من نظر خود را در وبلاگ می‌گويم و دليلش را هم می‌گويم و از طرف ديگر می‌خواهم هم‌باور پيدا كنم، اين در حالی است كه بلاگران ما خيلی به دلايل پست‌هايشان فكر نمی‌كنند.

اين كارشناس ارشد ارتباطات، احساسی نويسی را از ديگر مشكلات اين حوزه عنوان كرد و افزود: بيشتر متون وبلاگی فاقد يك دليل روشن است؛ بلاگر بايد بداند كه برای اقناع مخاطب لازم است تا دلايلی را برای مخاطب برجسته كند دليل هم قرار نيست حتماً برهان باشد، اما بايد دليلی ارائه شود.

بيشتر متون وبلاگی فاقد يك دليل روشن است؛ بلاگر بايد بداند كه برای اقناع مخاطب لازم است تا دلايلی را برای مخاطب برجسته كند دليل هم قرار نيست حتماً برهان باشد، اما بايد دليلی ارائه شود

وی تأكيد كرد: اما در اين‌باره تنها مطالب ايماژگونه و سطحی وجود دارد و البته اين مسئله در بلاگستان به طور كلی وجود دارد.

وی در ادامه اظهار كرد: از طرف ديگر بلاگران هنگام برخورد با نقطه نظرات ديگر چه در مباحث دينی و غير دينی مانند حضور كاربران اهل سنت يا… پاسخ‌ها و برخوردها احساسی دارند كه دينی نيست، مگر به پيامبر ما فحاشی نشد ولی برخورد اين حضرات چه بوده است؟ ما نبايد جلوتر از اسلام باشيم و متاسفانه گاهی برخوردها از دايره دين خارج می‌شود.

اين دانش‌آموخته حوزه به عدم شناخت صحيح بلاگران دينی از مخاطب، وسيله ارتباطی و پيام اشاره كرد و گفت: از طرف ديگر عدم دقت روی مخاطب مشكل ديگر ماست؛ بلاگران دينی روی مخاطب دقت ندارند و شناختی از نيازهای او ندارند و اين باز هم به روزمرگی بر می‌گردد، همچنين شناختی به وسيله ارتباطی و عناصر كار پسند در آن مانند، طراحی زيبا و يا خلاصه‌نويسی و…. در بلاگران مشاهده نمی‌شود.

وی به ذكر مثالی در اين باره پرداخت و گفت: بلاگر دينی ما به طور مثال اگر درباره خاطرات خود می‌‌نويسند وبلاگی می‌نويسند اما وقتی می‌خواهد شهادت حضرت زهرا را تسليت بگويد چندين حديث عربی و فارسی می‌آورد و طولانی‌نويسی می‌كند؛ اين متن وبلاگی نيست و به درد سايت می‌خورد بنابراين ممكن است بسياری از مخاطبان اصلاً اين متن را نخوانند.

بشيری يادآور شد: همچنين بلاگران دينی روی پيام نيز توجهی ندارند؛ بايد پيام به صورت پنهان و بر اساس نظريات ارتباطی به صورت پنهان به مخاطب تزريق شود، پيام بايد در بطن متن پنهان باشد اين‌كه ما كلی حديث در يك پست بياوريم چه پيامی می‌خواهيم به مخاطب بدهيم!

اين بلاگر دينی در ادامه با اشاره به نارسايی در انتقال پيام دينی در وبلاگ‌ها گفت: طلبه‌های بلاگر نيز در پيام نارسايی دارند؛ متن بايد جامع باشد و بلاگر بايد بتواند پيام را به طور كامل حتی در چند خطر برساند، از طرف ديگر تكرار در يك پيام از سوی بلاگران مختلف دينی می‌تواند تأثير خودش را داشته باشد، بلاگران ساير دين‌ها، مخاطب، پيام وسيله ارتباطی را به خوبی می‌شناسند و از آن استفاده می‌كنند ولی ما شناخت خوبی از اين سه عنصر نداريم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول